مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

پوكه هاي معدني مدل عدسي

پوكه هاي معدني مدل عدسي

از ديگر انواع پوكه هاي معدني مي توان به پوكه عدسي اشاره كرد كه اندازه شان مابين  الي 12 ميلي متر مي باشد. هم چنين وزن انها نيز بين 500 تا 650 كيلوگرم در هرمتر مكعب محاسبه شده است. در اين مطلب سعي ما بر اين است كه شمارا از ويژگي ها و كاربرد هاي اين پوكه معدني مطلع كنيم. از ويژگي هاي اين پوكه معدني مي توان به وزن بسيار پايين ان اشاره كرد كه اين ويژگي به دليل فضاهاي توخالي درون اب است. از ديگر خواص آن عايق بودن پوكه است. اين پوكه عايق بسيار خوبي براي حرارت و صوت مي باشد. اين پوكه توانايي تحمل گرما را تا 760 درجه سانتي گراد دارد و هيچ تغييري در حجم و شكل ظاهري آن ديده نمي شود. اين پوكه بعلت وجود حفراتي با ساختار سلول مانند خود و داشتن فضاهاي خالي در دانه هاي خود سبب استهلاك صوت پس از برخورد با ان مي شود. از ديگر ويژگي هاي آن تراكم ناپذيري پوكه است. كه براي تست و آزمايش اين خاصيت آن را تحت فشارهاي ثابت و به طور متناوب قرار مي دهند. در نتيجه اين فرايند مشاهده مي شود كه اين ميزان از اعمال فشار در ظاهر آن تغييري بوجود نياورده است و فضاهاي خالي در ساختاز آن تغيير شكل نداده  و سبب تراكم دانه هاي سبك پوكه نمي شود. از ديگر ويژگي هاي اين پوكه حذب ميزان آب معقولي در ساختار ان است. اين دانه ها، خواصي دارند كه ميزان جذب اب را در خود نسبت به ديگر سبك دانه هاي طبيعي كاهش مي دهد. از جمله اين ها، بسته شدن منافذ درون سبكدانه هاي پوكه  است. هم چنين در اين صورت، ارتباط با سطح دانه به دليل نبود حفره در سطوح آن و يكپارچگي آن كاملا قطع مي شود. عمر مفيد اين دسته از پوكه هاي معدني در حدود بيش از صدسال مي باشد. ازديگر دلايل مصرف اين نوع پوكه بدليل عمر بالاي آن است. مقاومت و استحكام آن نيز در شرايط جوي متفاوت مانند آتش سوزي و يخ زدگي نيز از جمله خصوصيات آن است. همين مقاومت آن را در توليد و ساخت بلوك هاي بتني و ساخت ديوار هاي از پيش ساخته پركاربرد كرده است. اين پوكه به علت رنگ سياه به پوكه كله مورچه اي هم مشهور شده است. جهت بررسي كيفيت اين دسته از پوكه هاي معدني هرچه وزن اين پوكه كم تر باشد، از كيفيت بيشتري نيز برخوردار است. اين پوكه نيز از آفت حشرات و موريانه ها جلوگيري مي كند.

در صنايع نساجي نيز ميتوان از آن براي رنگبري طبيعي و هم چنين سنگ شور كردن پارچه ها استفاده كرد. از نام هاي ديگر اين پوكه مي توان به موارد زير اشاده كرد: پوكه براي بلوك، پوكه بلوك زني ، پوميس عدسي و ...

دليل استفاده از اين پوكه معدني در ساخت و ساخت و توليد مصالح آن است كه در مصرف زياد از حد مصالح جلوگيري شود. بنابراين استفاده از اين پوكه بسيار مقرون به صرفه است زيرا علاوه بر قيمت از مقاومت بيشتري نيز برخورداراست. اين پوكه در اندازه هاي پنج تا ده ميلي متر براي تهيه بلوك هاي سيماني مناسب مي باشد.

اين پوكه در رنگ هاي متفاوتي از جمله: سياه، خاكستري تيره و روشن، قهوه اي، قرمز و سفيد ديده مي شود. اين پوكه در قروه همدان به رنگ سياه و در بستان آباد تبريز سفيد رنگ مشاهده شده است.

انواع مدل هاي دانه هاي پوكه معدني سياه رنگ از اين دست پوكه ها به شيوه هاي متفاوتي با مواد قيري تركيب مي شوند. از مخلوط شدن اين دانه ها با امولسيون هاي قير، ميتواند جايگزين متفاوتي براي بتن بام درست شود. تركيب پوكه سياه معدني با قير ماده اي روان حاصل ميگردد كه ميتواند بطور مستقيم پمپ شود بنا بر اين موضوع فرايند ان با سرعت بيشتري صورت ميگيرد. هم چنين با استفاده از همين دانه هاي اين پوكه مي توان آسفالت گرم توليد كرد.

اين نوع پوكه را هم چنين مي توان به عنوان يكي از مصالح در ساخت و توليد مترو بكار برد. دليل اصلي آن وزن كم آن تلقي ميشود.

از ديگر فوايد اين نوع پوكه ميتوان به حذف آهن از آب اشاره كرد. جهت ضدعفوني كردن آب نيز بكار مي رود. اين پوكه معدني در جذب آهن از آب بسيار موثر بوده كه همين مزيت بزرگي محسوب مي شود.

با اين وجود كه انواع پوكه هاي معدني براي مصارف مختلف ما كاربردي و مفيد هستند اما تكنولوژي و علم هم به اين زمينه ورود كرده اند. امروزه با پيشرفت علم نمونه ي صنعتي آن را توانسته اند به مرحله ساخت برسانند كه آن را پوكه صنعتي و يا ليكا مي گويند. اين فرايند ساخت در كارخانه ها ساخته شده و به مرحله ي مصرف نيز مي رسد.

اين نوع پوكه از قيمت بالاتري نسبت به پوكه معدني برخوردار است. مزيت مهمي كه اين پوكه نسبت به نوع معدني آن دارد آن است كه مي توان آن را در اشكال گوناگون و برحسب نياز توليد كرده و روانه بازار كرد.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۱۶:۲۳ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :