مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

كار اكسترودر به چه صورتي است؟

كار اكسترودر به چه صورتي است؟

يكي متداول ترين روش هاي شكل دهي پلاستيك ها اكستروژن است كه بوسيله دستگاه هاي اكسترودر انجام مي شود در اين روش مواد اوليه به شكل پلاستيك دانه اي يا خاك نرم از قيف وارد محفظه ماردون شده و به وسيله فشار و حرارت زياد به صورت مواد پلاستيكي مذاب وارد محفظه نهايي يا همان قالب مي شوند و تبديل به محصول نهايي خواهند شد.

دستگاه اكسترودر يك ماشين صنعتي ست كه مواد اوليه و قابل بازيافت پلاستيكي و لاستيكي را با استفاده از حرارت و فشار زياد به محصولي خميري و مذاب تبديل مي كند .از  محصولات نهايي اكسترودر ميتوان به : انواع شلنگ ها ، تاج تاير ، انواع لوله ها ، روكش سيم ها ، پوشش كابل ها و به طور كلي محصولاتي كه به صورت پيوسته با سطح مقطع محدود توليد مي شوند . دستگاه اكسترودر از سه بخش اصلي  : قسمت تغذيه  يا  تامين مواد اوليه ، قسمت تراكم و فشرده سازي و قسمت اندازه گيري تشكيل شده است . وظيفه قسمت تغذيه بالا برن ميزان حرارت و دادن گرما به مواد اوليه براي ذوب  كردن مواد و انتقال آن به قسمت هاي بعدي مي باشد . در طراحي اين قسمت بايد به نكات مهمي از جمله عمق ثابت ، و شكل هندسي محفظه توجه كرد تا محفظه نه لبريز شده و نه خالي بماند . قسمت بعدي ناحيه تراكم است . در اين قسمت با كم شدن عمق و فضاي درون ماردون باعث فشردگي و تراكم هرچه بيشتر مواد اوليه مي شود. همچنين هواي محبوس شده خارج شده و از ميزان حرارت آن كاسته مي شود. قسمت آخر ناحيه اندازه گيري و سنجش است ، در اين قسمت مواد مذاب به صورت يكنواخت و بدون ناخالصي با درجه حرارت و فشار ثابت و يكسان در مي آيد . البته با توجه به نوع ماده اوليه اندازه و طول اين قسمت ها تغيير مي كنند براي مثال نايلون بسيار سريع ذوب مي شود در صورتيكه پنيل كلرايد داراي نقطه ذوب بالاتري هستند و براي اين ماده قطر و طول ناحيه فشردگي و ناحيه ماردون يكي است.

همانطور كه مي دانيم انواع مختلف پلاستيك ها داراي گرانروي متفاوتي هستند و واكنش آنها در خلال فرايند اكستروژن متفاوت است . به همين دليل قسمت هاي جانبي مختلفي بنا به نياز مواد اوليه به دستگاه اضافه مي شود . مثلا برخي پلاستيك ها رطوبت زيادي به خود جذب مي كنند به همين دليل در برخي اكسترود ها ناحيه هوا گيري يا منافذ خروج هوا تعبيه مي شود .

به طور كلي اكسترودر ها را مي توان به دو دسته كلي از نظر دماي مواد اوليه تقسيم كرد . اكسترودر تغذيه گرم و اكسترودر تغذيه سرد . در اكسترودر هاي تغذيه گرم مواد اوليه از قبل به صورت جداگانه گرم مي شوند . مزيت اين روش كوتاه شدن زمان تعويض مواد اوليه وپاكسازي آسان و به حداقل رساندن آلودگي دستگاه است . در اكسترودرهاي تغذيه سرد مواد اوليه به صورت نوارهاي لاستيكي يا تكه هاي پلاستيكي در دماي محيط كار وارد دستگاه ميشوند .

اكسترودر ها را از نظر ساختار فيزيكي نيز به دو دسته بندي تقسيم مي كنند : نتك ماردون و دوماردون . اكسترودر تك مادرون از يك محفظه مارپيچ تشكيل شده و داراي انعطاف بيشتر و ساختار ساده تري مي باشد . اكسترودر دو ماردون براي موارد پيچيده تر مورد استفاده قرار ميگيرد كه بر اساس مواد اوليه حالت ماردون هاي ان نيز متفاوت است .

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۱:۴۲ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :