مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

پمپ هاي روتاري چيستند؟

پمپ هاي روتاري چيستند؟

 

پمپ وكيوم روتاري در ساده ترين تعريف ، نوعي فناوري پمپ است كه با فشرده سازي هوا در داخل محفظه پمپ ، مكش را براي حذف مولكول هاي هوا از يك ناحيه ايجاد مي كند.

پمپ وكيوم روتاري بر اساس پمپاژ جابجايي مثبت عمل مي كند. طراحي آن شامل يك روتور است كه بصورت غير عادي در داخل محفظه استوانه اي يا استاتور نصب شده است. تيغه هايي كه در داخل روتور نصب شده اند ، به دليل نيروي گريز از مركز سطح داخلي محفظه ، داخل و خارج مي شوند. شرح مفصل تري از اصل عملكرد پمپ روتاري روغن كاري شده و پمپ چرخشي خشك كاركرده را مي توانيد در ادامه ي اين مقاله مشاهده كنيد.

مزاياي روغن در پمپ وكيوم روتاري:

  - روغن يك مهر و موم موثر را در سيستم ايجاد مي كند كه باعث ايجاد خلاء نهايي مي شود. در واقع روغن كاري پمپ وكيوم روتاري از سايش جلوگيري مي كند. به طوريكه تيغه هاي آلومينيومي ، روتور ، ياتاقان هاي روكش  و محفظه اي كه با روغن چرب شده اند عملاً بدون سايش مي شوند.

  -  كاهش دماي كاركرد : گرماي ايجاد شده از پمپ وكيوم روتاري تا حد قابل توجه اي كاهش مي يابد زيرا روغن اصطكاك را با محفظه فشرده سازي كاهش مي دهد.

  - حفاظت در برابر خوردگي : روغن از همه اجزا در برابر خوردگي و واكنش با گاز محافظت مي كند.

  -  تميز نگه داشتن پمپ از ناخالصي ها : روغن محفظه كمپرسور را از ناخالصي ها پاك مي كند و از افزايش عمر و عملكرد پمپ جلوگيري مي كند.

پمپ وكيوم روتاري شامل چه قسمت هايي است؟

هر پمپ وكيوم روتاري بر اساس اجزاي استاندارد يكسان است. بسته به طرح ، اندازه يا مدل ، در اجزاي سازنده تغييراتي وجود خواهد داشت.

سيستم پمپاژ روتاري شامل يك محفظه ، يك روتور خارج از مركز نصب شده و پره هايي است كه به صورت شعاعي در زير فنر حركت مي كنند. شير ورودي در آن به صورت a طراحي شده است و شير ايمني خلاء كه هميشه در حين كار باز است. داخل محفظه روتور و پره ها اتاق كار را به دو فضاي مجزا تقسيم مي كنند.

اجزاي پمپ وكيوم روتاري:

    تيغه (همچنين به عنوان "پره ها" نيز شناخته مي شود)

    روتور

    مسكن استوانه اي

    فلنج مكش

    شير برگشتي

    موتور

    محفظه جداكننده روغن

    مخزن روغن

    روغن

    فيلترها

    شير شناور

پمپ وكيوم روتاري براي برنامه هاي نيازمند رطوبت

اصول عملكرد پمپ وكيوم روتاري براي كاربردهاي مرطوب؛ مطابق با فرآيند همان پمپ خلاء روتاري روغن كاري شده است. با اين تفاوت كه  جداكننده پمپ هاي كاربردي مرطوب داراي گاف است تا به خروج آب از بين روغن كمك كند و پس از توقف پمپ مي توان آب را از شير تخليه پايين تخليه كرد.

اصول عملكرد پمپ وكيوم روتاري بدون روغن بسيار شبيه به پمپ وكيوم روتاري روغن كاري شده است. با اين تفاوت كه پمپ خلاء با روغن چرب نمي شود ، بنابراين مخزن روغن يا محو كننده مه وجود ندارد و پره هاي گرافيتي در محيط بدون روغن كار مي كنند.عمر معمولي پره ها 10000 ساعت است و حداكثر خلاء به 26.4 اينچ جيوه محدود مي شود.

 

 

 

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۲۰:۲۴ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :