مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

انواع پروفيل ها و كاربرد آن ها

انواع پروفيل ها و كاربرد آن ها

 

پروفيل مقطعي فلزي است كه در انواع صنعت هاي مختلف مانند صنعت ساختمان سازي براي ساخت قاب هاي در و پنجره و غيره كاربرد فراواني دارد . و قوطي هاي فلزي پروفيل هايي با مقطع مربع و يا مستطيل شكل كه به صورت توخالي هستند كه به نام قوطي در صنعت ساخت و ساز و ساختمان مورد استفاده قرار مي گيرند. به قوطي هاي فلزي باكس نيز گفته مي شود.

انواع پروفيل و قوطي در اصفهان به طور كلي به دو دسته باز و بسته تقسيم مي شوند.پروفيل هاي بسته شامل لوله،قوطي،پروفيل  Pvc مي شوند.نوع باز پروفيل ها شامل تسمه،تيرآهن،نبشي،ناوداني و ميلگرد مي باشد.

كاربرد انواع پروفيل و قوطي

پروفيل هاي با شكل مقطع مربع و مستطيل با  ابعاد كوچك به عنوان نرده هاي فلزي براي در و پنجره منازل، كناره راه پله ها و همچنين نرده كشي اطراف ديوارهاي كارخانجات و زمين هاي محصور شده و نرده پياده روها و خيابان ها بكار مي روند.

و اما قوطي يا پروفيل هاي مربع و مستطيل آن كه ضخامت آن ها از ۵/۱ تا ۸ ميلي متر مي باشند؛ در ساخت و طراحي انواع ستون ها و ساختار اسكلت فلزي ساختمان ها كاربرد دارند. همچنين اگر اين قوطي ها با مشخصات فيزيكي استاندارد و مطمئني ساخته شوند مي توانند در ساختن انواع شاسي هاي ماشين هاي بزرگ باري و همچنين نفت كش ها مورد استفاده قرار گيرند.

از مقاطع بزرگتر قوطي ها كه به آن ها ستوني نيز مي گويند ؛ در صنعت ساختمان سازي استفاده مي كنند. از پروفيل هاي قوطي با سطح مقطع مستطيل شكل در صنايع خودروسازي نيز استفاده مي شود و از سطح مقطع مربعي شكل آن ها در ساختن پايه ميز و صندلي استفاده مي گردد.

نوع ديگري ازپروفيل ها وجود دارند كه به صورت Z حرف تهيه مي شوند و به آن ها پروفيل z مي گويند كه اكثراً براي پوشش انواع سقف هاي سوله ها كاربرد دارند.

نحوه ي ساخت و توليد پروفيل و قوطي :

توليد انواع مختلف پروفيل و قوطي هاي ساختماني به دو روش مستقيم و غير مستقيم انجام مي شود.

توليد پروفيل با روش مستقيم: پروفيل توليد شده در روش توليد به صورت مستقيم، نوار ها در اثر اعمال نيرو از طرف قالب ها و حرارت جوش، كاملاً ارتباط مستقيمي ندارند و توسط پيچش گير با اعمال نيروي مجدد، خمش، پيچش و كمانش آن اصلاح مي شوند. پروفيل در حال توليد، توسط اره ي برش اتوماتيك در فواصل معين و به تعداد مشخصي بسته بندي مي شوند.

در واقع پروفيل هاي توليد شده به روش مستقيم داراي كيفيت بهتري مي باشند و زاويه هاي آن ها نيز تيزتر، ابعاد و اندازه شان دقيق تر و داراي خط جوش ثابت در ديواره ي بالاييشان هستند و همچنين انحناي سطحي آن ها كم مي باشد.

در توليد پروفيل به روش مستقيم از نظر ماشين كاري و عمليات حرارتي به دقت بيشتري نياز  است و فضاي هوايي بيشتر بين ايندكتور و پروفيل سرعت توليد را كاهش داده و نسبت به روش غير مستقيم داراي سرعت كمتر و بازدهي پايين تري خواهد بود.

توليد پروفيل به روش غير مستقيم :در توليد پروفيل به روش غير مستقيم ابتدا در دستگاه اصلي نورد مطابق روش توليد مستقيم و يكي از سه روش خم كردن، به لوله تبديل مي شوند و پس از جوش دادن دو لبه، در قسمت سايزينگ و پيچش گير در اثر فشارهاي بالايي و پاييني و همچنين فشار هاي جانبي، اين لوله به اشكال مختلف تبديل مي شود و يا اينكه در قسمت سايزينگ و پيچش گير لوله كامل تر و محصول نهايي توليد مي شود. 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۰۰:۳۳ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :