مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

پوكه نوع فندوقي چيست؟

پوكه نوع فندوقي چيست؟

يكي از مواردي كه در اثر فعاليت هاي كوه هاي اتشفشاني تشكيل مي شود، پوكه معدني است. پوكه معدني انواع زيادي دارد كه در اينجا به يكي از انها پرداخته مي شو. پس از انكه فوران اتشفشان فروكش كرد و مواد مذاب به بيرون پرتاب شدند، گازي كه درون مواد مذاب نهفته شده است به سطح زيرين نفوذ مي كند و به دليل فشار و حرارت بالايي كه اين گازها دارا مي باشند، لايه هاي زيرين ماگما را مي سوزانند. پس از خارج شدن از اين لايه ها، در اين مرحله رسوباتي پديد مي آيند كه در نتيجه آن پوكه فندوقي حاصل مي شود. طول اين نوع پوكه معدني حدودا بين ده تا دوازده ميلي متر و وزن ان مابين پونصد تا هفتصد كيلوگرم محاسبه شده است. اين پوكه ويژگي هاي زيادي را دارا مي باشد كه ان را از ديگر پوكه هاي معدني متمايز مي كند. اين پوكه عايق بسيار مناسبي در برابر حرارت، گرما و هم چنين صوت مي باشد. مقاومت بالاي اين پوكه در برابر آتش سوزي از ديگر ويژگي هاي منحصر به فرد اين نوع است. اين پوكه در ساختار خود داراي حباب هاي هوايي فراواني است كه همين موضوع سبب كم شئن وزن ان شده است.كه همين خاصيت آن را براي ساخت و توليد مصالح ساختماني كم وزن پركاربرد كرده است. همچنين درجه سختي و مقاومت بسيار بالاي اين نوع از پوكه ان را در ساخت و اماده سازي سازه هاي ضد زلزله هم شايسته كرده است. ساختار توخالي اين پوكه و وزن كم ان و همچنين سبك سازي ان همه اين موارد باعث شده اند تا كم ترين نيروي زلزله در ساختمان واردشده و در نتيجه سطه ايمني لرزه اي سازه افزايش مي يابد. همچنين اين استفاده از اين نوع پوكه، باعث مي شود تا مصرف مصالح سازه اي بكاررفته در سازه مانند سيمان،ميلگرد و ... كاهش يابد.اين پوكه به علت حفره هايي كه در ساختار سلول مانند خود فضاعاي خالي مابين دانه هايش موجود است، استهلاك صوت را پس از برخورد با ان به وجور مي اورد. براي آزمايش خاصيت تراكم ناپذيري اين نوع از پوكه معدني، بايد آن را تحت تاثير فشار هاي ثابت و بطور متناوب قرار داد.در نتيجه اين كار، مشخص مي شود كه اين فشارها در ظاهر و ميزان فضاهاي خالي درون دانه ها پوكه موثر نبوده و تراكمي در دانه ها ايجاد شده است. همين خواص منحصر به فردي كه اين نوع پوكه داردان را براي مصارف زيادي فراهم اورده است.

از اين نوع پوكه مي توان در ساختمان سازي و تهيه مصالح سبك و يا ساخت بلوك هاي سبك استفاده كرد. همچنين در ساخت بتن،سطه بندي طبقات سازه و شيب بندي سقف نيز بكار برده مي شود. اين پوكه حتي در كشاورزي نيز كاربرد هاي فراواني دارد. مي توان از ان در تهيه خاك سبك كه در محافظت رطوبت براي خاك موثر است، استفاده كرد. اين پوكه همچنين باعث تقويت خاك ميشود و گياهان را از به دام افتادن در آفات نگاه مي دارد. اين نوع پوكه معدني در راه سازي جهت ساخت بستر براي جاده ها و روسازي و تونل سازي ، بندرسازي و همچنين در سدسازي نيز مورد استفاده قرار ميگيرد.

از ديگر كاربرد هاي اين پوكه معدني حذف آهن در آب استخرهاي پرورش ماهي مي باشد. همانطور كه ميدانيد آهن از جمله عناصر موجود در لايه هاي تحتاني زمين مي باشد كه ميزان بيش از اندازه اين عنصر ميزان خطرات احتمالي را افزايش مي دهد. اين نوع، مي تواند در تصفيه آب نيز نقش بسزايي را ايفا كند. دانه هاي اين پوكه ها با امولسيون هاي قير، مخلوط شده و به عنوان جايگزيني مقاوم براي بتن بام مي توان از ان استفاده كرد. اين مخلوط پوكه و قير روان بوده و ميتواند بطور مستقيم پمپ شود . مورد استفاده قرار گيرد. همچنين مي توان از همين دانه هاي سبك پوكه معدني آسفالت ساخت. دستور آن فرق چنداني با آسفالت گرم مهپعمولي ندارد و تقريبا مشابه آن است اما تمام و يا بخشي از آن ريزدانه هاي سبك پوكه با ماسه شكسته جايگزين مي شود. در ادامه اين روند، اسفالت بدست امده، مقاومت بيشتري را نيز از اسفالت سابق پيدا ميكند. اين مخلوط بدست امده داراي خواص بسيار خوبي از باب زهكشي است و استحكام بالايي در برابر بارهاي ناشي از آمدو شد دارد.

از اين پوكه براي پركردن كف طبقات در آشپرخانه ، سرويس بهداشتي و حمام كاربرد دارد. امروزه به منظور كاهش بار مرده ساختمان پوكه معدني بكار برده مي شود. درحاليكه هنوز در ساختمان هايي از نخاله ها يا اتيل خرد شده استفاده مي شود. اين مسئله كاملا از نظر سازمان نظام مهندسي رد شده است. اين پوكه نيز توانسته در صنعت هم مورد استقبال قرار گيرد. از اين نوع پوكه  به عنوان ساينده صنعتي، نرم كننده منسوجات و همچنين پارچه ها و فيلتر ها در جهان بخصوص جامع از ايران رايج است.

 

 

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۳۳:۰۸ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :