مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

دستگاه روغن گيري

 

دستگاه روغن گيري

دانه هاي روغني بسياري در طبيعت يافت مي شود كه به كمك دستگاه روغن گيري مي توان شيره دروني اين گياهان پر خاصيت را استخراج كرده  و مورد مصرف قرار داد. از جمله اين دانه ها كنجد، تخم آفتاب گردان و ... است. دستگاه روغن گيري به دو روش پرس سرد و پرس گرم كار خود را نجام مي دهد. در روش پرس گرم ابتدا محصول مورد نظر در ديگ هاي بخار به همراه مواد ديگر پخته شده  و سپس روغن گيري اعمال مي شود. در اين روش به دليل استفاده از مواد شيميايي در توليد نهايي روغن استخراج شده بايد تصفيه شود و در كل روغن خروجي از دستگاه روغن گيري  با روش گرم  كيفيت خيلي بالايي ندارد و از نظر سلامتي هم در رده بعدي قرار مي گيرد. روش ديگري وجود دارد در دستگاه روغن گيري  كه به آن پرس سرد مي گويند. در پرس سرد مواد افزودني ديگري به محصول مورد نظر اضافه نمي شود.  براي همين روغن استخراجي از آن كاملا خالص  و از لحاظ سلامتي هم بهتر از روش گرم است. بيشتر افراد در هنگام خريد دستگاه روغن گيري  در منزل از روش پرس سرد استفاده مي كنند. ولي در حجم صنعتي از روش گرم استفاده مي شود به دليل اينكه در روش گرم صد در صد روغن به دليل استفاده از ماده شيميايي استخراج مي شود به همين علت كارخانه هاي بزرگ و صنعتي از روش پرس گرم دستگاه روغن گير  استفاده مي كنند تا محصول نهايي برايشان پر سود تر تمام شود. در حوزه بهداشت و سلامت تاكيد شديد بر استفاده نكردن از روغن هاي بازاري و يا به اصطلاح صنعتي است. امروزه بيشتر افراد خود مبادرت به خريد دستگاه روغن گيري مي كنند تا محصول طبيعي تر و خالص تر و باكيفيت تر براي مصرف در اختيار داشتهباشند و يا از فروشگاه هايي كه فقط در اين زمينه كار مي كنند روغن مصرفي خود را تامين مي كنند.

 

 

دستگاه روغنگيري

امروز استفاده بهينه از تمامي مواد خوراكي بسيار مورد كاربرد است از جمله گرفتن روغن تمام دانه ها و هسته هاي خوراكي و استفاده از آن ها در مصرف روزانه افراد، بخصوص روغن هايي كه كمك كننده سلامت فرد باشند. با توجه به موارد ذكر شده اهميت و لزوم دستگاه روغنگيري بيش از بيش حائز اهميت خواهد بود. روغن هاي با دانه هاي تيره بدليل گرما و يا گرماي حاصل در دستگاه روغنگيري را  روش گرم مي گويند. البته روش ديگري هم موجود است بنام پرس سرد كه متفاوت با روش قبلي است. در حال حاضر خريد دستگاه روغنگيري فقط معطوف به كارخانه ها نمي شود و كارگاه هاي كوچك تر حتي افرادي هم در منزل با خريد اين دستگاه ها اقدام به توليد روغن و فروش آن ها مي كنند اين كار علاوه بر مصرف شخصي و خانوادگي افراد موجب ايجاد كسب و كارهاي كوچك با فضا كمتر هم شده است ملاحظه مي كنيد كه ديگر خريد دستگاه روغنگيري معطوف به كارخانه هاي چندساله و بزرگ نيست . امروزه اهميت به سلامت بسيار بيش از بيش شده است و مسئولان حوزه سلامت بسيار بر اين مسئله تاكيد دارند. شايد همين مسئله خود بروي خريد دستگاه روغنگيري يتاثير بيشتري گذاشته چون تقاضا براي روغن مرغوب تر و مناسب با سلامتي بيشتر از قبل شده است. بيماري هاي قلبي و عروقي به دليل شلوغي محيط و به نسبت آن آلودگي هاي زياد، استرس كاري و زندگي افراد زيادتر شده است و كارشناسان حوزه سلامت بر استفاده از روغن هاي طبيعي تاكيد بسيار دارند اين روغن هاي طبيعي همان موادي هستند كه در روش پرس سرد از دستگاه روغنگيري توليد مي شوند چون فاقد هرگونه مواد شيميايي است و همان روغن اصل گياه يا دانه را در پايان كار داريم. البته در حال حاضر خريد دستگاه روغنگيري فقط براي تامين روغن هاي خوراكي نيست بلكه از ان دستگاه ها براي گرفتن روغن دانه ها يا هسته هاي خيلي از گياهان ديگر هم استفاده مي شود كه بيشتر جنبه درماني دارند و حتي در ماساژ ترابي نيز از اين روغن ها استفاده مي شود مانند روغن سياه دانه، روغن نارگيل، روغن بادام تلخ و ......

 

 

دستگاه روغن كشي

براي توليد اين روغن ها روش هاي سنتي و پر زحمت بسياري استفاده مي شدند كه بعضا حجم محصول توليدي براي نياز بازار كافي نبود تا اينكه دستگاه روغن كشي كارخانه اي وارد عرصه صنعت شدند. اولين دستگاه روغن كشي در سال 1876 ميلادي در آمريكا توليد شد ولي در حال حاضر كشور آلمان در اين زمينه پيش رو است. قبل از استفاده از دستگاه ابتدا محصول مورد نظر براي روغن گيري برداشت شده و آشغال و دانه ها فاسد از آن جدا مي شود. در مرحله بعد بايد رطوبت موجود در دانه از بين رفته و دانه خشك و تميز شده  بعد وارد دستگاه شود.در صحبت بين افراد مختلف از هر دو كلمه دستگاه روغن گيري و دستگاه روغن كشي استفاده مي شود. در كل مي توان گفت تفاوتي بين اين دو وجود ندارد و هر دو به يك معنا است. دستگاه روغن كشي شامل بدنه اصلي، مخزن درون ريزدانه و درب آن، ظرف محل روغن ريز و ظرف تفاله، ماردون و سيلندر ماردون است. از اين دستگاه براي گرفتن روغن دانه ها و هسته هاي مورد نظر در فضاهاي هتل، آشپزخانه، داروخانه، عطاري ها مي توان استفاده كرد. علاوه بر ورغن تهيه شده از اين دستگاه حتي تفاله هاي آن هم قابليت استفاده در پخت شيريني ها، خورشت، سوپ و... دارد كه اين موارد خوددليل بر مقرون به صرفه بودن دستگاه روغن كشي است. هر دستگاه روغن كشي كارخانه اي از دو روش براي توليد روغن مورد نياز استفاده  مي كند، پرس سرد و پرس گرم. در روش پرس گرم به دليل اينكه روغن خارج شده دماي بالايي دارد محصول توليد شده خواص خود را از دست مي دهد. بيشتر افراد تا اسم دستگاه روغن كشي را مي شنوند اين ذهنيت برايش پيش مي آيد كه از اين دستگاه ها فقط در كارخانه هايي با مساحت زياد مي توان استفاده كرد اما امروزه در بازار، اين دستگاه  در سايز هاي كوچكتري  براي فروشگاه ها و حتي منازل هم در دسترس است و افراد حتي مي توانند به صورت شخصي دستگاه مورد نظرشان را تهيه و روغن مصرفي خود را توليد كنند.

 

 

 

دستگاه ارده گيري

يكي از پركاربردترين دستگاه هايي كه امروزه بسيار مورد استقبال همه قرار گرفته است دستگاه ارده گيري است. كنجد از جمله دانه هاي مغزي است و شيره آن ارده نيز بسيار پرخاصيت با طبعي گرم در طب سنتي و اسلامي است و باعث شادابي و رفع خستگي مي شود علاوه بر اين  بسيار سودمند براي افراد مبتلا به كم خوني و فقرآهن است دستگاه ارده گيري داراي دو سنگ آسياب است. با توجه به سايز و ظرفيت اين دستگاه در صنعتي، نيمه صنعتي و خانگي آن براي خريد دستگاه ارده گيري حتما توجه به حجم و ابعاد كار داشته باشيد. در حال حاضر مغازه هاي كوچكي هستند كه با خريد دستگاه ارده گيري اقدام به توليد اين محصول كرده اند و نسبت به نوع بازاري يا به اصطلاح كارخانه اي آن فروش بهتري هم دارند به خصوص در ايام خاصي كه اين خوراكي خوشمزه كاربرد بيشتري دارد مانند ماه رمضان به دليل اينكه اين مغازه هاي كوچك تر اعتماد خريدار به اصل بودن محصول را افزايش داده است و علاوه بر آن به دليل اصل بودن خروجي آن از دستگاه ارده گيري مزه خيلي بهتري هم خواهيم داشت. كار با دستگاه ارده گيري پيچيدگي خاصي ندارد و هر كس در هر سن، جنس و شرايطي به راحتي م يتواند از آن استفاده كند. معمولا يكسري از توليد كنندگان سي دي آموزشي تهيه و بروي دستگاه قرار مي دهند تا خريداران به راحتي با كارايي آن آشنا شوند و عده اي ديگري بخش نحوه آموزش و كار دستگاه را در كنار ديگر خدمات به مشتريان خود ارائه خواهند داد. 

 

دستگاه ارده

براي تهيه يك ارده تازه و خوشمزه قطعا نياز به يك دستگاه ارده خواهيم داشت. اين دستگاه دو سنگ دايره اي شكل آج دار دارد كه سنگ بالايي ثابت و سنگ پاييني با سرعت مي چرخد. توجه داشته باشيد كه ناظر دستگاه مي تواند زبري و نرمي ارده را با تغييري كه در فاصله بين سنگ هاي دستگاه ارده ايجاد مي كند تنظيم نمايد. دستگاه ارده، دستگاهي است كه روغن  حاصل از دانه هاي كنجد را از هم جدا مي كند. اين ماده بسيار انرژي زا است و مناسب براي افراد با طبع سرد است. به دليل وجود دانه كنجد مرغوب در ايران محصول نهايي اين دانه هاي مفيد كه همان ارده است بسيار مرغوب و كم نظير است همين امر مي تواند به  جوانان جوياي كار كمك كند تا  با خريد دستگاه ارده و استفاده از همان فضاي موجود منزل اقدام به توليد اين محصول و كم كم حتي اقدام به صادرات محصول به كشورهاي اطراف هم كنند. در حال حاضر كار و توليد اين محصول و محصولات جانبي آن صرفا فقط توسط كارخانه هاي بزرگ صورت نمي گيرد و خيلي از افراد در محيط هاي كوچك و با همين  دستگاه ارده در حجم كوچك اقدام به توليد خود محصول و روغن آن كرده اند . جنس و كيفيت قطعات بكار رفته در توليد اين دستگاه بروي ميزان روغن گيري موثر است. دستگاه ارده كه دچار خوردگي مي شود تركيبات فلز نامرغوب را وارد روغن خروجي مي كند كه همين امر بسيار مضر است. براي همين بهتر است در هنگام خريد دقت لازم را سنجش كيفيت قطعات داشته باشيد تا بتوانيد دستگاه ارده مرغوب با كارايي عالي تهيه كنيد. در اين صورت است كه محصول نهايي شما با كيفيت تر و قطعا مشتريان شما بيشتر خواهد شد.

 

دستگاه كره بادام زميني

مي توان گفت يكي از محبوب ترين و پركاربردترين خوراكي ها كره بادام زميني است. امروزه براي در دسترس تر بودن اين خوراكي خوشمزه مي توان از دستگاه كره بادام زميني استفاده كرد تا علاوه بر مقرون بصرفه بودن بتوان از طعم تازه آن هم لذت برد. كافي شاپ ها، بوفه مدارس و فروشگاه هاي هايپر به راحتي مي توانند با در اختيار داشتن دستگاه كره بادام زميني به جدب مشتريان خود كمك كنند. به دليل قابليت ميكس شدن كره بادام زميني و طعم دهندگي فوق العاده آن براي كافي شاپ ها مي تواند پرسود باشد. كاركرد ساده دستگاه كره بادام زميني  و عدم نياز به تخصص خاص يا پيچيده مي تواند فرصت كسب درآمد در زماني كم را براي افراد ايجاد كند. دستگاه كره بادام زميني  موتورها بسيار قدرتمندي دارد كه همين موتورها و تيغه هاي برنده باعث توليد كره نرم و مرغوب و با كفيت مي شود. در حال حاضر خريد و استفاده از دستگاه كره بادام زميني بسيار رايج شده است دليل آن راحتي استفاده از اين دستگاه است. به دليل اينكه استفاده از اين دستگاه بسيار راحت است و مدل خانگي يا فروشگاهي آن حجم زيادي ندارد و هر فردي  به راحتي مي تواند در يك محيط كوچك محصول نهايي با كيفيت توليد كرد و براي خود بازار كار مهيا كند. خيلي از كارگاه در كنار خريد دستگاه روغن گيري ، دستگاه كره بادام زميني را هم خريداري مي كنند تا پكيج محصولاتي خود را كامل تر كنند و بتوانند تمام نياز هاي مشتري هاي خود را برآروده كنند. چون طرفداران اين نوع از كره بسيار زياد است خيلي از افراد خود بصورت شخصي اقدام به خريد دستگاه كره بادام زميني سايز كوچك كه متناسب با فضاي منزل است را مي كنند. تا كره بادام زميني خالص و هميشگي را داشته باشند يكسري ديگر هم به دليل اينكه اقدام به تهيه انواع شيريني جات در خانه مي كنند اين دستگاه  را براي كار خوددر منزل خريداري مي كنند.

 

 

دستگاه روغن كشي كارخانه اي

تمامي دستگاه روغن كشي كارخانه اي دو روش براي توليد روغن مورد نياز دارند، پرس سرد و پرس گرم. در روش پرس گرم روغن خارج شده دماي بالايي دارد  و محصول توليد شده خواص خود را از دست مي دهد از طرفي از ماده شيميايي هگزان در استخراج آن  استفاده مي شود به دليل استخراج كامل تمامي روغن از آن اما  اين روغن قابل مصرف نيست و بايد تصفيه شود. در روش سرد دماي روغن كمتر از 45 درجه است و خواص روغن به خوبي حفظ مي شود. در اين روش توليد روغن بدون استفاده از مواد شيميايي است، براي همين براي بدن بسيار مفيد تر است. بهتر است قبل از اقدام براي خريد دستگاه روغن كشي كارخانه اي ابتدا هدف خود متناسب با حجم مورد نياز مشخص كنيد. در كنار حجم توليدي طول عمر مفيد دستگاه، فاصله زماني لازم براي سرويس دستگاه، قدرت الكتروموتور، گارانتي، طراحي قطعات پرس، هم جزء  موارد مهم  است كه حتما بايد به آن توجه كرد. يكي از مواردي كه در بين دستگاه ها تفاوت ايجاد مي كند انحصاري بودن طراحي اين دستگاه ها است به دليل اينكه اكثر دستگاه ها كپي برداري از يك محصول هستند. بخاطر داشته باشيد چه در دستگاه روغن گيري كارخانه اي و يا فروشگاهي و خانه اي دماي روغن استخراج شده با كيفيت روغن رابطه عكس دارند. بطوري كه اگر دماي محصول نهايي بالاتر باشد كيفيت و مرغوبيت روغن كمتر است و هرچقدر اين دما كمتر باشد فايده و كيفيت روغن بدست آمده بالاتر خواهد بود. توجه داشته باشيد از دستگاه روغن گيري كارخانه اي  تنها براي گرفتن روغن يكسري از دانه هاي خاص مثل كنجد استفاده نمي شد بلكه در بسيارب موارد از اين دستگاه ها براي استخراج روغن هايي گياهي كه بيشتر جنبه درماني و استفاده در مواد بهداشتي و حتي آرايشي  دارد مانند رازيانه، سياه دانه، بادام تلخ،اسپند و .... هم استفاده مي شود. پس توليدات اين دستگاه ها مي تواند زياد و كامل كننده پكيج خريداران باشد.

 

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۰۲:۰۰ توسط:احسان زماني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :