مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

آشنايي با انواع چسب هاي ساختماني

آشنايي با انواع چسب هاي ساختماني

 

چسب هاي ساختماني

 پيشرفت تكنولوژي در همه جا بخصوص ساخت و ساز بسيار تاثير گزار بوده است. به دليل بازسازي ها منازل براي راحت تر شدن كار و حتي كثيف كاري هاي كمتر ضمن كار چسب هاي مخصوصي براي سراميك و كاشي  وحتي در پروژه هاي اوليه ساخت و ساز از خمير هايي براي ميلگرد استفاده مي شود. اين بخشي از محصولات توليدي در اين زمينه بود وسعت اين محصولات روز به روز در حال زياد شدن است در ادامه ما به توضيح در مورد يكسري از معروف ترين و پركاربردي ترين آن ها اشاره خواهيم كرد.

 

چسب كاشي و سراميك

از تركيب سيمان پورتند غيرآلي، ماسه ريز و افزودني ها چسبي اين نوع ماده تشكيل مي شود. در ساخت چسب كاشي هدف توليدي ماده اي است كه در كنار پر قدرت بودن در كارآيي كمترين انرژي و زمان را از ما بگيرد. اما چرا به جاي راهكارهاي موثر قديمي بايد از اين نوع چسب در ساخت و سازها استفاده كرد. اين چسب ها حتي براي انواع سراميك در هر سايزي نيز بسيار كاربردي است.

قدرت چسبندگي:

به دليل وجود مواد و تركيبات شيميايي قوي قدرت اين ماده حتي نسبت به متريالي كه قبلا در ساخت و سازها مورد استفاده قرار مي گرفت بسيار بيشتر و بادام تر است. اين ماده بعد از خشك شدن مقاومت بسيار بالايي از خود نشان مي دهند. كه حتي استحكام بالاي آن ها در مناطق كه تحت تاثير زلزله هستند هم ارزيابي شده و تاييد شده است.

ضد آب بودن:

چسب كاشي نفوذناپذيري بسيار بالايي در برابر رطوبت دارد بطوري كه بعد از استفاده آب بدرون آ نفوذ نخواهد كرد. اين ويژگي براي مكان هايي مانند حمام و دستشويي مي تواند بسيار كاربردي باشد. همين طور استفاده از اين ماده در مناطقي با رطوبت هوايي بالا مي تواند افزايش طول عمر سازه را بدنبال داشته باشد.

صرفه اقتصادي:

قدرت بالا و استفاده راحت از اين محصول باعث شده مقداري كه براي مصرف مورد نياز است كمتر از ديگر مواد باشد. حتي استفاده از اين محصول براي بازسازي مكان هايي بخصوص اپارتمان ها بسيار بهتر خواهد بود. زيرا بحث تخريب كامل و بيرون بردن تمامي نخاله ها و دردسرهاي اين چنيني را در طول كار نخواهيم داشت.

توجه داشته باشيد چسبي كه خيلي سريع خشك مي شود مي تواند كار شما را سريع تر پيش ببرد و شما بتوانيد در زمان كوتاه تري، قسمت بيشتري را كاشي يا سراميك كنيد.

اصل و مرغوب نبودن چسب مي تواند با گذر زمان به كاشي يا سراميك نيز آسيب برساند و باعث شكستگي و كنده شدن آن شود. به همين دليل است كه توصيه مي شود در هنگام خريد حتما به علامت استاندارد بر روي چسب دقت كرد و سپس آن را مورد استفاده قرار داد.

البته بروز مشكل، تنها به دليل چسب نيست و انجام دهنده نيز بايد به مواردي مانند دماي محيط دقت كند. كاشي كاري در دماي سرد مي تواند مشكلاتي را براي شما بوجود آورد و به هيچ عنوان به شما توصيه نمي شود.

همچنين شخص قبل از كاشي كاري بايد سطح زير كار را مورد بررسي قرار دهد و در صورتي كثيفي آن را تميز كند. با انجام اين كار، چسب نيز قدرت بيشتري پيدا مي كند و بسيار راحت تر مي تواند چسبندگي ايجاد كند.

در هنگام نصب سراميك لازم است حتما از يك ماله شياردار استفاده شود و با آن چسب كاملا پخش شود. با اين كار تمامي قسمت ها به يك اندازه چسبي مي شوند و ديگر ضخامت قسمت ها با هم تفاوتي نخواهد داشت.

همچنين به دليل رقيق نبودن اين چسب ها، شما به راحتي مي توانيد ديوارهاي بلند را هم سراميك كنيد. چرا كه چسب اصلا شره نمي كند و باعث اذيت شدن در حين كار نمي شود. چرا كه شره كردن مايع چسبنده، دائما فرد را به عجله مي اندازد و باعث كثيف كاري در پروژه  مي گردد.

 

لازم به ذكر است براي كاشي ها پرسلان كه نسبت به سراميك قوي تر و متراكم تر است از چسبي مخصوص به خودشان به نام چسب پرسلان استفاده مي شود. نفوذ ناپذيري آن ها هم در برابر رطوبت و آب نسبت به دو مورد ديگر بسيار بالاتر است.

 

 

تنوع ساختاري چسب ها

چسب هاي مخصوص اين كار با توجه به تكنولوژي و مواد شيميايي كه در توليد آن ها بكاربرده شده است در دسته هاي زير قرار مي گيرند. توجه داشته باشيد هرنمونه از اين نوع چسب ها با توجه به مواد بكار برده شده در خود براي يك محيط با توجه به ميزان دما و رطوبت مورد استفاده قرار مي گيرند. تشخيص نوع اين كاربرد بسيار در دوام و تميزي كار مي تواند تاثير گزار باشد.

 

  • چسب اپوكسي : از تركيب رزين اپوكسي و هاردنر به دست مي آيد. به دليل خاصيت رزين اپكسي تا مدت زمان محدودي بعد از تركيب قابليت استفاده دارد. بيشتر مناسب براي مكان هايي است كه در آب غوطه ور هستند و در تماس كامل با رطوبت. نسبت به دو نوع ديگر كه در ادامه توضيح خواهيم داد در برابر آب و رطوبت بسيار مقاوم تر است، در برابر سولفاته شدن و باكتري مقاوم اش بالاتر، مقاومت در برابر حرارت و اگر سطح شما صيقلي است اين گزينه مي تواند گزينه بسيار مناسب و بادوامي براي شما باشد.
  • چسب پودري اصلاح شده با پليمر: از تركيب اصلاح كننده پليمري، سيمان و مواد معدني و مقدار مشخص شده آب اين تركيب به وجود مي آيد. اين نوع چسب نسبت به دو نوع ديگر هم با محيط زيست سازگار تر است و هم در گذر زمان مقاومت بيشتري پيدا مي كند.
  • چسب خميري بر پايه اكلريك:  تركيب رزين ها از نوع اكلريك با مواد معدني اين خمير ايجاد مي شود. انعطاف پذيري بالاتر، اجراي آسان تر و گيرش پذيري بالتري  نسبت به دو نوع ديگر دارند.

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۵۰:۴۵ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :