مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

پوكه نوع  ماسه اي چيست؟

پوكه نوع  ماسه اي چيست؟

پوكه معدني نوعي سنگ است كه در نتيجه فعاليت هاي اتشفشاني ساخته مي شود. اكسيد آهن، منيزيم، كلسيم و سديم از جمله مواردي هستند كه در ساختار آن وجود دارند. ازانواع پوكه هاي معدني مي توان به پوكه ماسه اي اشاره كرد كه اندازه آن از يك تا پنج ميلي متر متغير مي باشد. وزن هر مترمكعب از اين نوع پوكه مابين نهصد الي هزار كيلوگرم محاسبه شده است. نمونه اي از اين نوع پوكه وجود دارد به نام ماسه اي قروه كه وزن هرمترمكعب آن بين هشتصد  تا نهصد كيلوگرم است. اين اختلاف وزني كه اين دو با يكديگر دارند نشان دهنده اين است كه كيفيت پوكه قروه بالا است.اين پوكه در اثر فعاليت هاي اتشفشاني حاصل مي گردد كه مزيت اصلي آن در مقايسه با ديگر مصالح ساختماني همانند شن و ماسه، سبك وزني آن و داشتن سختي بالا و مقاومت آن و نيز هم چنين پوك و توخالي بودن دانه هاي آن است. همين عوامل خاص آن باعث شده كه به عنوان بهترين پوكه كشور معرفي شده باشد. اين پوكه به لحاظ كيفيت گونه هاي متفاوتي دارد كه به دسته هاي متفاوتي تقسيم ميگردند.پوكه معدني قروه ماسه اي درجه يك كه وزن هرمترمربع آن حدودا مابين هشتصد تا نهصد كيلوگرم است. اين نوع پوكه از معادن احمد اباد استخراج مي شود. اندازه اين نوع تا پنج ميلي متر نيز مي رسد. نوع ديگر آن پوكه معدني قروه درجه دو مي باشد كه وزن هرمترمربع آن حدودا نهصد تا هزار كيلوگرم محاسبه شده است. اين نوع پوكه از معادني از جمله سرايجوق، ابادي و ديركلو استخراج مي شود.

اندازه اين نوع نيز تا پنج ميلي متر نيز مي رسد. نكته اي كه در اينجا حائز اهميت است اين است كه كيفيت پوكه هاي معدني برحسب وزن آنهاست. هرچه وزن پوكه پايين تر باشد، از كيفيت بيشتري برخورداراست و در مصارف مختلف پركاربرد تر واقع مي شود. از جمله موارد مصرف اين نوع پوكه را در ادامه بررسي مي كنيم. جهت كاهش دادن وزن محصول مورد نظر از اين نوع پوكه براي توليد و تهيه بلوك هاي سقفي و ديواري و نيز همچنين جهت تهيه بتن سبك و پركردن سطح لوله ها از اين نوع پوكه استفاده مي شود. با استفاده از نوع ماسه اي ، در ساخت انواع گوناگون بلوك با در نظرگرفتن اينكه حجم مشخصي از ساختار بلوك را پوكه معدني شامل مي شود، مي توان وزن محصول را تا حد زيادي كاهش داد. اين نوع پوكه چون درجه سختي بالايي دارد و استحكام و مقاومت آن بالاست، بلوك تهيه شده از آن بسيار سخت و محكم خواهد بودو وزن سبكي كه اين پوكه دارد آن را براي استفاده در تهيه بلوك ها در بخش ساختمان سازي شايسته كرده است. از ديگر كاربرد هاي اين پوكه مي توان به نقش مهم ان در ساخت بلوك هاي سقفي، ديواري و تيغه اي اشاره كرد.

اين پوكه در دماي بالا در لايه هاي زيرين زمين شكل ميگيرد. در نتيجه اين موارد سختي و مقاومت آن به مرور افزايش مي يابد.

از جمله نام هاي ديگر آن مي توان به پوكه بتن، پوكه بلوك زني، پوميس ماسه اي و پوكه ريز . ... اشاره كرد.

اين نوع از پوكه حاوي عنصر گوگرد مي باشد كه به همين خاطر حشرات و مورچه واكنش عجيبي به آن نشان مي دهند. هر مكاني كه از اين نوع پوكه در آن بكار گرفته شده باشد، به هيچ عنوان تجمع نمي كنند. در وقع مي توان گفت كه اين پوكه خاصيت ضد حشره و مورچه نيز دارد.

از ويژگي هايي كه سبب شده پوكه معدني نرم يا ماسه اي فروش ويژه و نسبتا بالايي را نسبت به ساير پوكه ها داشته باشد، قيمت به صرفه و مناسب آن است. اين هزينه ها براي مشتريان پوكه ها، از اهميت قابل توجهي برخوردار است. علت آن هم اين است كه مصرف بالاي اين دسته از پوكه ها هزينه هاي سرسام آوري را براي توليدكننده به همراه خواهد داشت.پوكه معدني نرمه و يا ماسه اي از قيمت هاي بسيار مناسبي برخوردار است و با وجود فروش بالايي كه دارد اما به دليل اين كه در خود كشورمان ساخته مي شود و بدون واسطه به دست خريداران مي رسد، هزينه معقولي را پيدا مي كند.

 

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۳۷:۵۹ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :