مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

طراحي آلاچيق هاي زيبا

طراحي آلاچيق هاي زيبا

آلاچيق كه نام فارسي آن تارَم است، سازه اي است چوبي يا فلزي كه به عنوان سرپناه براي نشستن و لذت بردن در هواي آزاد و طبيعت از آن استفاده مي شود. و اغلب در گوشه باغها ، پاركها و حياط خانه ها قرار داده ميشود.

آلاچيق در اصفهان كه نسبت به شهرهاي ديگر ايران از فضاي تفريحي ، خانه هاي ويلايي و باغهاي بيشتري برخوردار است، كاربرد بيشتري دارد.

استفاده از آلاچيق در كشورهاي غربي از قرن ۱۹ در باغ‌هاي اشخاص ثروتمند مشاهده شده و اطراف آن را گلكاري ميكردند و در ايران باستان، ايل‌هاي شاهسون و تركمن از اولين كساني بودند كه از آلاچيق استفاده كردند ولي امروز مي توان آلاچيق هاي پيش ساخته را از فروشگاههاي مربوطه خريداري كرد و در حياط خانه قرار داد.

در ساخت آلاچيق از چه متريالهايي استفاده ميشود؟

در ساخت آلاچيق بيشتر از متريال چوب و فلز استفاده مي شود. بدليل اينكه آلاچيق بيشتر در فضاي باز استفاده مي شود بايد توجه شد كه در صورت استفاده از فلز از فولاد ضد زنگ گالوانيزه كه در برابر زنگ زدگي مقاوم است و يا از رنگهاي اپوكسي يا رنگهاي پوشش دريايي براي كاور كردن استفاده شود و در صورتي كه از چوب استفاده مي شود حتما چوب ترمو باشد.

مهمترين بخش، سقف آن است كه بسته به نوع طراحي از متريال‌هاي مختلف استفاده مي‌شود. بعنوان مثال از متريالهاي فلزي، سنگي، سفال، خاك رس، بتني، چوبي و آسفالتي ميتوان استفاده كرد. در صورتي كه سقف شيبدار است، بيشتر نيازمند آهن كشي است تا پوشش سقف شيبدار بر روي آن اجرا شود و در صورتي كه سقف شيبدار نباشد در بخش‌هاي سرپوشيده مي‌بايست از فلاشينگ و در بخش‌هاي نيمه باز مي‌توان از ترمووود استفاده كرد.

بخش بعدي ديواره آن است، گاهي هيچ ديواره‌اي در كار نيست و صرفاً بخش‌هايي از سازه در ديواره قرار دارند و گاهي نيز از ديوار سبز كه توسط گياه پوشيده شده استفاده مي‌شود، همچنين استفاده از چوب و شيشه نيز در ديواره آن كاربرد دارد.

انواع آلاچيق

آلاچيق هاي فلزي: اين نوع آلاچيق بيشتر در فضاي پاركها ديده ميشود. مزاياي آلاچيق هاي فلزي ميتوان وزن كمتر و انعطاف پذيري بيشتر آن ، در هر آب و هوايي قابل استفاده است و معمولا بازيافت پذير ميباشند. نمونه هاي مدرن زيادي از آلاچيق هاي فلزي وجود دارد. و سقف آنها ميتواند از فلز و يا سفال باشد.

آلاچيق هاي چوبي: همانطور كه از نام آن مشخص است در ساخت آن از مواد چوبي استفاده ميشود. آلاچيق هاي چوبي معمولا در جنگل و كنار دريا قرار ميگيرند و حس بهتري به ما ميدهند و همينطور زيبايي دو چنداني به محيط ميدهند. بدليل استفاده در فضاي باز بايد از چوب هاي مقاوم در ساخت آن استفاده شود و براي محافظت لايه پلاستيكي به صورت بي رنگ روي آنها قرار ميگيرد.

آلاچيق هاي تركيبي: بيشترين نوع آلاچيق هاي مورد استفاده از اين نوع بوده و در ساخت آن از تركيب آهن، چوب، آلومينيوم، شيشه، سراميك، سفال و ... استفاده ميشود. و بسته به نوع محيط ميزان مواد اوليه مورد استفاده در آنها متفاوت ميباشد. اين نوع آلاچيق ها در كنار ظاهر شيك و زيبا، از دوام و طول عمر بالايي نيز برخوردار هستند.  

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۱:۳۲ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :