مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

توليد و طراحي انواع باربيكيو ها

توليد و طراحي انواع باربيكيو ها


باربيكيو چيست؟ باربيكيو كه در زبان انگليسي به صورت BBQ- Barbecue- Bar-B-Q نوشته ميشود، نوعي روش پخت غذا و يك روش سالم كباب كردن مواد غذايي بر روي ميله هاي داغ شده در اثر حرارت گاز و يا زغال در فضاي باز است.

باربيكيو در مدلهاي مختلف گازي، برقي، زغالي در بازار موجود است. باربيكيو در اصفهان مثل تمامي نقاط ديگر در ايران طرفداران خود را دارد.

مزاياي استفاده از باربيكيو

  • در هنگام كباب كردن گوشت خشك نميشود و آبدار ميماند
  • طعم دودي و ذغالي پرطرفداري ايجاد ميكند البته در نوع زغالي آن
  • باربيكيوها قابليت سيستم قطع خودكار دارند
  • ايمني بالايي هنگام كار با باربيكيو وجود دارد
  • باربيكيو ها قابليت تنظيم حرارت دارند
  • پخت گوشت آرام و با حرارت غير مستقيم انجام ميگيرد

انواع باربيكيو

باربيكيو گازي: در اين نوع از باربيكيو همانطور كه از اسم آن مشخص است از گاز شهري استفاده ميشود. و عموما براي استفاده در خانه هاي شهري مناسب است. اين باربيكيو جنس هاي مختلفي مثل چدني، آجري و استيل دارد. و يكي از مزاياي آن اين است كه لازم نيست زمان زيادي براي نظافت و تميز كردن آن بگذاريد.

باربيكيو زغالي: در اين باربيكيو از زغال استفاده ميشود. و  عموما براي افرادي كه از بوي دودي و زغالي غذا لذت ميبرند گزينه مناسبي است. البته دود حاصل از آن مضراتي براي غذا دارد. همچنين تميزكاري و نظافت آن بيشتر زمان ميبرد چون در هنگام پخت، خاكستر زيادي توليد ميشود. يكي از مزيت هايي كه ميتوان براي اين نوع باربيكيو نام برد قيمت كمتر آن نسبت به مدلهاي ديگر است.

باربيكيو سنگي و گابيوني: اين نوع باربيكيو از سنگ ساخته شده است. در واقع گابيون نوعي سيم است كه به شكل سبدهاي بسته ساخته شده و داخل آن با سنگ هاي زيبا و مختلف پر شده است. شكل ظاهري اين باربيكيو بسيار خاص و زيباست.

باربيكيو آجري: اين باربيكيو به گونه اي ساخته شده است كه محفظه اي داخل ديوار آجري آن قرار دارد و تمام گرد و غبار و دود حاصل از پختن و سوختن زغال در همين محفظه گير ميافتد. بيشتر در حياط خلوت و بالكن مورد استفاده قرار ميگيرد.

باربيكيو برقي: در اين باربيكيو از گاز و زغال خبري نيست و حتما بايد جايي قرار گيرد كه به پريز برق دسترسي داشته باشيد. اكثرا در خانه ها از اين باربيكيو استفاده ميشود.

نكات مهم در استفاده از باربيكيو

  • بعد از اتمام كار حتما باربيكيو را تميز كنيد تا تكه هاي گوشت چسبيده به آن تميز شود. در غير اين صورت در استفاده بعد بوي بدي حاصل ميشود
  • قبل از استفاده باربيكيو براي حفظ سلامتي خود حتما محفظه فلزي آن را تميز كنيد.

تفاوت باربيكيو و گريل كردن چيست؟

  1. گريل به معناي پخت گوشت با حرارت بالا و مستقيم ولي باربيكيو پخت گوشت با حرارت كم و غير مستقيم صورت ميگيرد
  2. در نوع گريل گوشت بعد از پخت بدليل حرارت و سرعت بالا سفت و خشك ميشود اما در باربيكيو بعد از پخت گوشت همچنان نرم و آبدار است
  3. در روش گريل پخت سبزيجات همراه با گوشت طعم خاصي به آن ميدهد اما در روش باربيكيو بعلت مدت زمان طولاني براي پخت عملا خاصيت سبزيجات از بين ميرود.

 

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۱:۱۹ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :