مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

نيازه اساسي هر سازه ساختماني

نيازه اساسي هر سازه ساختماني

 

همه ما كم و بيش نام ميلگرد را شنيده ايم و ميدانيم كه در ساخت و ساز كاربرد بسياري دارد و قيمت آن بر قيمت و هزينه ساخت تاثير بسزايي دارد.

ميلگرد نوعي ميله فلزي است و در سايزهاي مختلفي ساخته ميشود و در بتن ريزي مورد استفاده قرار ميگيرد. امروزه ميلگرد ها از كف ساختمان تا ستون هاي ساختمان مورد استفاده قرار ميگيرد.

در اكثر سازه ها از بتن استفاده ميشود زيرا بتن مقاومت بالايي در براي نيروهاي فشاري دارد اما يك نقطه ضعف نيز دارد و آن اين است كه در برابر نيروهاي چرخشي و كششي مقاومت كمي دارد. اينجاست كه ميلگرد نقش مهمي را ايفا ميكند.

يكي از زمانهاي مهمي كه به اهميت ميلگرد پي ميبريم در زمان زلزله است زيرا مقاومت كششي ساختمان را افزايش ميدهد.

و آنچه مانع از ترك خوردن و شكستن بتن ميشود، ميلگردهاي داخل آن ميباشد.

امروزه بدليل ساخت و سازهاي بسيار در شهرها، ميلگرد در اصفهان و شهرهاي ايران كاربرد و اهميت فراواني مخصوصا در شهرهاي زلزله خيز دارد.

انواع ميلگرد از نظر مقاومت

  • اروپايي
  • فولاد كربن
  • اپوكسي پوشش داده شده
  • گالوانيزه
  • فايبرگلاس ليمر (GFRP)
  • فولاد ضد زنگ
  1. ميلگرد اروپايي از منگنز ساخته ميشود و كار با آن نيز ساده است. اما براي مناطق زلزله خيز و سازه هاي بزرگ مناسب نيست.
  2. ميلگرد فولاد كربن كه نام ديگر آن نوار سياه است، پركاربردترين نوع اين محصول است. اين محصول در برابر رطوبت مقاومت زيادي ندارد و دچار زنگ زدگي ميشود. براي مناطق مرطوب مناسب نيست
  3. اپوكسي پوشش داده شده در واقع همان فولاد كربن است كه با اوكسي پوشانده شده است. و به همين دليل 70 تا 1700 برابر فولاد كربن در برابر زنگ زدگي مقاومت دارد. پوشش آن بسيار ظريف است و هرگونه آسيبي از مقاومت آن در برابر زنگ زدگي كاهش ميدهد
  4. ميلگرد گالوانيزه 40 برابر نسبت به فولاد كربن در برابر زنگ زدگي مقاوم بيشتري دارد. پوشش گالوانيزه آن نسبت به ميلگرد اپوكسي از مقاومت بسيار بالايي برخوردار است و به همين دليل ارزشمند تر است. قيمت آن نيز بيشتر است.
  5. فايبر گلاس ليمر شبيه فيبر كربن است و هنگام استفاده نبايد خم شود. اين محصول يك نوار بي نظير براي تقويت بتن دارد و در برابر زنگ زدگي هم مقاومت بالايي دارد و وزن آن نيز سبكتر است. اما قيمت بالاتري دارد.
  6. ميلگرد فولاد ضد زنگ گرانترين در بين انواع ميلگرد ميباشد. بهترين تقويت كننده بتن است و در اكثر پروژه ها كاربرد دارد. حدود 1500 برابر مقاومت بيشتري نسبت به ميلگرد سياه دارد و در كار به راحتي خم ميشود.

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۳:۰۳ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :