مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

سرنگ هاي مخصوص تزريقي پزشكي

سرنگ هاي مخصوص تزريقي پزشكي

سرنگ در اصل يك كلمه يوناني به معناي لوله ميباشد و بوسيله آن مايعات را به بدن تزريق كرده و يا از بدن خارج ميكنند. انواع سرنگ از لحاظ اندازه، حجم و كيفيت با يكديگر متفاوت هستند ولي مهمترين ويژگي تقسيم بندي آنها ، حجم و نوع سرنگ ها است.

سرنگ ها از پر مصرف ترين وسايل در پزشكي هستند و در بيمارستان ها و مراكز پزشكي براي موارد مختلفي استفاده ميشوند و اغلب جنس پلاستيكي و يكبار مصرف دارند. خريد عمده سرنگ تزريقي پزشكي بيشتر براي بيمارستان ها و مراكز درماني انجام ميشود.

انواع سرنگ ها

سرنگ ساده

اين سرنگ ها يكبار مصرف هستند و براي تزريق مواد دارويي و گرفتن نمونه خون در آزمايشگاه ها استفاده ميشود و بايد در بازه دمايي 15 تا 35 درجه سانتيگراد نگهداري شوند.

سرنگ توبركولين

ظرفيت اين سرنگ ها يك سي سي است و داراي سوزني كوچك و استوانه اي باريك هستند و برحسب ميليمتر درجه بندي شده اند.

اين سرنگ ها بيشتر براي شستشوي زخم ها ، تزريق محلول ها، مقادير كم داروهاي غليظ و تست هاي داخل جلدي استفاده ميشود.

سرنگ لوئرلاك

در اين مدل، سوزن تزريق درون شيارهاي مارپيچي سوزن قفل ميشود و براساس استانداردهاي ملي و بين المللي ساخته ميشوند. اين سرنگ ها از سر سوزن جدا نميشوند و امكان تعويض سرسوزن در اين محصول براحتي قابل انجام است. اين سرنگ ها در هر كارتن بين 600 تا 1000 سرنگ وجود دارد و حجم اين سرنگ ها نيز 3، 5 و 10 ميليمتر است.

سرنگ گاواژ

از اين سرنگ براي شستشوي مثانه يا وارد كردن خوراكي از طريق سوند به معده و همچينين براي خارج كردن ترشحات معده استفاده ميشود.

سرنگ انسولين

از اين سرنگ ها براي تزريق انسولين استفاده ميشود و سر سوزن در آنها از بدن جدا ميشوند و براساس دو مدل 50 واحدي و 100 واحدي هستند. در بعضي از سوزن ها، هنگامي كه سر سوزن از بدنه آن جدا ميشود، باعث ايجاد يك فضاي مرده ميشود و مقداري انسولين در اين فضا باقي مي ماند. در اين مواقع محاسبه دوز انسولين تزريقي مشكل است و بهترين راه حل استفاده از همين سرنگ انسولين ميباشد.

سرنگ دو سر سوزن

اين سرنگ ها داراي دو سوزن هستند و يكي از آنها براي تركيب دارو و كشيدن آن به داخل سرنگ و از ديگري براي تزريق استفاده ميشود.

سرنگ هيپودرميك

اين سرنگ ها دو نوع مقياس اندازه گيري دارند و اين مقياس ها برحسب ميني مس و ميلي متر ميباشد و هر ميليمتر به ده قسمت ديگر تقسيم ميشود و حجم اين سرنگ ها معمولا 2.5 تا 3 ميليمتر است و سوزن به آن متصل ميباشد.

اين سرنگ ها نوعي از سرنگ هاي زيرپوستي هستند و به يك سوزن توخالي وصل ميشوند. با اين سرنگ ها، پوست سوراخ شده و مواد دارويي وارد بدن ميشوند و همچنين از همين سرنگ براي خارج كردن خون از بدن استفاده ميشود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۵:۴۲ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :