مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

پوكه هاي معدني نوع نخودي

پوكه هاي معدني نوع نخودي

اسكوريا نخودي از انواع سنگ هاي متخلخلي است كه در نتيجه فعاليت آتشفشان پديد مي ايد. زماني كه آتشفشان فعال است،مواد درون زمين از جمله هسته زمين بصورت گازمانند خارج مي شوند. اين گازها طي مسيري به سطح زمين راه مي يابند. با گذر زمان اين گازها گرماي ناشي از درون زمين را از دست داده و به تدريج سرد مي شوند. اين مواد در اين حالت كه سرد هستند سبك دانه اسكريا نخودي را توليد ميكنند. پوكه نخودي و يا اسكريا نخودي كه به نام هاي ديگري از جمله پوكه بلوك سبك زني و پوميس نخودي مشهور است از انواع پوكه هاي معدني هستند. اندازه آنها مابين 5 الي 12 ميلي متر محاسبه شده است. اين پوكه، به دورنگ سياه و سفيد مشاهده شده است كه سرمنشا آن معادن آتشفشان ها مي باشد. استخراج نوع سياه رنگ آن بيش تر از نوع سفيد رنگ آن مي باشد و روانه بازار مي گردد. همين دليل باعث شده است تا قيمت نوع سياهرنگ آن به مراتب كاهش پيدا كند و در صنايع گوناگون بيشتر مورد استقبال قرار گيرد و پركاربردتر جلوه كند. اين پوكه حاوي مواد و املاح معدني است . همانند آهن، منيزيم، مس ،روي و ... .اين پوكه در شرايطي كه با گياهان تماس داشته باشد ميتواند اين مواد را به آنها منتقل كند. اين پوكه معدني خاصيت ضد باكتريايي نيز دارد. همين خاصيت باعث شده تا در محلي كه اين پوكه وجود دارد هيچ گونه اي از حشرات موذي و آفت ها و همچنين باكتري ها قدرت رشد نداشته باشند. اين پوكه هيچگاه و تحت هيچ شرايط جوي و محيطي از بين نمي رود. و تاريخ انقضا ندارد. هم چنين اين نوع از پوكه داراي حفراتي درساختار خود است كه همين ويژگي باعث مي شود كه ساختمان را در زمستان گرم و در تابستان سرد نگه دارد.

 اين پوكه داراي كاربرد هاي بسيار متفاوتي است كه بيش ترين كاراي آن را در كارگاه هاي سقفي در بخش ساختمان سازي مي توان مشاهده كرد. در ساختمان سازي براي ساخت انواع بلوك سبك از اين نوع پوكه استفاده مي كنند. در حقيقت اين پوكه را جايگزين مصالح ساختماني شبيه به آن مي كنند. كه در نتيجه اين عمل سازه هاي ساختماني كاهش وزن چشم گيري را حس ميكنند. اين پوكه در دماي بسيار بالاي و در لايه هاي زيرين زمين تهيه مي شود. از اين جهت سختي و استحكام بالايي از آن انتظار مي رود. كه با جايگزين كردن آنها به حاي مصالح ساختماني كشابه شاهد استحكام بيش تري در سازه هاي تهيه شده خواهيم بود. از اين نوع پوكه معدني نيز در صنايع مختلف ديگري هم استفاده مي شود. تعدادي را در ادامه بررسي خواهيم كرد.از اين نوع پوكه در صنعت پزشكي، نساجي ، عمران، شهرسازي ، احداث و ساخت سدهاي آبي هم چنين در تصفيه آب فاضلاب، در صنعت ذوب فلزات و همچنين در صنعت كشاوزي نيز مورد استفاده قرار ميگيرد.

 كيفيت اين دسته از پوكه هاي معدني برحسب وزن پوكه بررسي مي شود. بدين صورت كه هرچقدر وزن پوكه كمتر باشد از كيفيت بالاتري را به همراه خواهد داشت. نكته قابل توجه در اين موضوع ان است كه اين نوع پوكه ها قدرت جذب آب بالايي را دارا مي باشند. همين مورد سبب مي شود كه با توجه به شرايط جوي محيط و فصول مختلف سال وزن آنها با يكديگر متفاوت باشد. نوعي از اين دسته از پوكه ها، سياه رنگ است كه به پوكه هاي ساختماني نيز شهرت دارند. دليل نامگذاري اين اسم آن است كه ازآن براي پيدا كردن شيب پشت بام سازه ها استفاده مي شود. اين دسته از پوكه ها داراي وزن بسيار كمي هستند كه به همين علت وزن ساختمان نيز كاهش مي يابد. و در صورت وقوع زمين لرزه ساختمان اسيبي نخواهد ديد. از ديگر خواص نوع سياه رنگ اين پوكه استحكام و مقاومت زياد ان است. اين پوكه نيز در كارگاه هاي توليد سقفي ، براي تهيه و ساخت بلوك سبك بكار مي رود. نوع سياه رنگ اين پوكه معدني نسبت به انواع ديگر پوكه هاي معدني سالانه بيش ترين توليد را به خود اختصاص داده است. و همين موضوع باعث شده تا قيمت آن كاهش يابد و خريداران با هزينه كمتري آن را خريداري كنند.

نوع سفيد رنگ آن از جهت ماهيت و خصوصيات تفاوت چنداني با نمونه سياه رنگ آن ندارد. تنها فرق اصلي آن ها در رنگ آن هاست. اين پوكه كاربرد چنداني به نسبت سياه نخودي ندارد. زيرا كمتر از آن يافت مي شود. بيش تر از اين نمونه به منظور تزيين فضاي سبز و هم چنين در گلخانه ها استفاده مي شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۲:۲۲ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :