مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

 دستگاه خلا گير

 دستگاه خلا گير

 

 

پمپ وكيوم يا خلاء دستگاهي است كه هوا يا گاز را از داخل مخزن خارج مي كند تا خلاء جزئي يا كامل در سيستم مورد نظر ايجاد شود. پمپ وكيوم موجب مي شود هوا با كاهش تدريجي فشار در فضاي محدود جذب شود و سپس مولكول هاي گازي تنفسي در هواي محيط يا مخزن ديگري رها شوند.

انواع پمپ وكيوم در بخش هاي مختلف صنعتي مانند آزمايشگاه ها ، صنعت پزشكي ، بسته بندي مواد غذايي و صنايع شيميايي استفاده مي شوند.

هنگام انتخاب پمپ وكيوم ، بايد چندين عامل را در نظر بگيريد. اول از همه ، انتخاب شما بايد با شيوه ي استفاده مورد نظر شما سازگار باشد ، اين كار به شما امكان مي دهد فناوري ، روانكاري ، مقاومت شيميايي ، سطح خلاء و ميزان جريان لازم را با دقت هر چه بيشتري بررسي كنيد.

فاكتور اساسي كه بايد در انتخاب پمپ وكيوم در نظر داشته باشيد ، كيفيت و سطح مورد نظر خلاء است. انواع مختلفي از خلاء وجود دارد: خلاء خشن يا كم ، خلاء زياد و خلاء فوق العاده بالا. تفاوت بين اين سه در كم كردن تعداد مولكول هاي بدست آمده است كه با فشار گازهاي باقي مانده اندازه گيري مي شوند. هرچه فشار ضعيف تر باشد ، تعداد مولكول ها در سانتي متر مربع ضعيف تر مي شوند؛ در نتيجه ، كيفيت خلا بالاتر مي رود.

ويژگي هاي ديگري كه بايد در انتخاب يك پمپ وكيوم باكيفيت در نظر بگيريد:

 

   1- ميزان جريان پمپ: ميزان جريان به زمان تخليه دستگاه پمپ وكيوم مربوط مي شود. بنابراين ارزيابي ظرفيت پمپ وكيوم جهت توليد هر دو سرعت پمپاژ مورد نياز (ميزان جريان حجم) و ميزان جريان جرم با توجه به ميزان نياز فرآيند ضروري است. به طور كلي ، هرچه ميزان جريان بيشتر باشد ، زمان تخليه كوتاه تر مي شود.

   2- سازگاري شيميايي: لازم است با تجزيه و تحليل تمام مشكلات احتمالي كه ممكن است دستگاه پمپ وكيوم با آن مواجه شود ، سازگاري گازهاي مورد استفاده در برنامه كاربردي خود را با پمپ وكيوم انتخاب شده در نظر بگيريد.

    3- روغن كاري: لازم است از خود بپرسيد كه آيا روغن كاري پمپ وكيوم ضروري است يا خير. پمپ وكيوم روغن كاري شده كارايي و مقاومت بيشتري دارد. اما به تعمير و نگهداري منظم نياز دارد. در محيط آزمايشگاهي ، پمپ خلاء يا وكيوم خشك نسبت به پمپ وكيوم روغن كاري شده ترجيح داده مي شود.

    4- نگهداري و هزينه: بر اساس معيارهاي ذكر شده در بالا ، تجزيه و تحليل فراواني چرخه هاي نگهداري يك پمپ وكيوم ضروري خواهد بود. بنابراين نه تنها بايد قيمت خريد بلكه بايد هزينه هاي كاركرد و نگهداري از پمپ وكيوم را نيز در نظر بگيرد.

يكي از عواملي كه بايد براي نگهداري در نظر بگيريم اين است كه با توجه به اين كه در يك سيستم بين 300 تا 400 ميكرون تخليه مي شود بنابراين واضح است كه يك پمپ وكيوم بايد بتواند در محدوده ميكرون كم خلاء با ضريب ايمني حداقل 25 ميكرون در كل مطلق ايجاد كند. بنابراين ، پمپ وكيوم بايد بتواند به خواندن خلاء حداقل 25 ميكرون مطلق برسد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۵۹:۱۷ توسط:احسان زماني موضوع:

دستگاه هاي پركاربرد حمل و نقل انبار

دستگاه هاي پركاربرد حمل و نقل انبار

 

 

ليفتراك ها ازجمله دستگاه هاي پركاربردي هستند كه معمولا كار سنگين و مداوم باعث خرابي و ايراد در عملكرد دستگاه مي شود .از اين رو بايد به صورت دوره اي نسبت به تعمير و نگه داري دستگاه توجه داشت تا از بروز خرابي هاي اساسي و بزرگ جلو گيري گردد .

با توجه به اينكه ليفتراك ها دستگاه هاي تقريبا پيچيده  ، گران قيمت و كاربردي هستند بهتر است در هنگام استفاده از آن تمام نكات ايمني و اصولي را رعايت كنيم تا از هزينه بالاي تعميرات يا تعويض قطعات در امان باشيم . از انجايي  كه تعمير ليفتراك كار پيچيده و تخصصي است و شامل بخش هاي مختلفي مي شود بنابراين هنگام بروز اشكال در ان نياز به متخصص مربوط به همان سيستم است . اما به صورت كلي و دوره اي براي تعمير و نگه داري دستگاه ليفتراك خدمات زيرانجام مي شود:

باتري و اجزاي آن به دقت بررسي مي شود .

اجزاي حياتي ليفتراك مثل : بلبرينگ ها ، دكل ، اتصالات دكل و زنجير ها بررسي مي شود.

كانال هاي هوا تميز و غبارروبي مي شود . و همچنين در صورت نياز فيلتر ها تعويض مي شوند .

مخزن روغن بررسي شده و ميزان روغن موجود چك مي شود و در صورت نياز روغن آن تعويض مي شود .

تعادل دستگاه و شاخك بررسي مي شود .

اما براي عملكرد بهتر ليفتراك لازم است اپراتور دستگاه هميشه قبل از شروع به كار با دستگاه نكاتي رارعايت كند تا  در صورت بروز اشكال عمليات تعمير سريع تر شروع شود و به دنبال آن از بروز مشكل جدي و از كار افتادگي دستگاه جلوگيري شود :

قبل از شروع كار ظاهر دستگاه را بررسي كنيد .

تاير ها و چرخ ها را بازبيني كرده تا پنجر يا كم باد نباشند . همچنين جسم خارجيدر ان فرو نرفته باشد .

اتصالات ، پيچ و مهره ها و اهرم ها را بررسي كنيد .

سطح روغن هيدروليك را چك كرده و در صورت نياز روغن اضافه كنيد .

اگر از ليفتراك الكترونيكي استفاده ميكنيد شارژ و مايع الكتروليت باطري را كنترل كنيد .

يكي از مهمترين بخش ها سيستم ترمز دستگاه است حتما آن را امتحان كنيد و از درستي عملكرد آن مطمئن شويد .

شاخك ها ، فرمان ، سيستم روشنايي و ... ليفتراك از ديگر اجزاي مهم دستگاه هستند كه قبل از شروع كا حتما بايد كنترل شده و درست بودن انها مطمئن شويد.

در اينجا سه مشكل اساسي كه معمولا براي ليفتراك ها پيش مي آيد را بررسي مختصري مي كنيم :

مشكلات دكل :ابتدا مايع هيدروليك را بررسي كنيد تا از ميزان كافي بودن ان مطمئن شويد . سپس سراغ زنجير ها رفته و آن ها را بررسي كنيد تا ببينيد كدام بخش نياز به تعويض دارد. همچنين ممكن است بخشي از دكل دچار فرسودگي و زنگ زدگي شده باشد كه دراين صورت نياز به تعويض آن قسمت است.

مشكلات فرمان : يكي از علائم اشكال در فرمان وجود صداي نابهنجار است كه ممكن است به علت زنگ زدگي و فرسودگي باشد . مايع هيدروليك فرمان نيز بايد چك شود .


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۲۲:۵۴ توسط:احسان زماني موضوع:

استاكرها

استاكرها

 

 

ليفتراك دستي ساده ترين نوع ليفتراك است كه از ان به نام هاي استاكر و جك پالت نيز ياد مي شود . از ليفتراك هاي دستي در انبار ها ، فروشگاه ها  ،كارگاه ها و ... براي جابه جايي بارهاي با وزن متوسط كه جابه جايي آن توسط انسان كار دشواري است استفاده مي شود . از اين ليفتراك براي جا به جايي بارهاي سنگين استفاده نمي شود زيرا خطر واژگوني به همراه دارد . اين ليفتراك ها به صورتي دستي كنترل شده و نيروي محركه آن توسط اپراتور آن تامين مي شود .

از اين دستگاه بيشتر در صنايع كوچك كه حجم و وزن بارهاي آن كم است و استفاده از ليفتراك هاي مكانيكي مقرون به صرفه نيست در عين حال براي نيروي كار انساني هم دشوار است استفاده مي شود. همچنين در مكان هايي كه جا به جايي بار كمتر نياز هست و يا فضاي جا به جا شدن اجسام محدود است نيز كاربرد فراواني دارد . وزني كه توسط اين نوع ليفتراك ها قابل تحمل و جا به جايي است يك الي پنج تن مي باشد . استاكر يا جك پالت در ارتفاع هاي مختلفي طراحي و توليد مي شوند از ارتفاع 2 متر تا 4 متر مي توان در بازار يافت . براي بالا و پايين بردن شاخك هاي ليفتراك از جك دستي هيدروليكي استفاده شده و براي حركت آن به سمت عقب و جل از نيرو انساني استفاده مي شود . البته در نوع نيمه اتوماتيك براي بالا و پايين بردن شاخك ها از نيروي الكتريكي استفاده مي شود .

ليفتراك ها از نظر نوع طراحي به چندين دسته تقسيم مي شوند : استاندارد  ، پهن  ، باريك  ، با شاخك بلند ، كم ارتفاع   ، قيچي ، ترازودار ، رول بر ، گالوانيزه ، محافظ دار ، با چرخ لاستيكي برقي ، با چرخ لاستيكي سبك ، با چرخ لاستيكي سنگين و ...

از مزاياي استفاده از ليفتراك دستي مي توان به موارد زير اشاره كرد :

هزينه نگهداري بسيار پايين ، از نظر هزينه كلي براي جا به جايي و حمل بار بسيار مقرون به صرفه ، كاهش هزينه ها به منظور كاهش استفاده از نيروي انساني كمتر ، كاهش اسيب به بار ، صرفه جويي در زمان ، هزينه تعميرات پايين

نحوه كار استاكر دستي : در اين مدل از ليفتراك ها بالا و پايين رفتن شاخك ها با استفاده از جك هيدروليكي و پمپ هيدروليك صورت مي گيرد اما براي جابه جايي آن بايداز نيروي انساني استفاده كرد به همين دليل بايد وزن قابل تحمل براي نيروي انساني روي آن قرار داد.

نحوه كار استاكر نيمه اتوماتيك : در اين مدل ليفتراك از نيروي الكتريكي براي بالا و پايين بردن اجسام استفاده مي شود .

نحوه كار استاكر اتوماتيك : در اين نوع نيروي الكتريكي جايگزين نيروي انساني شده به همين دليل توانايي جا به جايي اجسام سنگين تري را نيز دارد.

براي خريد ليفتراك بايد به نكات مهمي توجه داشته باشيد از جمله اينكه :طول شاخك متناسب با طول پالتهاي مصرفي شما باشد . و از طريف فضاي كاري شما متناسب با طول شاخك ها باشد و در زمان دور زدن مشكلي ايجاد نشود . همچنين به ظرفيت حمل بار هم توجه كرده و قبل از خريداري حتما وزن اعلام شده را امتحان كنيد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۱۷:۴۰ توسط:احسان زماني موضوع:

جابه جايي و حمل بار هاي سنگين

جابه جايي و حمل بار هاي سنگين

 

ليفتراك وسيله اي نقليه براي جابه جايي و حمل بار هاي سنگين و حجيم . اين ماشين بوسيله دو شاخك كه در جلو دستگاه نصب شده و يك دكل بارهايي كه نمي توان به وسيله نيروي انساني جابه جا شوند را بلند مي كند و به مكان مورد نظر حمل مي كند . از ليفتراك ها بيشتر در انبار ها ، كارگاه هاي ساختماني بزرگ  ، اسكله و باربري ها استفاده مي شوند . شاخك هاي ليفتراك مي توانند بالا بروند و به اين ترتيب امكان بالا بردن بار تا سطح مشخصي را دارند .

ليفتراك ها به چند دسته تقسيم مي شوند : ليفتراك هاي ديزل ، ليفتراك بنزيني ، ليفتراك گازي و بنزيني ، ليفتراك الكتريكي .

ليفتراك هاي ديزلي : سوخت گازوئيل اين دستگاه باعث مي شود تا بخار اگزوز و ذرات ديزل براي امنيت و مسائل بهداشتي محيط كار و نيروي انساني مرتبط خطرناك باشد به همين دليل از اين نوع ليفتراك ها فقط در محيط هاي باز و كارگاه هاي سرباز استفاده مي شود . هچنين اين موتور ها قدرت و كارايي بيشتري به نسبت ساير ليفتراك ها دارند . به همين دليل هم در سراشيبي ها و يا امور سنگين عملكرد قابل قبول تري به نمايش خواهند گذاشت و از انها در صنايع سنگين و بارهاي بسيار حجيم و جابه جايي زياد استفاده مي شود .

ليفتراك بنزيني : اين نوع ليفتراك به دليل سوخت رايج بنزين بيشترين كاربرد را در صنايع دارند . به همين دليل بيشترين ميزان توليد به اين دسته از ليفتراك ها اختصاص دارد.

ليفتراك دوگانه سوز ( گاز و بنزين ) : اين نوع ليفتراك ها به دليل قيمت گذاري مناسب بسيار محبوب هستند . موتور اين ليفتراك ها نوع تغيير تغيير يافته اي از همان موتور خودرو هستند به همين دليل هزينه ي نگه داري ان نيز تا حد زيادي كاهش مي يابد .بسيار كم صدا و داراي آلايندگي كمتري هستند به همين دليل مناسب براي استفاده در محيط هاي سرپوشيده مثل سوله و انبار ها هستند .

ليفتراك الكتريكي : اين ليفتراك ها كاملا بدون آلايندگي بوده و حتي بدون صدا هستند . اندازه كلي دستگاه بستگي به وزن باطري دارد . اين ليفتراك ها از نظر ساختار هم بسيار ساده هستند و فقط داراي يك پدال گاز و يك پدال ترمز مي باشند و هيچ دنده اي چه اتومات و چه دستي ندارند . به همين دليل هزينه تعميرات و نگهداري اين نوع ليفتراك ها بسيار پايين است . البته قيمت اوليه آنها از ساير ليفتراك ها گران تر است ولي در عوض هزينه شارژ باطري در مقايسه با قيمت سوخت ديگر دستگاه ها بسيار كم تر است . عيب ديگر ليفتراك برقي آب و هواي محيط كار است . محيط كار ليفتراك برقي نبايد مرطوب باشد زيرا به سيم كشي و قطعات الكترونيكي آسيب وارد ميكند و مانع عملكرد درست آنها مي شود .

انتخاب بهترين دستگاه ليفتراك براي خريد يا اجاره ليفتراك بستگي به محيط كار و بار مورد نظرشما بستگي دارد . البته بايد گزينه هايي مثل سوخت مصرفي ، هزينه هاي تعميراتو نگهداري ، متخصصين تعمير كننده و شرايط آب و هوايي را نيز در نظر بگيريد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۱۱:۵۷ توسط:احسان زماني موضوع:

 خاموت 

 خاموت 

عوامل بسياري بر روي قيمت ميلگرد و قيمت خاموت تاثير گذار است.

تعيين قيمت خاموت به ميزان قيمت ميلگرد استفاده شده ، بستگي دارد. اگر در توليد اين نوع محصول از ميلگرد ميانه استفاده شود براي تخمين قيمت خاموت، قيمت روز ميلگرد و هزينه خمكاري تعيين كننده قيمت ميلگرد ميباشد.

در عصر فناوري اطلاعات براحتي ميتوانيد قيمت لحظه اي ميلگرد و يا شاخص سهام بورس آن را بررسي و ملاحظه كنيد. زيرا يكي از عوامل مهم در قيمت ميلگرد شاخص سهام بورس ميباشد.

قيمت خاموت در اصفهان و در ايران بخاطر عوامل متعددي متغير است. در ادامه با عوامل تاثيرگذار در قيمت خاموت آشنا ميشويم.

عوامل اصلي تاثيرگذار بر قيمت خاموت

  1. عرضه و تقاضا
  2. قيمت مواد اوليه
  3. شاخص بورس
  4. هزينه حمل و نقل
  5. نياز به صنايع وابسته
  6. تورم جهاني

اين 6 مورد از مهمترين عوامل تاثيرگذار بر قيمت خاموت هستند.

  1. عرضه و تقاضا: قبل از ورد به بازار صنعت بايد تحليل تكنيكال و بررسي اصل عرضه و تقاضا را بدانيد. هرچه مقدار تقاضا افزايش پيدا كند و عرضه كاهش، قيمت كالا صعود ميكند. و اگر تقاضا براي يك كالا كم و عرضه افزايش داشته باشد، قيمت آن كالا كاهش مي يابد. مهم تر از تحليل ، تحليل و پيش بيني آينده عرضه و تقاضاست. شما بايد بتوانيد با تحليل بازار نتيجه بگيري كه قيمت فولاد و سود آن به چه صورت ميتواند باشد. در شرايط غير از ركود صنعت فولاد يك بازار پر رونق با تقاضاي بسيار است.
  2. قيمت مواد اوليه: اين عامل تاثير مستقيمي در قيمت محصول نهايي دارد. مشخص است با افزايش قيمت مواد اوليه ميلگرد ، قيمت خاموت نيز در بازار افزايش مي يابد. ابتدا بايد بدانيم مواد تشكيل دهند ميلگرد چيست . مواد اوليه ميلگرد عناصر نيكل و كروم و مواد اصلي آن سنگ آهن و آهن آلات قراضه است. كمبود يا نبود هركدام از اين مواد بر قيمت فولاد تاثير مستقيم دارد. از طرفي با افزايش قيمت فولاد به هر دليلي قيمت مواد اوليه نيز افزايش مي يابد. به اين دليل مبلغ هر كدام بر ديگري تاثير مستقيم ميگذارد.
  3. قيمت دلار و ارز: قيمت فولاد و ميلگرد با ارز جهاني و دلار محاسبه ميشود. بنابراين قيمت دلار و ارز بر روي قيمت كالا تاثير فراواني دارد.
  4. هزينه حمل و نقل: در گذشته حمل و نقل فولاد بصورت هوايي انجام ميشد اما با تحريم هاي دولت آمريكا عليه ايران، صادركنندگان فولاد مجبور به استفاده حمل و نقل دريايي شدند كه هزينه بيشتري در بر دارد. سوخت هواپيما و كشتي از نفت و مشتقات آن است كه خود اين سوخت هم از قيمت ارز و دلار تاثير ميگيرد. قيمت صادراتي كمتر از قيمت واقعي آن است تا كشورهاي وارد كننده از ايران فولاد خود را تامين كنند.
  5. نياز به صنايع وابسته: متاسفانه صنايعي كه متقاضي فولاد هستند به دليل ضعف اقتصادي و ركود بازار ، قادر به توليد انبوه محصول نيستند. اين موضوع مانع از پيشرفت صنايع فولاد و كارخانجات وابسته به آن ميشود. اگر صنايعي مانند خودروسازي، بسته بندي و ... با قدرت بيشتري عمل كنند، تقاضا براي صنايع فولادي نيز افزايش مي يابد.
  6. تورم جهاني : يكي از عوامل مهم و كليدي در قيمت فولاد ميباشد. 30% فولاد مورد نياز دنيا از كشور چين تامين ميشود و مابقي توسط كشورهاي توسعه يافته توليد ميشوند. در سالهاي اخير كشور چين يكي از مشتريان سنگ آهن ايران و ديگر كشورهاي در حال توسعه است. و كشورهاي صادركننده فولاد براي كاهش هزينه ها صنايع فولاد خود را به كشورهاي توسعه يافته انتقال ميدهند. علت اين كار تورم در سالهاي اخير ميباشد. زماني كه ارزش پول ملي كاهش مي يابد ، صادركنندگان مجبورند براي تهيه مواد اوليه پول بيشتري به كشورهاي فروشنده پرداخت كنند. 

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۱۲:۰۹ توسط:احسان زماني موضوع:

ناوداني صنعتي و ساختماني

ناوداني صنعتي و ساختماني

 

ناوداني در ساخت پايه و قاب هاي سازه ها كاربردهاي فراواني دارند. ناوداني صنعتي و ساختماني يك پروفيل هستند و به شكل هندسي شبيه U هستند. ناوداني در متريالهاي مختلف گالوانيزه، آلومينيوم، فولادي، كامپوزيتي و ... در دو حالت مشبك و ساده با استفاده از روشهاي فابريك نورد سرد، فابريك نورد گرم و پرسي توليد ميشود.

ناوداني در اصفهان و در صنايع مختلف، كاربرد بسيار فراواني دارد.

انواع ناوداني براساس روش توليد

  • ناوداني پرسي
  • ناوداني فابريك

ناوداني فابريك نورد شده

در توليد اين محصول شمش خام حرارت ميبيند و با بگذر از غلتك هايي كه به نورد معروف هستند، انجام ميگيرد. ناوداني ها با همان سايز از خط توليد خارج ميشوند كه به آن ناوداني فابريك گفته ميشود.

ناوداني پرسي

اين ناوداني از پرس كردن ورق هايي كه طول آن ها 6 متر است توليد ميشوند. اين ناوداني، در اندازه هاي مختلف به سفارش مشتري توليد ميشوند. ناوداني پرسي در صنايع مختلفي استفاده ميشود. و بدليل موارد ظاهري و براي ساخت لبه هايي كه نياز به صاف بودن دارند، در ساختمانها از ناوداني پرسي استفاده ميشود.

مزاياي استفاده از ناوداني در ساختمان سازي

  • مقاومت در برابر تنش هاي بزرگ
  • سرعت نصب و اتصالات متنوع
  • اشغال فضاي كم در عين مقاومت بالا
  • كم بودن وزن آن
  • تحمل در برابر ضربه ها
  • كم بودن پرتي ناوداني
  • كارا بودن در يك درازاي طولاني

موارد استفاده از ناوداني

  • ساخت چهارچوب
  • ماشين آلات صنعتي
  • ساختمان سازي
  • ساخت تجهيزات مورد نياز در ساخت و ساز
  • تجهيزات دريايي
  • بناهاي معماري
  • استفاده از ناوداني به عنوان تير يا ستون
  • ساخت نماي ساختمان ها

ناوداني بر اساس وزن

ناوداني سبك

به ناوداني گفته ميشود كه وزن آن از وزن تعريف شده كمتر است.

ناوداني سنگين

اين نوع از ناوداني از لحاظ وزن و ابعاد، به اندازه استاندارد كاملا برابر است. ناوداني سنگين براساس اندازه هاي استاندارد در جدول محاسباتي در داخل كشور و همچنين در كشورهاي اروپايي توليد و ساخته ميشود.

ناوداني هاي سبك و سنگين در ابعاد، وزن، الگوي اشتال، قيمت و حتي كاربرد باهم متفاوت هستند. قيمت نهايي اين محصول براساس وزن، سايز و ... سنجيده و تعيين ميشود.

استاندارد رايج ناوداني

ناوداني از نظر كاربرد به دو شكل C و U توليد ميشوند. در ساخت اين قطعه فولادي، دو استاندارد UPE و UPN را در نظر گرفته شده است. تفاوت اين دو استاندارد در بال هاي به كار رفته در دو مدل از آن هاست.

استاندارد UPE بال هاي موازي دارد و  براي ناوداني C در نظر گرفته ميشود و استاندارد UPN بال هاي مخروطي شكل دارد و براي ناوداني U استفاده ميشود. اين دو استاندارد در كشور ما استفاده ميشود و در كشورهاي ديگر با استانداردهاي مخصوص به خود تعريف ميشود.

فروش خاموت در اصفهان

خاموت، نوعي ميلگرد است كه در بتن هاي بكار رفته در ستون ها و تيرها، جهت جلوگيري از ترك خوردگي، حفظ شكل بتن و افزايش مقاومت، استفاده ميشود.

خاموت ميلگردي است كه خم شده است و از المان هاي طولي و قائم اطرافش محافظت ميكند.

فروش خاموت در اصفهان بعلت كاربردي بودن اين محصول جايگاه ويژه اي دارد.

ميلگردهاي مورد استفاده در پروژه، دو نوع طولي و عرضي دارند. ميلگردي كه در راستاي طول سازه استفاده ميشود را ميلگرد طولي ميگويند و اگر ميلگرد در راستاي عرضي (عمود بر ميلگرد طولي) به كار گرفته شود، به آن ميلگرد عرضي ميگويند.

ميلگردها ر سايزهاي مختلفي توليد ميشوند . پر استفاده ترين ميلگرد ها سايز 8 و 10 است.

انواع خاموت

  • خاموت سنتي: اين محصول بوسيله اهرم و با كمك دست توليد ميشود. اين خاموت شكل مربع دارد و كاربرد فراواني در ساخت و سازها دارد.
  • خاموت معمولي: مانند خاموت سنتي با كمك دست توليد ميشود . اندازه و قالب اين خاموت قابليت تغيير نيز دارد.
  • خاموت هاي مارپيچ: با استفاده از دستگاه هاي CNC توليد ميشود. اندازه ان نيز ميتواند در صورت نياز تغيير كند.
  • خاموت ربات: اين خاموت نيز با دستگاه CNC توليد ميشود ولي از لحاظ شكل ظاهري با نوع خاموت مارپيچ متفاوت است.
  • خاموت سلولار: شكل آن حلقه هاي بسته ميباشد. در صورت استفاده از اين نوع خاموت در سازه، استحكام بالايي خواهيم داشت. اين خاموت جديدترين نوع خاموت در بازار است.
  • خاموت پهلويي: اين نوع خاموت مربع يا مستطيل شكل هستند و بسته به تعداد ميلگردهاي طولي ميتواند به صورت 2 شاخه، 4 شاخه، 6 شاخه و ... در ستون هاي ساختمان ها به كار ميروند.

وظايف خاموت

  • در مقابل خم شدن ميلگردهاي طولي مقاومت ميكند
  • مقاومت در برابر جابه جايي مقاطع طولي در هنگام بتن ريزي
  • مقابله با تنش هاي مورب و برشي
  • مقاومت در برابر فروپاشي ستون و يا تير بتني در هنگام تنش هاي شديد
  • مقاومت در برابر ايجاد و گسترش ترك در ستون و يا تير بتني

انواع خاموت از نظر شكل ظاهري

  • خاموت تنگ- بسته: اين خاموت جهت تحمل نيروي برشي و پيچشي ميتواند با توجه به تعداد شاخه، استفاده شود.
  • خاموت تنگ- باز: به سه صورت تك شاخه (قلاب)، دو شاخه (ركابي) و يا چند شاخه در سازه كاربرد دارد.

بعد از تعبيه خاموت بايد انتهاي آن را حداقل به ميزان 135 درجه به قسمت داخلي خم كنند، به اين ترتيب مقاومت بالايي به ساختمان ميدهند.

در واقع بعلت وجود كمربندهاي زلزله در قسمتهاي مختلف جهان، هميشه چالش هايي در صنعت ساختمان سازي داريم. خاموت نقش پركاربردي در سازه ها دارد و اين ميلگردها به صورت عمودي و گاهي به شكل مورب در ستون هاي بتني مورد استفاده قرار ميگيرند تا از شكست مقطع بتني در اثر نيروي خمشي و برشي وارده جلوگيري كنند.

سه نكته مهم در رابطه با خاموت

براي استفاده از خاموت ها برخي از اصول بايد رعايت شود در غير اين صورت بعدها دچار مشكل خواهيد شد

  1. خاموت ها در فاصله هاي 20 سانتيمتري از هم قرار بگيرند
  2. خاموت هاي عرضي بايد با كمك سيم آرماتوربندي به ميلگرد طولي بسته شوند.
  3. در دماي كمتر از 5 درجه آرماتور نبايد خم شود. براي خم كردن آرماتورها بايد به شكل سرد و با دستگاه مكانيكي انجام شود.

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۷:۲۸ توسط:احسان زماني موضوع:

ساخت و توليد سوله  

ساخت و توليد سوله  

سوله يكي از انواع مختلف سازه هاي فلزي است و معمولا داراي سقف شيبدار و قوسي هستند. ساخت سوله ها در كارخانجات بصورت پيش ساخته توليد ميشود.

امروزه اكثر فعالان بازار براي راه اندازي يك كارخانه يا كارگاه از سوله يا اسكلت فلزي استفاده ميكنند. سوله در ابعاد و اشكال متنوع بنا به درخواست مشتري ساخته ميشود.

ساخت و توليد سوله فلزي در اصفهان توسط مهندسين طراح، طراحي ميشود و سپس در كارخانه سوله سازي ساخته ميشود و سندبلاست و رنگ آميزي ميشود و بعد از حمل به محل مورد نظر با كمك جرثقيل نصب ميگردد.

براي ساخت سوله از ورق فولادي استفاده ميشود.

كاربرد سوله

سوله ها معمولا براي انجام كارهاي صنعتي توليد و ساخته ميشوند.

  • براي ايجاد كارخانه ها
  • ايجاد كارگاه صنعتي
  • ايجاد انبارها
  • ساخت مرغداري
  • ساخت گاوداري
  • ساخت گلخانه
  • ساخت هايپر ماركت
  • ساخت تعميرگاه
  • ساخت سالن همايش و تالار
  • ساخت آشيانه هواپيما
  • ساخت پاركينگ خودرو
  • و ...

مراحل ساخت سوله

  1. اجراي فونداسيون طبق برنامه اجرايي كنترل شده نسبت به ميزان تراكم خاك در محل ساخت سوله
  2. ساخت و مونتاژ سازه فلزي سوله ، با دستگاه سوله خودكار
  3. جوشكاري قطعات سوله توسط دستگاه هاي جوش CO2 و پرسنل ماهر
  4. نقاشي قسمت هاي مختلف سوله با دو روش پاشيدن و تميز كردن و نقاشي آلكيدي براي مناطق خشك و مركزي كشور مناسب است. روش دوم در لايه هاي مختلف نقاشي اپوكسي و پلي اورتان است كه براي مناطق جنوبي و شمالي و مناطق مرطوب كشور و براي كاربردهاي محيط اسيدي و شيميايي مناسب است.
  5. اجراي پوشش سقف سوله با انواع مختلف مثل ورق هاي رنگي، گالوانيزه با انواع مختلف عايق پشم شيشه، پشم سنگ، كف ، پلاستيك كارتن، پلي كربنات، توري مرغ، توري پلاستيكي، ساندويچ پانل و ...وجود دارد و هريك از اين موارد نقش مهمي در اجراي سوله دارند.
  6. كف سازي سوله ها با روش هاي بتني معمولي، ماله پروانه اي و بتن ريزي تقويت ميشود و با مش و ماشين هاي مختلف انجام ميشود
  7. اجراي درها و پنجره ها كه با پنجره هاي پروفيل، پنجره هاي دوجداره، قوطي و پلي كربنات و انواع درب هاي لولايي و درهاي ريلي انجام ميشود.
  8. اجراي جرثقيل هاي سربار در تناژ هاي مختلف مناسب براي استفاده از سوله

به طور كلي سوله، ساختمان پيش ساخته اي است كه در سراسر جهان بيشترين كاربرد را دارد.

ساخت سوله و انواع آن؟

  • سوله ساده يا شيب دار به صورت تك دهانه يا 8 شكل
  • سوله دو دهانه يا دوقلو به شكل 88
  • سوله چند دهانه يا چند قلو به شكل 8888
  • سوله تك شيب مشابه سوله هاي ايران خودرو
  • سوله قوسي (در اين نوع سازه ها رفتر ها داراي قوس معين هستند)
  • سوله تمام قوسي (در اين نوع سازه، ستون ورفتر ها هر دو نوع داراي قوس هستند)
  • سوله چند ضلعي

نقش اجزاي مختلف سوله در تعيين هزينه

  • اندازه دهانه سوله : دهانه سوله در واقع به برش عرضي سوله در ابتدا و انتهاي طول سوله گفته ميشود. اين دهانه هرچه عريض تر باشد هزينه ساخت سوله را كاهش ميدهد؛ زيرا با وجود اينكه از فولاد بيشتري براي عرض استفاده ميشود اما بدليل ديواركشي و فنداسيون كمتر در اين حالت، هزينه كلي سازه كاهش پيدا ميكند.
  • طول سوله صنعتي: در ساخت سوله از دو رديف ستون در سمت چپ و راست سازه استفاده ميشود. بهينه ترين حالت ممكن از نظر هزينه اين است كه طول سوله مضربي از 6 متر باشد.
  • روش ساخت سوله : روش هاي مختلف اجراي سوله مانند سوله خرپايي در هرمتر 27 كيلوگرم فولاد نياز است و در روش تيربرقي براي هر متر مربع 39 كيلوگرم فولاد مورد نياز است ، در هزينه نهايي تاثير گذار ميباشد.
  • متريال مورد استفاده در ساخت سوله: كيفيت متريال مورد استفاده براي ساخت سوله از عوامل تاثير گذار در هزينه ساخت سوله است. زيرا همين مورد بر روي استانداردهاي ايمني ، استحكام و دوام سازه مورد توجه است. 

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۰۳:۲۷ توسط:احسان زماني موضوع:

تسمه ي  آهن در صنعت

تسمه ي  آهن در صنعت

 

تسمه آهن يا تسمه st37  جزو تسمه هاي سياه ميباشد و كاربردهاي عمومي و ساختماني دارد و حتي در تمام صنايع يكي از اجزاي پايه محسوب ميشوند و كاربرد دارند. تسمه آهن به دو روش نوردي و ماشين كاري توليد ميشود. تسمه هاي ماشين كاري از ظاهر بهتري برخورداند و مقاومت بالايي نيز دارند. 

تسمه ها با متريال هاي مختلفي مانند فولادي، st52، آلومينيوم، گالوانيزه و ... توليد ميشود. تسمه آهني پركاربردترين تسمه در صنايع مختلف شناخته شده است. تسمه آهني بصورت رول و فلت عرضه ميشود. اين نوع تسمه بصورت ترانس نيز توليد ميشود و در ضخامت هاي پايين توليد نميشود.

تسمه آهن در اصفهان يكي از انواع توليدات ابزارها و تجهيزات آهني است كه توليد ميشود.

انواع تسمه و كاربرد آن

  1. تسمه ماشين كاري: براي توليد اين محصول از گيوتين استفاده ميشود و يك برگ ورق فولادي را به عرض هاي مورد نظر برش ميدهند. محصول نهايي نيز يك مقطع مستطيل دارد. به اين محصول بدليل استفاده از ماشين آلات برش و ابزار آلات صاف كن در زمان توليد آن استفاده ميشود ، تسمه ماشين كاري ميگويند.
  2. تسمه ترانس: در صنايعي كه به مصالح با دقت بالا نياز دارند از اين محصول استفاده ميشود. تسمه هاي ماشين كاري و يا نوردي بعنوان ماده اوليه تسمه هاي ترانس استفاده ميشوند. مواد اوليه در يك مرحله ماشين كاري ميشود و به سايز و اندازه مناسب ميرسند و با دقت هاي نظير دهم ميليمتر توليد ميشوند. جنس قالب از تنگستن ميباشد كه در برابر آهن بسيار مقاوم است.
  3. تسمه نوردي: اين محصول يه قطعه طويل فولادي مستطيل ميباشد كه روش توليد آن كاملا مشابه تسمه فابريك ميباشد. در توليد اين محصول از شمش به عنوان ماده اوليه استفاده نميشود و از مواد اوليه ديگري كه توليد كننده انتخاب ميكند كه دوست دارد محصول با كيفيتي توليد كند يا ارزان قيمت توليد كند.

كاربرد تسمه فلزي

  • در صنايع و كارخانجات توليد آجر، موزاييك، شيشه، چوب، سفال، پروفيل و صنايع فولادي و فلزي و ...
  • در صنايع بسته بندي
  • براي ساخت در و پنجره و پنجره آكاردئوني
  • صنايع برق و مخابرات، كابل برق و تلفن، تراسفورماتور
  • توليد واشر
  • ساخت لوازم خانگي مانند يخچال، ساخت چاقو، مايكروفر، ماشين لباسشويي، ماشين ظرفشويي ، هود و ...
  • دوچرخه سازي و صنايع اتومبيل
  • ساخت رادياتور
  • توليد گريتينگ براي پوشش كف و پله كارخانجات
  • كمربند كپسول آتشنشاني و ...
  • پشتيبان سازه در نرده، راه پله، حفاظ و قفل
  • ساخت مجسمه ها
  • در گزينه هايي كه نياز به مقاومت و استحكام بخشي بالايي دارند
  • ساخت بادبند و اتصاف آن
  • در كابل تلفن و برق
  • در داخل جان تيرآهن و وصله كردن آن
  • در صنايع ترابري، فلزي، شيشه، چوب، موزاييك و كارخانجات توليدي

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۵۷:۱۸ توسط:احسان زماني موضوع:

توليد ورق هاي نوع آجدار 

توليد ورق هاي نوع آجدار 

 

ورق آجدار در صنعت به نام هايي مثل ورق شطرنجي (چكرپليت، گل ورق، ورق برجسته) شناخته ميشود. در سط اين ورق برجستگي هايي به اشكال مختلفي مثل بادام، لوزي، الماس، عدسي، دايره اي، قطره اي ديده ميشود. اين برجستگي ها باعث ميشود اصطكاك ايجاد شود و از لغزش آن كاسته ميشود. در بين طرح هايي كه توليد ميشود طرح گل بادامي بيشتر مورد استقبال قرار گرفته و بيشترين استفاده را دارد.

عاج لوزي براي مصارف كف پوش استفاده ميشود

عاج بادامي براي مصارف كف سازه ها و پروژه هاي صنعتي مورد استفاده قرار ميگيرد

در توليد ورق آجدار از آهن، استيل، گالوانيزه، آلومينيوم استفاده ميشود. بخاطر اينكه آلياژهاي آهن متنوع تر، فراوان تر و ارزانتر هستند، بيشتر ورق ها از جنس آهن و آلياژهاي آن توليد ميشوند.

انواع ورق آجدار

  • ورق آجدار فابريك
  • ورق آجدار پرسي

ورق آجدار فابريك

اين ورق جديدتر از ورق آجدار پرسي است. ورق آجدا فابريك ضخيم تر است زيرا به يك ورق يك لايه اي جداگانه كه به صورت آجدار است اضافه ميشود. بخاطر دو لايه بودن اين محصول وزن آن بيشتر است و قيمت آن نيز گران تر است.

ورق آجدار فابريك در اصفهان و در فولاد مباركه اصفهان يكي از انواع توليدات اين شهر صنعتي ميباشد.

ورق آجدار پرسي

ورقي ساده است كه توسط دستگاه ، آج هاي آن بر روي ورق حك ميشوند.

در ورق آجدار پرسي ، آج ها از پشت صفحه كاملا مشخص هستند در صورتي كه در ورق آجدار فابريك پشت صفحه آن يك صفحه كاملا صاف قرار گرفته است.

انواع ورق آجدار از نظر جنس

  1. ورق آجدار آهني

نسبت به انواع ديگر ورق هاي آجدار قيمت كمتري دارد و از فولاد آلياژي ST37 توليد ميشود. از ورق هاي ST44 و ST52 نيز ميتوان در توليد آن استفاده كرد.

  1. ورق آجدار استيل

اين ورق گرانترين ورق در بازار است. طول عمر طولاني تري دارند و در برابر حرارت، خوردگي، محيط قليايي و زنگ زدگي مقاومت بالايي دارند. براي توليد آن از ورق استيل 304 استفاده ميشود.

  1. ورق آجدار گالوانيزه

براي توليد آهن از فولاد كم كربن همراه با روكش روي استفاده ميشود. مقاومت آن در برابر خوردگي و زنگ زدگي بالا است. معمولا از اين ورق در محيط هاي مرطوب، سقف هاي شيرواني و محيط هاي دريايي استفاده ميشود.

  1. ورق آجدار آلومينيوم

اين ورق وزن سبكتري دارد و از انعطاف بيشتري برخوردار است. ورق آجدار آلومينومي به دو صورت رنگي و بدون رنگ توليد ميشود. اين ورق به شكل رول و شيت در بازار عرضه ميشود. طرح هاي آج بر روي ورق آجدار آلومينوم به شكل فرمينگ كركره، ذوزنقه و شادولاين انجام ميشود.

 

مهمترين مزيت ورق آجدار اين است كه از استحكام و سختي بالايي برخوردار است. از اين ورق در كف كشتي ها، پل ها، وانت بارها، راه سازي ها استفاده ميشود. ويژگي ديگر آن تغيير شكل دادن آن است، قابليت جوشكاري دارد، مقاومت بالايي در برابر لغزش ها دارد، سطح زيبايي دارد.

كاربرد بيشتر آن روي سطح شيبدار و نزديك پرتگاه ها ، براي جلوگيري از ليز خوردن افراد و اشيا است. و چون قابليت جوشكاري خوبي دارد در صنعت پر مصرف است.

كاربرد ورق آجدار

  • راه سازي
  • كف كاميون، وانت، آمبولانس و ...
  • وسايل نقليه و يدك كش
  • سقف و ديوارهاي آسانسور
  • قطعات لوام خانگي
  • ايستگاه هاي اتوبوس
  • پل هاي عابر پياده
  • پله هاي اضطراري
  • ماشين آلات و دستگاه هاي صنعتي براي كارخانه ها
  • سوله و مخازن آب
  • درب منازل و پاركينگ
  • جدا سازي و دانه بندي در خط توليد مواد غذايي
  • ساخت حفاظ براي مناطق حساس نظامي، زندان و پادگان
  • كف زمين در حال ساخت

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۵۳:۳۱ توسط:احسان زماني موضوع:

شافت چيست؟

شافت چيست؟

 

به مقطع يا ميلگرد فولادي جهت انتقال نيرو و گشتاور شفت يا ميل محور ميگويند. در مباحث مهندسي شفت در قطعات مكانيكي براي سوار كردن كلاچ ها و چرخ دنده ها كاربرد دارد.

ميلگردها به دو دسته ميلگرد آجدار و ساده (شفت) تقسيم ميشود. كاربرد و خصوصيات هركدام متفاوت است و در پروژه هاي مربوط به ساختمان و صنعت استفاده ميشود.

شافت آهن در اصفهان و همه شهرهاي امروزي كاربردهاي فراواني دارد.

كاربرد ميلگرد ساده (شفت)

در ساختمان هاي بتني آرمه استفاده ميشود

به عنوان ميلگرد حرارتي در ساختمان استفاده ميشود

در شفت هاي صنعتي نيز مورد استفاده قرار ميگيرد

انواع شفت آهن

شفت آهن ST37: اين محصول معمولا به روش نوردي توليد ميشود و قيمت ارزاني در بازار دارد. به اين نوع شفت ، ميلگرد ساختماني هم گفته ميشود. شفت آهن به صورت سياه، ترانسي، تك پوليش و دو پوليش توليد ميشود.

شفت آهن MO40: از ويژگي هاي فولاد MO40 تحمل ضربه، فشار و حرارت بالا تا 600 درجه سانتيگراد است. اين شفت استحكام و مقاومت بسيار بالايي دارد. قابليت جوشكاري و شكل پذيري دارد.

شفت آهن CK45: داراي كربن متوسط 0.45 درصد ميباشد. قابليت جوش پذيري پاييني دارد و معمولا براي قسمتهايي كه به جوشكاري نياز دارد استفاده نميشود. در برابر سايش و ضربه مقاومت خوبي دارد.

شفت آهن VCN: به دو دسته VCN150 و VCN200 تقسيم ميشوند. از اين شفت در ساخت قطعاتي استفاده ميشود كه به استحكام، مقاومت كششي، انعطاف پذيري، مقاومت بالايي در شكست دارند. VCN150  داراي سختي كمتري هستند.

شفت ST52: به اين محصول ميلگرد صنعتي نيز ميگويند. براي قطعاتي كه استحكام بالايي بايد داشته باشند، استفاده ميشود. قطر اين شفت از سايز 20 تا 800 ميلي متر ميباشد.

فرمول محاسبه وزن شفت آهن

با اين فرمول ميتوان هر نوع ميلگرد ساده اي را در ابعاد و اندازه هاي متفاوت اندازه گيري كرد.

فرمول محاسبه ميلگرد ساده.jpg

فرمول محاسبه كارگاهي وزن شفت آهن نيز به اين صورت است:

وزن يك متر شفت= نمره شفت به توان دو تفسيم بر 162

انواع شفت

  • شفت فولادي
  • شفت هارد
  • شفت هارد كروم

شفت فولادي

در واقع همان شفت آهني است كه به صورت ميلگرد فولادي توليد ميشود. معمولا جنس آن از كربن است و در صنايع قطعات مكانيكي ، خودرو و اتومبيل مورد استفاده قرار ميگيرد

شفت هارد

شفت سخت يا هارد همان شفت فلزي است كه لايه اي از كروم بر روي سطح آن پوشانده ميشود. كاربرد آن معمولا در دستگاه هاي پرينتر سه بعدي و دستگاههاي CNC ميباشد.

شفت هارد كروم

همان شفت فولادي است از نوع فولاد DC45 استفاده ميشود و از كروم براي پوشش آن نيز استفاده ميشود. در ساخت و توليد جك هيدروليك مورد استفاده قرار ميگيرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۶:۴۴ توسط:احسان زماني موضوع: