مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

گرين وال چه نقشي در زندگي هي شهري مي تواند داشته باشد؟

گرين وال چه نقشي در زندگي هي شهري مي تواند داشته باشد؟

 

 ديوار سبز چيست؟ گرين وال يا همان ديوار سبز ديواري است كه بخشي از آن يا تمام آن داراي پوشش گياه است و تركيبي از قطعات و پوشش هاي گياهي از پيش كاشته شده است. به صورت عمودي بر روي ديوار و نماي ساختمان نصب ميشود.

ديوارهاي زنده همچنان در فضاي داخل ساختمان نيز نصب ميشود. ديوارهاي سبز بسته به كارخانه توليد كننده آن، جنس صفحات و نوع بيروني يا داخلي آن جزئيات متفاوتي دارند. در روش ديوار سبز در تمام ارتفاع و در تمام سطح ديوار گياه كاشته ميشود.

در حال حاضر واژه ساختمان سبز مورد توجه معماران و شهرسازان قرار گرفته است. همانطور كه ميدانيم گياهان نقش مهمي در پاكسازي هوا در شهرها ايفا ميكنند و بر روحيه افراد تاثير ميگذارند، بنابراين ديوار سبز در اصفهان و ديگر شهرهاي ايران جايگاه ويژه اي به خود اختصاص داده است.

تعريف ساختمان سبز چيست؟

در آمريكا، اداره محيط زيست ساختمان سبز را اينگونه تعريف ميكند: فرايندي در جهت افزايش كيفيت ساختمان كه در آن، ساختمانها و مكان قرارگيري آنها از آب، انرژي و مصالح استفاده ميكنند و تاثيرات منفي ساختمان را روي سلامت انسان و محيط، از طريق مكان يابي بهتر، طراحي، ساخت، اجرا و نگهداري چرخه زندگي كامل يك ساختمان كاهش ميدهند. بنابراين ساختمان سبز نه تنها به محيط آسيب نميرساند، بلكه به اكوسيستم كمك شاياني ميكند.

سيستم آبياري ديوار سبز از يك قاب، سلول ها و كانال هاي آبياري تشكيل شده است. خاك نيز بعنوان يك ماده هادي در گلدانها عمل ميكند.

ديوارهاي سبز در دو نوع مصنوعي و طبيعي وجود دارند.

انواع ديوار سبز

  • ·        ديوار سبز مدولار 

در ساخت اين ديوار سبز از داربست استفاده ميشود. اين داربست ها فلزي هستند و بسيار سبك ، و از جنس استيل گالوانيزه هستند. اين داربستها روي بنا قرار ميگيرند و يا سازه اي مستقل دارند. اين پنل ها را براحتي ميتوان فرم داد و به اشكال دلخواه درآورد.

  • ·        ديوار سبز كابلي

سيستم كابلي معمولا براي نگهداري گياهان رونده اي كه پر از شاخ و برگ هستند و رشد سريعي دارند استفاده ميشود. سيستم كابلي از يك سري توپي فولاد ضد زنگ تشكيل شده است كه ميتوان كابلها را از ميان آن عبور داد و به اين شكل تكيه گاه گياه را تشكيل داد.

  • ·        ديوار سبز شبكه اي

اين ديوار سبز بسيار سبك بوده و شبكه اي فولادي براي گياهان رونده ايجاد ميكند. و به ديوار ساختمان متصل ميشود. ديوار سبز شبكه اي بيشتر براي نگهداري گياهاني كه رشد آهسته دارند و به نگهداري بيشتري نياز دارند، به كار ميرود.

  • ·        ديوار سبز نمد پليمري

اين سيستم داراي يك پارچه نمدي پليمري با قابليت آبرساني مناسب ميباشد كه به شكل تاخورده بر روي قاب قرار ميگيرد. نحوه قرار گيري به گونه اي است كه چندين گلدان براي كاشت عمودي به صورت رديفي با به صورت جيب رو به بالا ايجاد ميشود. روش نمد پليمري از ديگر روش ها جديدتر است و مزاياي زيادي دارد. سبكي اين نوع ديوار سبز، تعويض و تغيير آسان گياه، تهويه مناسب ريشه ها، سيستم آبرساني قويتري دارد و گياهان متفاوتي را ميتوان در اين نوع ديوار سبز استفاده كرد. جنس ديوار سبز نمد پليمري ضد حريق ميباشد و ميتواند گرما و حرارت بالايي را تحمل كند. سيستم آبرساني آن به صورت قطره اي و اتوماتيك امكان پذير ميباشد.

مزاياي ديوار سبز

  • تصفيه هوا
  • ايجاد آرامش
  • كاهش دماي محيط
  • عايق صوتي ساختمان
  • محافظت از ساختمان در برابر عوامل مختلف مانند بارندگي، باد، نور خورشيد و ...

 

 

 

 

 

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۱:۴۳ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :