مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

جداسازي در و ليبل در مراحل بازيافت

جداسازي در و ليبل در مراحل بازيافت

يكي از مهمترين نكاتي كه بايد در بازيافت ضايعات پلاستيكي توجه كرد خاص بودن مواد اصلي است كه بايد بازيافت شوند. اين بدين معني است كه اگر ضايعات جمع آوري شده قوطي ها ، ظروف بسته بندي و قطعاتي ست كه داراي ليبل  ، برچسب ، درب و ... هستند بايد تمام اين ضايعات اضافه از آن ها جدا شده و قطعات مورد بازيافت بدون كوچكترين ناخالصي مورد بازيافت قرار بگيرند . برچسب ها اكثرا از جنس كاغذ هستند و اگر پلاستيكي باشند با جنس ظرف و قطعه اصلي كاملا متفاوت هستن . اين قضيه در رابطه با درب ها نيز صدق ميكند . به همين دليل براي بدست آوردن مواد بازيافتي خالص تمام ناخالصي ها را بايد جدا كرد. چرا كه مواد بازيافتي خالص از نظر ظاهري و كارايي بسيار با كيفيت تر بوده و از نظر اقتصادي هم قيمت بالاتري دارند . يكي از نكات جالب توجه در رابطه با شستشو پلاستيك نحوه شستشوي و روند جداسازي آلودگي هاست كه بر روي كيفيت محصول نهايي تاثير زيادي دارد.

وظيفه جدا كردن برچسب ها و درب ها بر عهده دستگاهي به نام دستگاه در و ليبل كن است . اين دستگاه معمولا براي جدا كردن ليبل هاي پلاستيكي و از جنس پي وي سي مورد استفاده قرار مي گيرد . روش كلي كار اين دستگاه به اين صورت است كه با جريان هوا تكه هاي سنگين به پايين مي افتد و تكه هاي سبك در جريان هوا معلق شده و به توسط فشار هوا به قسمت ديگري منتقل مي شود .  

دستگاه جداسازي در و ليبل در 2 نوع طراحي و توليد شده اند :

1. دستگاه جداسازي ليبل بطري زنده ( ليبل كن ) : اين دستگاه برچسب ها را به صورت زنده از قطعات جدا مي كند . محل قرارگيري آن قبل از آسياب است و بسته به ميزان فشردگي قطعات پلاستيكي تا 90 درصد برچسب و ليبل ها به  وسيله اين دستگاه جدا مي شوند . روش كار دستگاه ليبل كن به اين صورت است كه ابتدا به صورت مكانيكي ليبل ها از بطري و ظروف سالم جدا مي شود و سپس توسط فشار هوا بطور كامل جداسازي مي شود .

2. دستگاه ليبل گير زيگزاگي  : اين دستگاه عمل جداسازي را پس از دستگاه آسياب و خردشدن قطعات انجام مي دهد . روش كا راين دستگاه به اين صورت است كه مخلوطي از ذرات پت و ليبل هاي خردشده وارد يك محفظه مي شوند . سپس از انتهاي محفظه وارد استوانه افزايش فشار هوا مي شوند . بر اثر جريان هوا قطعات ليبل كه سبك تر هستند به سمت بالا حركت مي كنند و قطعات پت كه سنگين تر هستند به پايين مي افتند و برا عمليات ذوب  اماده مي شوند.

بنابراين ذستگاه ليبل كن جداسازي را بر روي قطعات پلاستيكي سالم مثل بطري انجام مي دهد و دستگاه ليبل گير زيگزاگي بر روي پرك ها . بهترين حالت اين است كه از دستگاه جداساز ليبل بطري زنده يا همان ليبل كن در ابتداي خط ، سپس دستگاه خرد كن يا آسياب سپس دستگاه ليبل گير زيگزاگي استفاده شود تا بهترين عملكرد را در خط بازيافت پلاستيك داشته باشيد . 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۵:۵۰ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :