مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

پلكسرچيست؟

 

پلكسرچيست؟

جت پلاسما در سال ۲۰۱۴ در بازار لوازم آرايشي دستگاه خود را معرفي كرد. در حاليكه مطالعات علمي مربوط به دستگاه پلكسر در سال ۲۰۰۹ شروع شد و در سال ۲۰۱۱ منتشر و در سال ۲۰۱۲ به عنوان يك دستگاه پزشكي مورد تاييد قرار گرفت.

لازم به ذكر است اين دو دستگاه تفاوت هاي زيادي با هم دارند، در حاليكه تصور مي شود يكي هستند. اين مسئله مصداق نام برندهايي است كه جايگزين نام محصول شده اند در اين مطلب به چند مورد از اين برندها كه جاي محصول را گرفته اند، اشاره مي شود.

جريان پلاسما جت نسبت به پلكسر پلاسما از فاصله دورتري از پوست شروع مي شود. بيشتر بودن فاصله از سطح پوست باعث مي شود انرژي پلاسما جت غير قابل كنترل شود، فرايند به شكل تهاجمي تر انجام شود و دقت كار نيز كاهش پيدا مي كند. به اين ترتيب جريان به عمق پوست نفوذ مي كند و منجر به بروز اسكار يا نكروز مي شود.

دستگاه پلاسما جت داراي اثر حرارتي بالاتري است و درصد آسيب آن به پوست بيشتر است، بنابراين دوره نقاهت طولاني تري دارد، در كار با پلاسما جت نكروز روي پوست توليد مي شود و زمان بهبود اين نكروزها طولاني است.

در كار با پلاسما فاصله بين نوك سوزن و پوست كمتر است و در نتيجه كنترل بيشتري بر روي پوست وجود دارد، بافت نكروز ايجاد نمي شود و آسيب كمتري به بافت وارد مي شود و دوره بهبود پوست كوتاه تر خواهد بود. به علاوه حرارت ايجاد شده در دستگاه پلكسر به كلاژن سازي كمك مي كند.

جت پلاسما از DC يا جريان مستقيم استفاده مي كند كه ادعا مي شود ايمن تر است؛ در حاليكه پلكسر طوري طراحي شده كه هيچ جرياني آزاد نمي كند و به اين ترتيب از گرماي آزاد شده ناشي از جريان مستقيم پيشگيري كرده و هيچ زخمي روي بافت ايجاد نمي شود.

جت پلاسما داراي الكترود بازگشتي است تا جريان انتقال يافته را از بدن خارج كند. جريان مستقيم خطرناك است و باعث مي شود يك جرقه الكتريكي از فاصله دور به صورت عمقي تر عمل كند.
استفاده از جت پلاسما با انعقاد خون همراه است كه براي انعقاد خون انرژي بالا نياز است، اين مسئله نشان مي دهد از پلكسر پلاسما بسيار تهاجمي تر است و علاوه بر اينكه منجر به درد بيشتر و اتلاف وقت بيمار مي شود، با ريسك بيشتر نكروز و اسكار همراه است.

پلكسر داراي نتايج بافت شناسي، ميكروسكوپي و توموگرافي است كه نشان مي دهد داراي ايمني و اثربخشي بيشتري است

 

كاربردهاي درماني پلاسما جت و پلكسر

كاربردهاي پلكسر در اصفهان براي قرنيه چشم (تنها پلكسر داراي تاييديه پزشكي، مقالات منتشر شده و پروتكل هاي موثر در اين زمينه است)
درمان هاي قرنيه چشم در ابتدا بر روي خرگوش هاي نر نيوزيلندي انجام شد. اين خرگوش ها به سه گروه تقسيم شدند و چشم چپ اين خرگوش ها براي انجام آزمايش در نظر گرفته شد. آزمايش ها بر روي سه بخش از سطح قرنيه چشم و تحت تاثير پلاسما انجام شد. براي اين منظور پلاسما توسط دستگاه پلكسر، در حالت مداوم و با سطح قدرت كم توليد شد (هندپيس سفيد) كه با فواصل زماني ۰٫۷ ثانيه و با استفاده از سوزن ۲۲ انجام شد.

دستگاه جت پلاسما به دليل ويژگي هايي كه دارد در چشم پزشكي قابل استفاده نيست.

براي ارزيابي ايمني پلاسما، تغييرات بافتي بخش تحت درمان پس از ۲۴ ساعت، يك هفته و يك ماه مورد بررسي قرار گرفتند و نتايج به شرح زير بود:

پس از ۲۴ سطح فقط نقص مخاطي قابل مشاهده بود. در حاليكه پس از يم هفته و يك ماه سطح چشم كاملا درمان شده بود و به سلامت كامل رسيده بود. بنابراين پلكسر پلاسما به عنوان يك ابزار جراحي نرم جايگزين خوبي براي برخي روش هاي درماني به كار برده بر روي سطح چشم مي باشد.

در تحقيقات بيشتري كه در اين زمينه انجام شد، اثربخشي پلكسر براي درمان ۱۵ بيماري بر روي سطح چشم ثابت شد.

در نهايت آنچه دستگاه پلكسر را نسبت به ساير رقيبان و دستگاه هاي مشابه برتري مي بخشد، اين است كه پلكسر داراي ثبت بين الملل است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۲۸:۱۳ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :