مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

پخت يك نان سنتي با كيفيت

پخت يك نان سنتي با كيفيت

 

تنورهاي خانگي از زمان هاي ديرين تا امروز يكي از اجزاي مهم خانه هاي هر فرد ايراني است. تنورهاي خانگي كاربردهاي زيادي دارند اما امروزه مردم كمتر از اين وسيله ي مهم و سالم استفاده مي كنند.

تاريخچه ي تنورهاي خانگي:

حدود 10 الي 15 سال پيش در شهرهاي شمالي كشور مانند گنبد كاووس جهت پخت انواع نان و غذا تنورهاي خانگي در كارگاه ها توليد ميشد ، پس از استقبال مردم اين شهرها و نياز بقيه ي مردم در ايران ، ساخت انبوه تنورگازي در سراسر ايران گسترش يافت . تنورخانگي وسيله اي است براي پخت نان سنتي و كيك كلوچه در منزل كه اكثر مردم شمالي در منازل خود از اين تنورگازي استفاده ميكنند و جزء وسايل ضروري هر منزل به شمار ميرود. چرا كه با استفاده از اين تنور خانگي  كه از لحاظ امنيت بسيار مناسب ميباشد ميتوانيد انواع كيك و شيريني و غذاهاي كباب پز را به راحتي و با كيفيت عالي پخت نماييد.

انواع تنورهاي خانگي:

1)تنورهاي سنتي ، 2)تنورگازي ، 3)تنور برقي روميزي

تنورهاي سنتي:

در زمان هاي گذشته نان به صورت سنتي طبخ ميشده است . يكي از ابزاري .كه در پخت نان استفاده ميشده است ، تنورهاي سفالي بود. در گذشته از تنور سفالي براي پخت نان سنتي استفاده ميشده است. اين تنورهاي سنتي ، با وجود روي كار آمدن نانوايي هاي صنعتي هنوز هم در شهرها و روستاها، تنور سفالي مورد استفاده قرار ميگيرد . امروزه تنها در برخي از شهرها هستند كه هنوز تنورهاي خانگي سنتي دارند. آنطور كه ميدانيد اغلب تنورها با هيزم و تكه هاي چوب به مصرف كننده هاي خود خدمت ميكرد. در زمانهاي گذشته اغلب مردم حتي غذاهاي خود را هم داخل اين تنورها مي پختند. اما امروزه به دليل زندگي هاي شهري اكثر مردم به فرها و تنورهاي خانگي روي آوردند.

البته قابل ذكر است كه اين تنورهاي گازي هم دست كم از تنورهاي سنتي ندارند و همان كارايي را دارند ، هم سالم هستند و هم ارزان تر و مقرون به صرفه تر از فرگازها هستند.

نان سنگك يكي از نان هايي است كه در تنورهاي سنتي پخته ميشود و طعم و مزه ي لذيذي دارد اما امروزه هم نان را به صورت ماشيني هم پخت ميكنند.

مدل هاي تنورها:

1)تنورخانگي، 2)تنورخانگي نيمه استيل، 3)تنور خانگي با بدنه ي گالوانيزه ، 4) تنورهاي خانگي رنگي كه اين تنورها در 4مدل استيل ، نيمه استيل ، رنگي و گالوانيزه ساخته ميشوند كه طرز كار همه ي آنها يكسان ميباشد و فقط از لحاظ جنس ورق باهم متفاوت ميباشند كه مدل هاي استيل از نظر استحكام و دوام نسبت به مدل هاي ديگر استحكام و طول عمر بيشتري دارند . 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۵۰:۴۲ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :