مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

گرانول چيست؟

 گرانول چيست؟

مواد اوليه پليمري كه به شكل دانه هاي استوانه اي يا كروي شكل ريز هستند گرانول پلاستيك مي گويند . از گرانول ها براي ساخت انواع و اقسام محصولات پلاستيكي و پليمري استفاده مي شود . گرانول ها در دو نوع گرانول بازيافتي و گرانول مواد نو دسته بندي مي شوند . تفاوت گرانول ها در كيفيت و رنگ پذيري آنهاست . گرانول هاي مواد نو به صورت بي رنگ عرضه مي شوند كه توانايي رنگ پذيري بالايي دارد . ولي گرانول بازيافتي به دليل ذوب شدن و رنگي بودن ، تيره تر و كدر تر مي شوند .  همچنين بديهي است كه گرانول مواد نو به دليل عدم وجود ناخالصي داراي كيفيت بسيار بالاتري از گرانول بازيافتي است .

بطور كلي براي توليد گرانول ابتدا پرك هاي پلاستيك به وسيله دستگاه اكسترودر ذوب شده و تبديل به گلوله هاي پلاستيكي مي شوند . اما با توجه به كاربرد گرانول ها در مصارف گوناگون خط توليد گرانول به دو دسته تقسيم مي شود . خط توليد گرانول رشته اي و خط توليد گرانول خشك . خط توليد گرانول رشته اي بسيار ساده است و هزينه ي راه اندازي و نگهدري آن بسيار مقرون به صرفه تر است . در اين روش مواد پس از ذوب شدن در دستگاه به صورت رشته در مي آيند . رشته ها به وسيله ي كاتر به قطعات كوچك تقسيم مي شوند . خط توليد گرانول خشك كمي پيچيده تر است و همچنين هزينه ي را ه اندازي آن بيشتر است اما محصول نهايي از كيفيت بالاتري برخوردار است . در اين روش گرانول توليد شده ازيك صافي ظريف عبور مي كند و همزمان با خروج از صافي يك تيغه با سرعت زياد قطعات را برش مي زند . و با عبور از لوله هاي سرد خشك شده و وارد مخزني با فشار كم مي شوند تا شكل خود را حفظ كنند .

اما فوايد و مزاياي گرانول بازيافتي چيست . يكي از مهمترين مزاياي گرانول بازيافتي جنبه اقتصادي آن است . استفاده از گرانول بازيافتي باعث كمترشدن هزينه و استفاده بهينه از منابع طبيعي و انرژي ها مي شود. همچنين فرايند بازيافت باعث ارزش افزوده قابل توجهي مي شود. چرا كه با تبديل مواد دورريختي به مواد قابل استفاده و بازگشت به چرخه توليد سود چند برابري به همراه خواهند داشت. مزيت ديگر عمل بازيافت انگيزه زيست محيطي است . همانطور كه مي دانيم پلاستيك ها به سختي در طبيعت تجزيه مي شوند و با استفاده رو به افزايش  ، ضايعات حاصله يكي از معضلات جامعه تبديل شده اند . بازيافت ضايعات پلاستيكي كمك زيادي به كم شدن پيامد هاي ناگوار انها براي محيط زيست مي كنند. 

براي خريد گرانول بايد به محصولي كه قرار است توليد شود و نوع گرانول توجه شود .همچنين قيمت تمام شده ي محصول نهايي در مقايسه با مواد اوليه مي تواند شاخصه اي براي انتخاب گريد هاي آف يك ، دو و يا سه گرانول باشد. در صورتيكه شما به عنوان يك توليد كننده قصد خريد و تهيه گرانول را داريد و از تجربه ي كافي در اين زمينه برخوردار نيستيد حتما با كارشناسان اين صنعت مشورت كنيد چرا كه اين كار نياز به تخصص و تجربه زيادي دارد.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۹:۲۵ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :