مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

آلاچيق هاي مدل سنتي

آلاچيق  هاي مدل سنتي 

همانطور كه از نام آن مشخص است جنس مواد مورد استفاده در آن ها چوبي است. و معمولا كنار دريا  جنگل ها ديده ميشوند. آلاچيق چوبي فضايي دلنشين براي ايجاد زيبايي و تنوع در فضاي باغ، پارك، حياط خانه ها ميباشد. و تركيب بي نظيري از گياه و چوب است. منظور از ساخت آلاچيق چوبي ايجاد سرپناهي براي نشستن در هواي آزاد و حفظ افراد در مقابل نور آفتاب، بارش باران، و ايجاد فضاي استراحت و تفريح است. آلاچيق سازه اي سرپوشيده گاهي بدون ديوار در محيطي باز و سرسبز است. استفاده از آلاچيق در كشورهاي غربي از قرن 19 در باغهاي افراد ثروتمند مشاهده ميشد و در ايران باستان، ايل هاي شاهسون و تركمن از اولين كساني بودند كه از آلاچيق استفاده ميكردند.

در ميان انواع متفاوت آلاچيق، آلاچيق هاي چوبي از محبوبترين نوع ان بشمار ميرود چرا كه ميتوان با استفاده از سازه هاي چوبي و همچنين تلفيق چوب و گياهان جلوه بهتري از طبيعت بوجود آورد و از طرفي آلاچيق ترمووود يك آلاچيق چهار فصل است و مشكلاتي مانند گرماي بيش از حد تابستان براي آلاچيق هاي فلزي را ندارد.

آلاچيق چوبي در اصفهان و شهرهايي كه كه از طبيعت زيبايي بهره ميبرند، بسيار پركاربرد است.

آلاچيق هاي چوبي پيش ساخته شده نيز طرفداران بسياري دارد و بسيار محبوب هستند. قيمت اين نوع سازه به علل بسياري بستگي دارد كه از جمله آنها ميتوان به متراژ آلاچيق و كيفيت محصولات به كار رفته در ساخت آن اشاره كرد.

طراحي آلاچيق چوبي

در طراحي آلاچيق بايد در نظر گرفت كه طرفدار چه سبكي هستيد؟ مدرن يا سنتي.

طراحان ، آلاچيق هايي كه با چوبهاي پرتراش و تزيني هستند را آلاچيق سنتي و آلاچيق هاي ساده تر را مدرن مي نامند. سقف آلاچيق ها ميتواند شيبدار يك طرفه يا دو طرفه، گنبدي، فرفوژه، پارچه اي ثابت يا متحرك و يا شيشه و طلقي باشد. نياز به ميز و صندلي و فضاي داخلي آلاچيق را نيز بايد در نظر گرفت.

نوع و ميزان چوب مورد نياز

ميزان چوب مورد نياز در زمان طراح آلاچيق بدست مي آيد. اما ساخت آلاچيق هاي چوبي بايد با شرايط اقليمي و آب و هوايي منطقه سازگار باشد. هرچوبي ويژگي منحصر به فرد خود را دارد و در هر اقليمي نميتوان از يك چوب يكسان استفاده كرد.

مرحله برشكاري و پياده سازي آلاچيق

بعد از انجام مرحله طراحي ميتوانيم ابعاد و اندازه هاي مدنظر را ليست كنيم. و بعد از برشكاري ، نصب و مونتاژ آنها را شروع كنيم. زيرسازي اوليه، توجه به جنس چوب، استفاده از ابزارهاي مخصوص كار و بسياري موارد ديگر بايد در مراحل نصب مورد توجه قرار گيرد.

پرداخت و رنگ كاري آلاچيق چوبي

اغلب براي ساخت آلاچيق چوبي از ترمووود استفاده ميكنند كه خشك شده باشد و رطوبت آن به ميزان متعادلي رسيده باشد. رنگ آميزي چوب با استفاده از رنگهاي مخصوص ، مقاومت چوب را در برابر اشعه خورشيد افزايش ميدهد. براي جلوگيري از جذب رطوبت و مقابله با قارچ ، حشرات و كپك ها نيز، چوب ترمووود را اشباع ميكنند.

مرحله رنگ كاري چوب، قبل از مرحله برش كاري و يا در زمان مرحله پرداخت نيز قابل انجام است اما بهتر است براي رنگ اميزي اخرين مرحله انجام شود.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۷:۱۸ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :