مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

پوكه معدني نوع بادامي

پوكه معدني نوع بادامي

پوكه هاي معدني را برحسب اندازه دسته بندي ميكنند. بر اين اساس نام هايي به هركدام از اين دسته ها تغلق ميگيرد. پوكه هايي كه طول آن ها حدودا مابين پانزده ميليمتر الي سي ميليمتر با وزن پونصد الي ششصد كيلوگرم در هر مترمكعب اندازه گيري شده است را در دسته اي قرار ميدهند كه ان هارا پوكه بادامي مي نامند. بر روي سطح دانه هاي اين پوكه حباب هايي توخالي و سردشده را مي يابيد. اين ها نشاندهنده اين هستند كه اين پوكه فشار هاي زيادي را متحمل شده است و سرمنشا ان اتشفشان است. اين نوع پوكه نسبت به ساير پوكه ها سطخ صاف تري دارد. همين ويژگي باعث شده  كه در روزهاي باراني ميزان اب دريافتي كمتري داشته باشد و آب را در خود جذب نكند. هرچه وزن اين پوكه ها كمتر باشد، نشان دهنده اين است كه اين پوكه از كيفيت بالاتري برخوردار است. از ويژگي هاي اين پوكه معدني مي توان به عايق بودن آن، مقاومت بالا، تراكم ناپذيري پوكه، دارا بودن املاح معدني و عمر پوكه اشاره كرد. كه در اينجا براي هركدام از انها توضيحات مختصري به ترتيب ارائه مي شود. از ويژگي هاي كاربردي اين پوكه، عايق بودن ان در برابر گرما يا سرما است. البته اين پوكه عايق مناسبي نيز براي صوت مي باشد كه دليل ان وجود حفره هايي است كه در ان قرار دارند. دومين ويژگي مورد بحث ما استحكام و مقاومت بالاي اين نوع پوكه است اين پوكه با وجود اينكه از وزن و حجم بسيار كمي برخوردار است اما مقاومت بالايي دارد و استحكام آن در برابر فشار و ضربه مورد آزمايش قرار گرفته است. سومين ويژگي اين نوع، تراكم ناپذيري آن است. براي اثبات اين موضوع پوكه را در معرض فشارهاي زيادي قرار داده اند و مشاهده شده كه اين فشار بر ظاهر و تعداد و اندازه حفره هاي موجود در پوكه موثر نبوده است و دانه را متراكم نمي كند. ويژگي بعد آن وجود املاح معدني است. اين نوع از پوكه معدني ، بسياري از املاح معدني را دارا مي باشد. همين موضوع مي تواند دليل محكمي براي استفاده آن در كشاورزي باشد. اين پوكه معدني عمري بيش از صدسال دارد و چندين برابر نمونه هاي بي كيفيت آن طول عمر دارد. اين هم از ويژگي هاييست كه سبب استفاده زياد آن شده است. جذب ميزان آب مناسب توسط اين پوكه از ديگر خواص آن است. منافذ بسته اين پوكه و قطع ارتباط آن با سطح دانه باعث به وجود امدن عدم يكپارچگي و نبود حفره در سطح دانه شده است. اين خاصيت باعث شده تا ميزان اب جذب شده توسط اين دانه نسبت به دانه هاي طبيعي كاهش يابد.

اين نوع پوكه نام هاي ديگري را نيز دارا مي باشد. از جمله : پوميس بادامي سياه، پوكه سقفي، پوميس بادامي و ...

از شناخته شده ترين كاربرد اين پوكه معدني ميتوان به شيب دار كردن سقف ساختمان ها وهمچنين هم سطح نمودن كف طبقات اشاره كرد. دليل اين ميزان از استحكام ان است كه اين پوكه در دماي بالايي از لايه هاي زيرين زمين توليد مي شود. در نتيجه اين تحولات سختي و استحكام بالايي را بدست مي اورد كه با استفاذه از ان به جاي مصالح ديگر سازه هاي محكمتري را شاهد خواهيم بود. از اين نوع پوكه معدني مي توان در ساختمان و توليد بلوك سبك، كف سازي سقف ،بتن سبك سازه اي، شيب بندي بام و روف گاردن استفاده كرد. اين نوع پوكه در كشاورزي نيز به عنوان خاك سبك و نگهدارنده رطوبت خاك نيز كاربرد دارد. در راه سازي نيز به عنوان بستر يا روسازي، تونل سازي و سدسازي نيز جايگاه ويژه اي دارند. همچنين اين پوكه، به عنوان يك عنصر تصفيه كننده آب و فاضلاب نيز ميتواند مورد استفاده قرار بگيرد. از جمله خواص ديگر اين پوكه نيز ميتوان به پركننده و زهكش سبك در ساخت ساختمان هاي پايين تر از سطح زمين اشاره كرد.

عمر مفيد پوكه بيش از صدسال است كه از دلايل مصرف بيشتر اين پوكه در دنيا اين موضوع مي باشد. همين مورد است كه باعث ميشود وقتي كه پوكه براي مصارف شيب بندي استفاده ميشود و يا برروي پوكه سنگفرش ميسازند، اين سنگفرش براي مدت طولاني سالم خواهدماند و تغييري نخواهد كرد. دليل آن هم اين است كه اين پوكه علاوه بر عمر طولاني كه دارد از سختي بالايي نيز برخوردار است كه باعث عدم نشست سنگفرش مي شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۵:۵۴ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :