مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

دستگاه هاي مخصوص بازيافت

دستگاه  هاي مخصوص بازيافت

به فرايند تبديل مواد زايد و زباله ها به مواد جديد و قابل استفاده " بازيافت " مي گويند . بهترين روش براي كاهش انتشار گاز هاي گلخانه اي و دفع زباله  و جلوگيري از آلودگي مابع طبيعي است . يكي از مهمترين اثرات بازيافت استفاده مجدد از پلاستيك هاست چرا كه اين مواد در طبيعت به سادگي تجزيه نخواهند شد و به مدت 300 سال يا بيشتر باقي مي مانند و باعث آلودگي محيط زيست مي شوند . 

براي انجام عميات بازيافت بايد 5 مرحله اصلي طي شود . ابتدا زباله هاي قابل بازيافت جمع آوري شده و از هم تفكيك مي شوند كه اين كار توسط شهرداري يا افراد دوره گرد صورت مي گيرد. پس از آن مواد غيرقابل بازيافت مانند سنگ ، شيشه و ... جدا مي شوند . سپس پلاستيك ها با توجه نوع آنها از هم جدا مي شوند تا ميزان ناخالصي در محصول نهايي به حداقل برسد . مثلا ضايعات نايلون با ضايعات ظروف پلاستيك يك بار مصرف كاملا متفاوت است و بايد هر كدام در دسته خودش مورد بازيافت قرار بگيرد . ضايعات تفكيك شده براي كاهش حجم و حمل و نقل بهتر بسته بندي و تاحد ممكن فشرده مي شوند كه توسط دستگاه پرس انجام مي شود . پس از ان وارد قسمت آسياب شد ميشوند تا به قطعات كوچك تبديل شوند . مرحله بعدي شستشوي مواد است كه يكي ازمهمترين مراحل بازيافت است چرا كه وجود كوچكترين ناخالصي در كيفيت محصول نهايي تاثير زيادي مي گذارد . بنابراين بايد قطعات از وجود هرگونه گرد و غبار و ميكروب پاك شوند . بعد از اينكه قطعات تميز و پاكسازي شدند نوبت به خشك نمودن مواد مي رسد . عمليات خشك سازي توسط دستگاه هاي مخصوص اين كار انجام مي شوند . سانترفيوژهايي كه قطعات را به صورت دوراني باسرعت بسيار بالا به چرخش در مي آورند تا آب موجود در قطعات از قطعات جدا شوند.. بعد از خشك كردن تكه هاي وارد مرحله ذوب كردن مي شوند كه توسط دستگاه هاي اكسترودر تبديل به گرانول مي شوند . و در نهايت به مواد خام اوليه براي استفاده و توليد تبديل مي شوند . امروزه بازيافت مواد پلاستيكي به دليل مقرون به صرفه بودن در ايران به خوبي مورد استقبال قرار گرفته است .

باتوجه به گسترش اين صنعت ماشين آلات و دستگاه هاي مورد استفاده نيز پيشرفت و گسترش قابل توجهي داشته اند . دستگاه هاي بازيافت انواع و اقسام مختلفي دارند . كه با توجه به نوع پلاستيك مورد بازيافت قطعات بازيافت هم تغيير مي كند . به عنوان مثال خط بازيافت و ماشين آلات مورد استفاده در بازيافت نايلون و پت كاملا متفاوت است . البته هر دو خط بازيافت داراي آسياب ، غلطك و ... هستند البته نوع  حجم آنها باهم متفاوت است . براي راه اندازي يك واحد بازيافت پلاستيك مي توان از دستگاه هاي كاملا اتوماتيك يا نيمه اتوماتيك استفاده كرد. كه روش نيمه اتوماتيك داراي هزينه تعمير و نگهداري كمتري برخوردار است و در عين حال كيفيت پلاستيك خروجي در دستگاه بازيافت كاملا اتوماتيك بسيار بالاتر است. از اين رو قبل از راه اندازي واحد بازيافت پلاستيك و خريد دستگاه بازيافت حتما با اهل فن و كسانيكه در اين راه تجربه زيادي كسب كرده اند مشورت نماييد .

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۳:۲۲ توسط:احسان زماني موضوع:

كار اكسترودر به چه صورتي است؟

كار اكسترودر به چه صورتي است؟

يكي متداول ترين روش هاي شكل دهي پلاستيك ها اكستروژن است كه بوسيله دستگاه هاي اكسترودر انجام مي شود در اين روش مواد اوليه به شكل پلاستيك دانه اي يا خاك نرم از قيف وارد محفظه ماردون شده و به وسيله فشار و حرارت زياد به صورت مواد پلاستيكي مذاب وارد محفظه نهايي يا همان قالب مي شوند و تبديل به محصول نهايي خواهند شد.

دستگاه اكسترودر يك ماشين صنعتي ست كه مواد اوليه و قابل بازيافت پلاستيكي و لاستيكي را با استفاده از حرارت و فشار زياد به محصولي خميري و مذاب تبديل مي كند .از  محصولات نهايي اكسترودر ميتوان به : انواع شلنگ ها ، تاج تاير ، انواع لوله ها ، روكش سيم ها ، پوشش كابل ها و به طور كلي محصولاتي كه به صورت پيوسته با سطح مقطع محدود توليد مي شوند . دستگاه اكسترودر از سه بخش اصلي  : قسمت تغذيه  يا  تامين مواد اوليه ، قسمت تراكم و فشرده سازي و قسمت اندازه گيري تشكيل شده است . وظيفه قسمت تغذيه بالا برن ميزان حرارت و دادن گرما به مواد اوليه براي ذوب  كردن مواد و انتقال آن به قسمت هاي بعدي مي باشد . در طراحي اين قسمت بايد به نكات مهمي از جمله عمق ثابت ، و شكل هندسي محفظه توجه كرد تا محفظه نه لبريز شده و نه خالي بماند . قسمت بعدي ناحيه تراكم است . در اين قسمت با كم شدن عمق و فضاي درون ماردون باعث فشردگي و تراكم هرچه بيشتر مواد اوليه مي شود. همچنين هواي محبوس شده خارج شده و از ميزان حرارت آن كاسته مي شود. قسمت آخر ناحيه اندازه گيري و سنجش است ، در اين قسمت مواد مذاب به صورت يكنواخت و بدون ناخالصي با درجه حرارت و فشار ثابت و يكسان در مي آيد . البته با توجه به نوع ماده اوليه اندازه و طول اين قسمت ها تغيير مي كنند براي مثال نايلون بسيار سريع ذوب مي شود در صورتيكه پنيل كلرايد داراي نقطه ذوب بالاتري هستند و براي اين ماده قطر و طول ناحيه فشردگي و ناحيه ماردون يكي است.

همانطور كه مي دانيم انواع مختلف پلاستيك ها داراي گرانروي متفاوتي هستند و واكنش آنها در خلال فرايند اكستروژن متفاوت است . به همين دليل قسمت هاي جانبي مختلفي بنا به نياز مواد اوليه به دستگاه اضافه مي شود . مثلا برخي پلاستيك ها رطوبت زيادي به خود جذب مي كنند به همين دليل در برخي اكسترود ها ناحيه هوا گيري يا منافذ خروج هوا تعبيه مي شود .

به طور كلي اكسترودر ها را مي توان به دو دسته كلي از نظر دماي مواد اوليه تقسيم كرد . اكسترودر تغذيه گرم و اكسترودر تغذيه سرد . در اكسترودر هاي تغذيه گرم مواد اوليه از قبل به صورت جداگانه گرم مي شوند . مزيت اين روش كوتاه شدن زمان تعويض مواد اوليه وپاكسازي آسان و به حداقل رساندن آلودگي دستگاه است . در اكسترودرهاي تغذيه سرد مواد اوليه به صورت نوارهاي لاستيكي يا تكه هاي پلاستيكي در دماي محيط كار وارد دستگاه ميشوند .

اكسترودر ها را از نظر ساختار فيزيكي نيز به دو دسته بندي تقسيم مي كنند : نتك ماردون و دوماردون . اكسترودر تك مادرون از يك محفظه مارپيچ تشكيل شده و داراي انعطاف بيشتر و ساختار ساده تري مي باشد . اكسترودر دو ماردون براي موارد پيچيده تر مورد استفاده قرار ميگيرد كه بر اساس مواد اوليه حالت ماردون هاي ان نيز متفاوت است .

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۴۱:۴۲ توسط:احسان زماني موضوع:

اكسيدور در بازيافت زباله چه نقشي دارد؟

اكسيدور در بازيافت زباله چه نقشي دارد؟


اكستروژن پلاستيك يك روش رايج براي تشكيل و توليد پروفيل ها از مواد پلاستيكي مختلف است . ماده خام پلاستيك توسط يك مارپيچ وارد شده و به وسيله المنت هاي گرمايشي كه دور محفظه وجود دارد داغ و ذوب مي شوند . و به اين ترتيب مواد پلاستكي مذاب به وجود مي آيند كه به دليل پيوسته بودن فرايند مي توان قطعات طويل مثل لوله و ... توليد كرد . به اين دستگاه كه فرايند بازيافت يا بازتوليد مواد پلاستيكي را ميسر مي سازد دستگاه اكسيدور مي گويند . نحوه فرايند حركت مواد در اين دستگاه به اين صورت است كه ابتدا خوراك جامد يا مواد اوليه وارد ناحيه تغذيه شده و در جداره سليندر با بالا رفتن دما شروع به ذوب شدن مي كنند . درحين ذوب شدن مواد از جداره جدا شده و به درون محفظه مارپيچ وارد مي شود كه با كاهش فضاي محفظه مارپيچ مواد تا جاي ممكن فشرده مي شوند و در نهايت با فشار و دماي ثابت از خروجي دستگاه خارج مي شوند . به طور كلي دستگاه هاي اكسيدور به دو نوع تك مارپيچ و دومارپيچ تقسيم مي شوند .

اكسيدور تك مارپيچ داراي انعطاف پذيري بيشتري هستند و از ساختار ساده تري برخوردارند . اين نوع دستگاه ها ازيك قيف ، سيلندر ، صافي و صفحه سرعت شكن و محفظه مارپيچ تشكيل شده است . مواد اوليه ازطريق قيف وارد شده و در ابتدا براي گاز گيري توسط سيلندرها گرمادهي مي شوند . سپس مواد كه به صورت مذاب در آمده اند  وارد محفظه مارپيچ شده و با كاهش عمق معبر مواد فشرده تر مي شوند و در نهايت از صافي ها رد مي شوند تا هم هرگونه ناخالصي جدا شده  و همچنين مواد يكدست شوند .صافي ها يكي از مهمترين اجزا دستگاه هستند و عدم وجود آنها موجب گرفتن داي مي شود و همچنين باعث افزايش كيفيت محصول نهايي مي شوند . صافي هاي ظريف كه كيفيت محصول نهايي را بالا مي برند بسيار آسيب پذيرند و براي جلوگيري از شكستن صافي از صفحات سرعت شكن استفاده مي كنند به اين صورت كه مواد مذاب را از حالت چرخشي و مارپيچ به شكل خطي تغيير مي دهد . از مزايا و ويژگي هاي اكسيدورهاي تك مارپيچ مي توان به طول عمر بالا ، ظرفيت توليد بيشتر و كيفيت مطلوب محصول نهايي اشاره كرد.

اكسيدور دومارپيچ دستگاهي است كه براي توليدات پيچيده تر مورد استفاده قرار مي گيرد . كه بسته به محصول نهايي  داراي انواع مختلفي مي باشد : "حركت همسو ، حركت معكوس ، شانه اي ، غير شانه اي و شانه فشرده ". اين دستگاه تفاوت هاي كوچكي در ساختار كلي دارد و لوازم جانبي براي ان در نظر گرفته شده است كه با توجه به توليد محصول نهايي مي توانند مورد استفاده قرار بگيرند. مانند : حمام خنك كننده ، غلتك هاي خروجي ، كاليبراسيون خلا ، اكستروژن همزمان . دو مزيت بسيار مهم اين مدل دستگاه اولا افزايش يافتن شدت انتقال مواد و ثانيا خودكار بودن رفع ناخالصي پلاستيك و محصول نهايي توليد شده است .

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۳۶:۳۱ توسط:احسان زماني موضوع:

پوكه معدني نوع بادامي

پوكه معدني نوع بادامي

پوكه هاي معدني را برحسب اندازه دسته بندي ميكنند. بر اين اساس نام هايي به هركدام از اين دسته ها تغلق ميگيرد. پوكه هايي كه طول آن ها حدودا مابين پانزده ميليمتر الي سي ميليمتر با وزن پونصد الي ششصد كيلوگرم در هر مترمكعب اندازه گيري شده است را در دسته اي قرار ميدهند كه ان هارا پوكه بادامي مي نامند. بر روي سطح دانه هاي اين پوكه حباب هايي توخالي و سردشده را مي يابيد. اين ها نشاندهنده اين هستند كه اين پوكه فشار هاي زيادي را متحمل شده است و سرمنشا ان اتشفشان است. اين نوع پوكه نسبت به ساير پوكه ها سطخ صاف تري دارد. همين ويژگي باعث شده  كه در روزهاي باراني ميزان اب دريافتي كمتري داشته باشد و آب را در خود جذب نكند. هرچه وزن اين پوكه ها كمتر باشد، نشان دهنده اين است كه اين پوكه از كيفيت بالاتري برخوردار است. از ويژگي هاي اين پوكه معدني مي توان به عايق بودن آن، مقاومت بالا، تراكم ناپذيري پوكه، دارا بودن املاح معدني و عمر پوكه اشاره كرد. كه در اينجا براي هركدام از انها توضيحات مختصري به ترتيب ارائه مي شود. از ويژگي هاي كاربردي اين پوكه، عايق بودن ان در برابر گرما يا سرما است. البته اين پوكه عايق مناسبي نيز براي صوت مي باشد كه دليل ان وجود حفره هايي است كه در ان قرار دارند. دومين ويژگي مورد بحث ما استحكام و مقاومت بالاي اين نوع پوكه است اين پوكه با وجود اينكه از وزن و حجم بسيار كمي برخوردار است اما مقاومت بالايي دارد و استحكام آن در برابر فشار و ضربه مورد آزمايش قرار گرفته است. سومين ويژگي اين نوع، تراكم ناپذيري آن است. براي اثبات اين موضوع پوكه را در معرض فشارهاي زيادي قرار داده اند و مشاهده شده كه اين فشار بر ظاهر و تعداد و اندازه حفره هاي موجود در پوكه موثر نبوده است و دانه را متراكم نمي كند. ويژگي بعد آن وجود املاح معدني است. اين نوع از پوكه معدني ، بسياري از املاح معدني را دارا مي باشد. همين موضوع مي تواند دليل محكمي براي استفاده آن در كشاورزي باشد. اين پوكه معدني عمري بيش از صدسال دارد و چندين برابر نمونه هاي بي كيفيت آن طول عمر دارد. اين هم از ويژگي هاييست كه سبب استفاده زياد آن شده است. جذب ميزان آب مناسب توسط اين پوكه از ديگر خواص آن است. منافذ بسته اين پوكه و قطع ارتباط آن با سطح دانه باعث به وجود امدن عدم يكپارچگي و نبود حفره در سطح دانه شده است. اين خاصيت باعث شده تا ميزان اب جذب شده توسط اين دانه نسبت به دانه هاي طبيعي كاهش يابد.

اين نوع پوكه نام هاي ديگري را نيز دارا مي باشد. از جمله : پوميس بادامي سياه، پوكه سقفي، پوميس بادامي و ...

از شناخته شده ترين كاربرد اين پوكه معدني ميتوان به شيب دار كردن سقف ساختمان ها وهمچنين هم سطح نمودن كف طبقات اشاره كرد. دليل اين ميزان از استحكام ان است كه اين پوكه در دماي بالايي از لايه هاي زيرين زمين توليد مي شود. در نتيجه اين تحولات سختي و استحكام بالايي را بدست مي اورد كه با استفاذه از ان به جاي مصالح ديگر سازه هاي محكمتري را شاهد خواهيم بود. از اين نوع پوكه معدني مي توان در ساختمان و توليد بلوك سبك، كف سازي سقف ،بتن سبك سازه اي، شيب بندي بام و روف گاردن استفاده كرد. اين نوع پوكه در كشاورزي نيز به عنوان خاك سبك و نگهدارنده رطوبت خاك نيز كاربرد دارد. در راه سازي نيز به عنوان بستر يا روسازي، تونل سازي و سدسازي نيز جايگاه ويژه اي دارند. همچنين اين پوكه، به عنوان يك عنصر تصفيه كننده آب و فاضلاب نيز ميتواند مورد استفاده قرار بگيرد. از جمله خواص ديگر اين پوكه نيز ميتوان به پركننده و زهكش سبك در ساخت ساختمان هاي پايين تر از سطح زمين اشاره كرد.

عمر مفيد پوكه بيش از صدسال است كه از دلايل مصرف بيشتر اين پوكه در دنيا اين موضوع مي باشد. همين مورد است كه باعث ميشود وقتي كه پوكه براي مصارف شيب بندي استفاده ميشود و يا برروي پوكه سنگفرش ميسازند، اين سنگفرش براي مدت طولاني سالم خواهدماند و تغييري نخواهد كرد. دليل آن هم اين است كه اين پوكه علاوه بر عمر طولاني كه دارد از سختي بالايي نيز برخوردار است كه باعث عدم نشست سنگفرش مي شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۵:۵۴ توسط:احسان زماني موضوع:

پوكه هاي معدني نوع نخودي

پوكه هاي معدني نوع نخودي

اسكوريا نخودي از انواع سنگ هاي متخلخلي است كه در نتيجه فعاليت آتشفشان پديد مي ايد. زماني كه آتشفشان فعال است،مواد درون زمين از جمله هسته زمين بصورت گازمانند خارج مي شوند. اين گازها طي مسيري به سطح زمين راه مي يابند. با گذر زمان اين گازها گرماي ناشي از درون زمين را از دست داده و به تدريج سرد مي شوند. اين مواد در اين حالت كه سرد هستند سبك دانه اسكريا نخودي را توليد ميكنند. پوكه نخودي و يا اسكريا نخودي كه به نام هاي ديگري از جمله پوكه بلوك سبك زني و پوميس نخودي مشهور است از انواع پوكه هاي معدني هستند. اندازه آنها مابين 5 الي 12 ميلي متر محاسبه شده است. اين پوكه، به دورنگ سياه و سفيد مشاهده شده است كه سرمنشا آن معادن آتشفشان ها مي باشد. استخراج نوع سياه رنگ آن بيش تر از نوع سفيد رنگ آن مي باشد و روانه بازار مي گردد. همين دليل باعث شده است تا قيمت نوع سياهرنگ آن به مراتب كاهش پيدا كند و در صنايع گوناگون بيشتر مورد استقبال قرار گيرد و پركاربردتر جلوه كند. اين پوكه حاوي مواد و املاح معدني است . همانند آهن، منيزيم، مس ،روي و ... .اين پوكه در شرايطي كه با گياهان تماس داشته باشد ميتواند اين مواد را به آنها منتقل كند. اين پوكه معدني خاصيت ضد باكتريايي نيز دارد. همين خاصيت باعث شده تا در محلي كه اين پوكه وجود دارد هيچ گونه اي از حشرات موذي و آفت ها و همچنين باكتري ها قدرت رشد نداشته باشند. اين پوكه هيچگاه و تحت هيچ شرايط جوي و محيطي از بين نمي رود. و تاريخ انقضا ندارد. هم چنين اين نوع از پوكه داراي حفراتي درساختار خود است كه همين ويژگي باعث مي شود كه ساختمان را در زمستان گرم و در تابستان سرد نگه دارد.

 اين پوكه داراي كاربرد هاي بسيار متفاوتي است كه بيش ترين كاراي آن را در كارگاه هاي سقفي در بخش ساختمان سازي مي توان مشاهده كرد. در ساختمان سازي براي ساخت انواع بلوك سبك از اين نوع پوكه استفاده مي كنند. در حقيقت اين پوكه را جايگزين مصالح ساختماني شبيه به آن مي كنند. كه در نتيجه اين عمل سازه هاي ساختماني كاهش وزن چشم گيري را حس ميكنند. اين پوكه در دماي بسيار بالاي و در لايه هاي زيرين زمين تهيه مي شود. از اين جهت سختي و استحكام بالايي از آن انتظار مي رود. كه با جايگزين كردن آنها به حاي مصالح ساختماني كشابه شاهد استحكام بيش تري در سازه هاي تهيه شده خواهيم بود. از اين نوع پوكه معدني نيز در صنايع مختلف ديگري هم استفاده مي شود. تعدادي را در ادامه بررسي خواهيم كرد.از اين نوع پوكه در صنعت پزشكي، نساجي ، عمران، شهرسازي ، احداث و ساخت سدهاي آبي هم چنين در تصفيه آب فاضلاب، در صنعت ذوب فلزات و همچنين در صنعت كشاوزي نيز مورد استفاده قرار ميگيرد.

 كيفيت اين دسته از پوكه هاي معدني برحسب وزن پوكه بررسي مي شود. بدين صورت كه هرچقدر وزن پوكه كمتر باشد از كيفيت بالاتري را به همراه خواهد داشت. نكته قابل توجه در اين موضوع ان است كه اين نوع پوكه ها قدرت جذب آب بالايي را دارا مي باشند. همين مورد سبب مي شود كه با توجه به شرايط جوي محيط و فصول مختلف سال وزن آنها با يكديگر متفاوت باشد. نوعي از اين دسته از پوكه ها، سياه رنگ است كه به پوكه هاي ساختماني نيز شهرت دارند. دليل نامگذاري اين اسم آن است كه ازآن براي پيدا كردن شيب پشت بام سازه ها استفاده مي شود. اين دسته از پوكه ها داراي وزن بسيار كمي هستند كه به همين علت وزن ساختمان نيز كاهش مي يابد. و در صورت وقوع زمين لرزه ساختمان اسيبي نخواهد ديد. از ديگر خواص نوع سياه رنگ اين پوكه استحكام و مقاومت زياد ان است. اين پوكه نيز در كارگاه هاي توليد سقفي ، براي تهيه و ساخت بلوك سبك بكار مي رود. نوع سياه رنگ اين پوكه معدني نسبت به انواع ديگر پوكه هاي معدني سالانه بيش ترين توليد را به خود اختصاص داده است. و همين موضوع باعث شده تا قيمت آن كاهش يابد و خريداران با هزينه كمتري آن را خريداري كنند.

نوع سفيد رنگ آن از جهت ماهيت و خصوصيات تفاوت چنداني با نمونه سياه رنگ آن ندارد. تنها فرق اصلي آن ها در رنگ آن هاست. اين پوكه كاربرد چنداني به نسبت سياه نخودي ندارد. زيرا كمتر از آن يافت مي شود. بيش تر از اين نمونه به منظور تزيين فضاي سبز و هم چنين در گلخانه ها استفاده مي شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۲۲:۲۲ توسط:احسان زماني موضوع:

پوكه هاي معدني مدل عدسي

پوكه هاي معدني مدل عدسي

از ديگر انواع پوكه هاي معدني مي توان به پوكه عدسي اشاره كرد كه اندازه شان مابين  الي 12 ميلي متر مي باشد. هم چنين وزن انها نيز بين 500 تا 650 كيلوگرم در هرمتر مكعب محاسبه شده است. در اين مطلب سعي ما بر اين است كه شمارا از ويژگي ها و كاربرد هاي اين پوكه معدني مطلع كنيم. از ويژگي هاي اين پوكه معدني مي توان به وزن بسيار پايين ان اشاره كرد كه اين ويژگي به دليل فضاهاي توخالي درون اب است. از ديگر خواص آن عايق بودن پوكه است. اين پوكه عايق بسيار خوبي براي حرارت و صوت مي باشد. اين پوكه توانايي تحمل گرما را تا 760 درجه سانتي گراد دارد و هيچ تغييري در حجم و شكل ظاهري آن ديده نمي شود. اين پوكه بعلت وجود حفراتي با ساختار سلول مانند خود و داشتن فضاهاي خالي در دانه هاي خود سبب استهلاك صوت پس از برخورد با ان مي شود. از ديگر ويژگي هاي آن تراكم ناپذيري پوكه است. كه براي تست و آزمايش اين خاصيت آن را تحت فشارهاي ثابت و به طور متناوب قرار مي دهند. در نتيجه اين فرايند مشاهده مي شود كه اين ميزان از اعمال فشار در ظاهر آن تغييري بوجود نياورده است و فضاهاي خالي در ساختاز آن تغيير شكل نداده  و سبب تراكم دانه هاي سبك پوكه نمي شود. از ديگر ويژگي هاي اين پوكه حذب ميزان آب معقولي در ساختار ان است. اين دانه ها، خواصي دارند كه ميزان جذب اب را در خود نسبت به ديگر سبك دانه هاي طبيعي كاهش مي دهد. از جمله اين ها، بسته شدن منافذ درون سبكدانه هاي پوكه  است. هم چنين در اين صورت، ارتباط با سطح دانه به دليل نبود حفره در سطوح آن و يكپارچگي آن كاملا قطع مي شود. عمر مفيد اين دسته از پوكه هاي معدني در حدود بيش از صدسال مي باشد. ازديگر دلايل مصرف اين نوع پوكه بدليل عمر بالاي آن است. مقاومت و استحكام آن نيز در شرايط جوي متفاوت مانند آتش سوزي و يخ زدگي نيز از جمله خصوصيات آن است. همين مقاومت آن را در توليد و ساخت بلوك هاي بتني و ساخت ديوار هاي از پيش ساخته پركاربرد كرده است. اين پوكه به علت رنگ سياه به پوكه كله مورچه اي هم مشهور شده است. جهت بررسي كيفيت اين دسته از پوكه هاي معدني هرچه وزن اين پوكه كم تر باشد، از كيفيت بيشتري نيز برخوردار است. اين پوكه نيز از آفت حشرات و موريانه ها جلوگيري مي كند.

در صنايع نساجي نيز ميتوان از آن براي رنگبري طبيعي و هم چنين سنگ شور كردن پارچه ها استفاده كرد. از نام هاي ديگر اين پوكه مي توان به موارد زير اشاده كرد: پوكه براي بلوك، پوكه بلوك زني ، پوميس عدسي و ...

دليل استفاده از اين پوكه معدني در ساخت و ساخت و توليد مصالح آن است كه در مصرف زياد از حد مصالح جلوگيري شود. بنابراين استفاده از اين پوكه بسيار مقرون به صرفه است زيرا علاوه بر قيمت از مقاومت بيشتري نيز برخورداراست. اين پوكه در اندازه هاي پنج تا ده ميلي متر براي تهيه بلوك هاي سيماني مناسب مي باشد.

اين پوكه در رنگ هاي متفاوتي از جمله: سياه، خاكستري تيره و روشن، قهوه اي، قرمز و سفيد ديده مي شود. اين پوكه در قروه همدان به رنگ سياه و در بستان آباد تبريز سفيد رنگ مشاهده شده است.

انواع مدل هاي دانه هاي پوكه معدني سياه رنگ از اين دست پوكه ها به شيوه هاي متفاوتي با مواد قيري تركيب مي شوند. از مخلوط شدن اين دانه ها با امولسيون هاي قير، ميتواند جايگزين متفاوتي براي بتن بام درست شود. تركيب پوكه سياه معدني با قير ماده اي روان حاصل ميگردد كه ميتواند بطور مستقيم پمپ شود بنا بر اين موضوع فرايند ان با سرعت بيشتري صورت ميگيرد. هم چنين با استفاده از همين دانه هاي اين پوكه مي توان آسفالت گرم توليد كرد.

اين نوع پوكه را هم چنين مي توان به عنوان يكي از مصالح در ساخت و توليد مترو بكار برد. دليل اصلي آن وزن كم آن تلقي ميشود.

از ديگر فوايد اين نوع پوكه ميتوان به حذف آهن از آب اشاره كرد. جهت ضدعفوني كردن آب نيز بكار مي رود. اين پوكه معدني در جذب آهن از آب بسيار موثر بوده كه همين مزيت بزرگي محسوب مي شود.

با اين وجود كه انواع پوكه هاي معدني براي مصارف مختلف ما كاربردي و مفيد هستند اما تكنولوژي و علم هم به اين زمينه ورود كرده اند. امروزه با پيشرفت علم نمونه ي صنعتي آن را توانسته اند به مرحله ساخت برسانند كه آن را پوكه صنعتي و يا ليكا مي گويند. اين فرايند ساخت در كارخانه ها ساخته شده و به مرحله ي مصرف نيز مي رسد.

اين نوع پوكه از قيمت بالاتري نسبت به پوكه معدني برخوردار است. مزيت مهمي كه اين پوكه نسبت به نوع معدني آن دارد آن است كه مي توان آن را در اشكال گوناگون و برحسب نياز توليد كرده و روانه بازار كرد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۱۶:۲۳ توسط:احسان زماني موضوع:

پوكه هاي معدني مخلوط چيست؟

پوكه هاي معدني مخلوط چيست؟

انواع پوكه هاي معدني سنگ هاي معدني هستند كه داراي حفرات توخالي مي باشند كه از فوران اتشفشان حاصل مي شوند. پس از استخراج سنگ هاي عظيم پوكه معدني آن هارا در اندازه ها و وزن هاي گوناگوني مي شكنند. از تركيب هر نوع از سنگ هاي پوكه كه با ديگر انواع آن شكل جديدي از پوكه معدني پديد مي ايد. آن را پوكه مخلوط مي نامند. بدين صورت كه هركدام از انواع پوكه هاي معدني در مصارف خاصي مانند كشاورزي، مصالح ساختماني و همچنين عمراني بكار برده مي شوند. طبق تجاربي كه مهندسان از تركيب پوكه هاي معدني مانند نوع بادامي ان دريافتند، با انجام اين كار دقت شيب بندي افزايش پيدا مي كند. هركدام از پوكه ها داراي ويژگي هاي خاصي هستند. مانند وزن و مقاومت متفاوت. از اين جهت از مخلوط دانه هاي معدني پوكه تركيبي حاصل مي شود. اين پوكه از انواعي متفاوت از پوكه هاي معدني از جمله پوكه نخودي­بادامي ، پوكه فندوقي نخودي، پوكه بادامي و گردويي و پوكه عدسي و پودري به دست مي ايد.كه در ادامه به بررسي هركدام از اين پوكه ها به طور مختصر پرداخته مي شود. در پوكه نخودي بادامي، پوكه معدني نخودي را با پوكه معدني بادامي مخلوط مي كنند. از تركيب اين دو نوع پوكه نوعي جديد با خواصي جديد توليد مي گردد. اندازه سبك دانه هاي نخودي 5 الي 10 ميلي متر است كه با دانه هاي بادامي كه اندازه آن ها مابين 15 تا 30 ميلي متر مي باشند در اميخته مي شود. از اين نوع پوكه معدني اغلب جهت جذب رطوبت و شيب بندي ساختمان در پروژه هاي سدسازي بكار گرفته مي شود.

نوعي ديگر از اين نوع پوكه، پوكه ايست كه از تركيب پوكه معدني فندوقي و پوكه معدني نخودي توليد مي شود. دانه هاي اين نوع پوكه معدني اندازه تقريبا يكسان دارند و در حدود 10 الي 20 ميلي متر طول دارند. با اين كه هردوي اين پوكه داراي اندازه هاي مشابهي هستند اما ميزان استحكام و مقاومت ان ها با هم تفاوت دارند. از پوكه معدني فندوقي نخودي در مصارف ساختماني همانند كف سازي سازه ها استفاده مي شود. پوكه بادامي و گردويي نيز تركيبي است كه از پوكه معدني بادامي و پوكه معدني گردويي حاصل مي گردد. اين نوع تركيب از درشت ترين اندازه دربين انواع متفاوت پوكه هاي تركيبي برخوردار مي باشد. اين نوع پوكه داراي دانه هايي با اندازه هاي مشابه است كه هركدام از ان ها حدودا 20 الي 30 ميلي متر طول دارند. وزن اين نوع پوكه ها نيز با يكديگر متفاوت است. اين نوع پوكه بيشتر در شيب بندي پشت بام بكار گرفته ميشود. نوع ديگري از اين نوع پوكه ها، پوكه عدسي و پودري است. اين نوع پوكه از مخلوط كردن پوكه معدني عدسي و پوكه معدني ماسه اي(پودري) بوجود مي ايد.دانه هاي اين نوع پوكه داراي ابعاد تقريبا برابري هستند. و اندازه ان نيز تا 5 ميلي متر مي رسد. از اين نوع پوكه تركيبي در ساخت بتن،موزاييك ، كشاورزي و بلوك زني استفاده مي شود. در ادامه به برخي از كاربرد هاي اين دسته از پوكه هاي معدني مي پردازيم. از جمله كاربرد هاي پوكه معدني تركيب شده اين است كه مي تواند اهك و اهن را براي مدت طولاني در خود حفظ نمايد.دليل ان هم اين است كه ساختار اين نوع پوكه ها متخلخل است و همچنين از اهك و اهن ساخته شده است.اين نوع پوكه هاي معدني به دليل خاصيت جذب املاحي كه دارند مي توانند بعنوان تصفيه كننده اب در پرورش ماهي بكار برده شوند. و همچنين در ساخت شيلات نيز پركاربرد مي باشند. پوكه هاي معدني تركيب شده درجه سختي بالايي دارند اما از وزن سبكي نيز برخوردارند. همين ويژگي باعث شده كه از ان ها در ساخت مصالح ساختماني همانند بتن سبك، بلوك هاي سولفيد با ضخامت اندك اما با مقاومت و استحكام بالا بكار گرفته شود. هم چنين در تركيبي جديد نوعي از پوكه هاي معدني كه به پودر پوزولان معروف است را با آهك مخلوط مي كنند و بتني جديد حاصل مي گردد كه سبك وزن بوده و شبيه به گچ مي باشند. انواع پوكه هاي معدني مانند نوع تركيبي آن در كشاورزي استفاده مي شود. مثلا آن را با خاك تركيب كرده و به عنوان زيركشت براي رشد بهتر محصولات باغباني به كار مي برند. اين دسته از پوكه هاي معدني هيچ اثر تخريب كننده اي بر روي گياهان، روند رشد و تكثيرشان ندارند. آن هم به دليل خاصيت خنثي ايست كه دارند. اين پوكه معدني روي آب شناور مي ماند. دليل آن هم اين است كه اين نوع پوكه داراي حفراتي است كه به آب اجازه مي دهد كه از بين آن ها عبور كند و آب را از بين محفظه هاي توخالي خود عبور دهد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۱:۳۵ توسط:احسان زماني موضوع:

پوكه نوع  ماسه اي چيست؟

پوكه نوع  ماسه اي چيست؟

پوكه معدني نوعي سنگ است كه در نتيجه فعاليت هاي اتشفشاني ساخته مي شود. اكسيد آهن، منيزيم، كلسيم و سديم از جمله مواردي هستند كه در ساختار آن وجود دارند. ازانواع پوكه هاي معدني مي توان به پوكه ماسه اي اشاره كرد كه اندازه آن از يك تا پنج ميلي متر متغير مي باشد. وزن هر مترمكعب از اين نوع پوكه مابين نهصد الي هزار كيلوگرم محاسبه شده است. نمونه اي از اين نوع پوكه وجود دارد به نام ماسه اي قروه كه وزن هرمترمكعب آن بين هشتصد  تا نهصد كيلوگرم است. اين اختلاف وزني كه اين دو با يكديگر دارند نشان دهنده اين است كه كيفيت پوكه قروه بالا است.اين پوكه در اثر فعاليت هاي اتشفشاني حاصل مي گردد كه مزيت اصلي آن در مقايسه با ديگر مصالح ساختماني همانند شن و ماسه، سبك وزني آن و داشتن سختي بالا و مقاومت آن و نيز هم چنين پوك و توخالي بودن دانه هاي آن است. همين عوامل خاص آن باعث شده كه به عنوان بهترين پوكه كشور معرفي شده باشد. اين پوكه به لحاظ كيفيت گونه هاي متفاوتي دارد كه به دسته هاي متفاوتي تقسيم ميگردند.پوكه معدني قروه ماسه اي درجه يك كه وزن هرمترمربع آن حدودا مابين هشتصد تا نهصد كيلوگرم است. اين نوع پوكه از معادن احمد اباد استخراج مي شود. اندازه اين نوع تا پنج ميلي متر نيز مي رسد. نوع ديگر آن پوكه معدني قروه درجه دو مي باشد كه وزن هرمترمربع آن حدودا نهصد تا هزار كيلوگرم محاسبه شده است. اين نوع پوكه از معادني از جمله سرايجوق، ابادي و ديركلو استخراج مي شود.

اندازه اين نوع نيز تا پنج ميلي متر نيز مي رسد. نكته اي كه در اينجا حائز اهميت است اين است كه كيفيت پوكه هاي معدني برحسب وزن آنهاست. هرچه وزن پوكه پايين تر باشد، از كيفيت بيشتري برخورداراست و در مصارف مختلف پركاربرد تر واقع مي شود. از جمله موارد مصرف اين نوع پوكه را در ادامه بررسي مي كنيم. جهت كاهش دادن وزن محصول مورد نظر از اين نوع پوكه براي توليد و تهيه بلوك هاي سقفي و ديواري و نيز همچنين جهت تهيه بتن سبك و پركردن سطح لوله ها از اين نوع پوكه استفاده مي شود. با استفاده از نوع ماسه اي ، در ساخت انواع گوناگون بلوك با در نظرگرفتن اينكه حجم مشخصي از ساختار بلوك را پوكه معدني شامل مي شود، مي توان وزن محصول را تا حد زيادي كاهش داد. اين نوع پوكه چون درجه سختي بالايي دارد و استحكام و مقاومت آن بالاست، بلوك تهيه شده از آن بسيار سخت و محكم خواهد بودو وزن سبكي كه اين پوكه دارد آن را براي استفاده در تهيه بلوك ها در بخش ساختمان سازي شايسته كرده است. از ديگر كاربرد هاي اين پوكه مي توان به نقش مهم ان در ساخت بلوك هاي سقفي، ديواري و تيغه اي اشاره كرد.

اين پوكه در دماي بالا در لايه هاي زيرين زمين شكل ميگيرد. در نتيجه اين موارد سختي و مقاومت آن به مرور افزايش مي يابد.

از جمله نام هاي ديگر آن مي توان به پوكه بتن، پوكه بلوك زني، پوميس ماسه اي و پوكه ريز . ... اشاره كرد.

اين نوع از پوكه حاوي عنصر گوگرد مي باشد كه به همين خاطر حشرات و مورچه واكنش عجيبي به آن نشان مي دهند. هر مكاني كه از اين نوع پوكه در آن بكار گرفته شده باشد، به هيچ عنوان تجمع نمي كنند. در وقع مي توان گفت كه اين پوكه خاصيت ضد حشره و مورچه نيز دارد.

از ويژگي هايي كه سبب شده پوكه معدني نرم يا ماسه اي فروش ويژه و نسبتا بالايي را نسبت به ساير پوكه ها داشته باشد، قيمت به صرفه و مناسب آن است. اين هزينه ها براي مشتريان پوكه ها، از اهميت قابل توجهي برخوردار است. علت آن هم اين است كه مصرف بالاي اين دسته از پوكه ها هزينه هاي سرسام آوري را براي توليدكننده به همراه خواهد داشت.پوكه معدني نرمه و يا ماسه اي از قيمت هاي بسيار مناسبي برخوردار است و با وجود فروش بالايي كه دارد اما به دليل اين كه در خود كشورمان ساخته مي شود و بدون واسطه به دست خريداران مي رسد، هزينه معقولي را پيدا مي كند.

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۳۷:۵۹ توسط:احسان زماني موضوع:

پوكه نوع فندوقي چيست؟

پوكه نوع فندوقي چيست؟

يكي از مواردي كه در اثر فعاليت هاي كوه هاي اتشفشاني تشكيل مي شود، پوكه معدني است. پوكه معدني انواع زيادي دارد كه در اينجا به يكي از انها پرداخته مي شو. پس از انكه فوران اتشفشان فروكش كرد و مواد مذاب به بيرون پرتاب شدند، گازي كه درون مواد مذاب نهفته شده است به سطح زيرين نفوذ مي كند و به دليل فشار و حرارت بالايي كه اين گازها دارا مي باشند، لايه هاي زيرين ماگما را مي سوزانند. پس از خارج شدن از اين لايه ها، در اين مرحله رسوباتي پديد مي آيند كه در نتيجه آن پوكه فندوقي حاصل مي شود. طول اين نوع پوكه معدني حدودا بين ده تا دوازده ميلي متر و وزن ان مابين پونصد تا هفتصد كيلوگرم محاسبه شده است. اين پوكه ويژگي هاي زيادي را دارا مي باشد كه ان را از ديگر پوكه هاي معدني متمايز مي كند. اين پوكه عايق بسيار مناسبي در برابر حرارت، گرما و هم چنين صوت مي باشد. مقاومت بالاي اين پوكه در برابر آتش سوزي از ديگر ويژگي هاي منحصر به فرد اين نوع است. اين پوكه در ساختار خود داراي حباب هاي هوايي فراواني است كه همين موضوع سبب كم شئن وزن ان شده است.كه همين خاصيت آن را براي ساخت و توليد مصالح ساختماني كم وزن پركاربرد كرده است. همچنين درجه سختي و مقاومت بسيار بالاي اين نوع از پوكه ان را در ساخت و اماده سازي سازه هاي ضد زلزله هم شايسته كرده است. ساختار توخالي اين پوكه و وزن كم ان و همچنين سبك سازي ان همه اين موارد باعث شده اند تا كم ترين نيروي زلزله در ساختمان واردشده و در نتيجه سطه ايمني لرزه اي سازه افزايش مي يابد. همچنين اين استفاده از اين نوع پوكه، باعث مي شود تا مصرف مصالح سازه اي بكاررفته در سازه مانند سيمان،ميلگرد و ... كاهش يابد.اين پوكه به علت حفره هايي كه در ساختار سلول مانند خود فضاعاي خالي مابين دانه هايش موجود است، استهلاك صوت را پس از برخورد با ان به وجور مي اورد. براي آزمايش خاصيت تراكم ناپذيري اين نوع از پوكه معدني، بايد آن را تحت تاثير فشار هاي ثابت و بطور متناوب قرار داد.در نتيجه اين كار، مشخص مي شود كه اين فشارها در ظاهر و ميزان فضاهاي خالي درون دانه ها پوكه موثر نبوده و تراكمي در دانه ها ايجاد شده است. همين خواص منحصر به فردي كه اين نوع پوكه داردان را براي مصارف زيادي فراهم اورده است.

از اين نوع پوكه مي توان در ساختمان سازي و تهيه مصالح سبك و يا ساخت بلوك هاي سبك استفاده كرد. همچنين در ساخت بتن،سطه بندي طبقات سازه و شيب بندي سقف نيز بكار برده مي شود. اين پوكه حتي در كشاورزي نيز كاربرد هاي فراواني دارد. مي توان از ان در تهيه خاك سبك كه در محافظت رطوبت براي خاك موثر است، استفاده كرد. اين پوكه همچنين باعث تقويت خاك ميشود و گياهان را از به دام افتادن در آفات نگاه مي دارد. اين نوع پوكه معدني در راه سازي جهت ساخت بستر براي جاده ها و روسازي و تونل سازي ، بندرسازي و همچنين در سدسازي نيز مورد استفاده قرار ميگيرد.

از ديگر كاربرد هاي اين پوكه معدني حذف آهن در آب استخرهاي پرورش ماهي مي باشد. همانطور كه ميدانيد آهن از جمله عناصر موجود در لايه هاي تحتاني زمين مي باشد كه ميزان بيش از اندازه اين عنصر ميزان خطرات احتمالي را افزايش مي دهد. اين نوع، مي تواند در تصفيه آب نيز نقش بسزايي را ايفا كند. دانه هاي اين پوكه ها با امولسيون هاي قير، مخلوط شده و به عنوان جايگزيني مقاوم براي بتن بام مي توان از ان استفاده كرد. اين مخلوط پوكه و قير روان بوده و ميتواند بطور مستقيم پمپ شود . مورد استفاده قرار گيرد. همچنين مي توان از همين دانه هاي سبك پوكه معدني آسفالت ساخت. دستور آن فرق چنداني با آسفالت گرم مهپعمولي ندارد و تقريبا مشابه آن است اما تمام و يا بخشي از آن ريزدانه هاي سبك پوكه با ماسه شكسته جايگزين مي شود. در ادامه اين روند، اسفالت بدست امده، مقاومت بيشتري را نيز از اسفالت سابق پيدا ميكند. اين مخلوط بدست امده داراي خواص بسيار خوبي از باب زهكشي است و استحكام بالايي در برابر بارهاي ناشي از آمدو شد دارد.

از اين پوكه براي پركردن كف طبقات در آشپرخانه ، سرويس بهداشتي و حمام كاربرد دارد. امروزه به منظور كاهش بار مرده ساختمان پوكه معدني بكار برده مي شود. درحاليكه هنوز در ساختمان هايي از نخاله ها يا اتيل خرد شده استفاده مي شود. اين مسئله كاملا از نظر سازمان نظام مهندسي رد شده است. اين پوكه نيز توانسته در صنعت هم مورد استقبال قرار گيرد. از اين نوع پوكه  به عنوان ساينده صنعتي، نرم كننده منسوجات و همچنين پارچه ها و فيلتر ها در جهان بخصوص جامع از ايران رايج است.

 

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۳۳:۰۸ توسط:احسان زماني موضوع:

ظروف ماكروويوي

ظروف ماكروويوي

ابتدايي ترين و ساده ترين ويژگي اين ظروف بدون شك، شكل آسان آنهاست. شكل اين ظروف بسيار اهميت دارد و بايد بدانيد ظروف گرد و بيضي شكل خيلي كاربردي تر و مناسب تر از ظروف مربعي شكل هستند. ظروف بيضي و دايره اي باعث ميشوند تا حرارت به طور يكنواخت به تمام قسمت هاي غذا برسد. خريد عمده ظروف مايكروويوي براي استفاده هاي گوناگون بسيار به صرفه و ايمن است.

چه ظروفي را نبايد در مايكروويو قرار دهيم؟

  • ظروف پلاستيكي معمولي
  • ظروف فلزي يا داراي روكش فلزي و نيز فويل هاي آلومينيومي كه اشعه مايكرووير را منعكس ميكند را نبايد استفاده كرد.
  • بشقاب و فنجان هاي نقاشي شده فلزي، فنجان ها و ظروف با تزئينات فلزي وظروف حاوي پوشش فلزي يا دسته هاي فلزي را نبايد استفاده كرد. ظروف پلاستيكي مثل ظرف ماست ، كره و پنيز
  • ظروف خاص فلز كاري شده و آبكاري شده
  • ليوان هاي مسافرتي و ماگ هاي استيل و ماگ هايي كه لعاب دار شده اند
  • ظروف ملامين چرا كه امواج را به شدت جذب كرده و داغ، ذوب و سياه ميشوند.
  • ظروف سراميكي چرا كه در لعاب بسياري از ظرف هاي سراميكي مقداري فلز بكار رفته است. و برخي از سراميك ها بدليل اينكه هنگام ساخت مدت زيادي در كوره نبوده اند احتمال انفجار آنها در مايكروويو وجوددارد.
  • فويل آلومينيومي
  • ظروف كريستالي و سربي

تست ظروف

يك روش بسيار كاربردي براي مطمئن شدن از اينكه ظرفي قابليت استفاده در مايكرووير را دارد يا خير اين است كه ظرف خالي مورد نظر را داخل دستگاه قرار دهيم و ليوان آبي دخل آن بگذاريم و دستگاه را با آخرين درجه مايكرووير با زمان 1 دقيقه به كار بيندازيم، اگر ظرف مناسب باشد پس از مدت يك دقيقه نبايد نيم گرم شود در آن صورت قابليت استفاده در مايكرووير را دارد.

جنس ظروف ماكروويوي

ظروف پيركس ، ظروفي كه جنس سيليكوني دارند، يا ظروفي كه از مواد قابل تجزيه ساخته شده اند، بهترين ظروف براي مايكروويو هستند. از ظروف سفالي، ظروف شيشه اي، پلاستيكي مخصوص، سراميكي و چيني هم ميتوان استفاده كرد.

ظروف پيركس

ظروف شيشه اي نشكن و پيركس براي پخت غذا در مايكروويو مناسب هستند. بهتر است ظروفي را انتخاب كنيد كه در مايكروويو خيلي داغ نشوند.

ظروف پلاستيكي مخصوص

براي حفظ كيفيت غذا هنگام گرم كردن، حتما غذا را داخل ظروف دردار يا روكش پلاستيكي مخصوص استفاده كنيد.

ظروف چيني

بهترين ظروف براي استفاده در مايكروويو ظروف چيني و سراميكي (فاقد تزئينات) هستند. ظروف چيني فاقد نقش طلايي و نقره اي و فاقد زوائد فلزي و همچنين ظروف چيني كه خيلي نازك نباشد را ميتوان براحتي استفاده كرد.

ظروف سفالي

براي گرم كردن غذا و استفاده كوتاه مدت در مايكروويو مناسب هستند

تابه مايكروفر

اين تابه مخصوص مايكروفر هستند و مانند تفلون داراي اندودي است كه امواج را جذب ميكند و بسيار داغ ميشود. لطفا تابه را با توجه به دستورالعمل سازنده داغ كنيد و سپس غذاهايي مانند استيك و همبرگر را با اندكي روغن ميگذاريم تا سرخ شود.

ظروف چوبي و حصير

براي مدت كوتاه مانند گرم كردن نان و كيك ميتوان استفاده كرد اما توجه داشته باشيد در مدت طولاني بيش از 4 الي 5 دقيقه آب چوب و حصير تبخير ميشود و ممكن است ظرف ترك بخورد.

كاغذ و مقوا

براي يخ زدايي نان، تنوري كردن سيب زميني، گرم كردن يا پخت غذاهاي كم آب ، انواع حوله و دستمال كاغذي يا مقوا را ميتوان بكار برد.

پارچه هاي نخي و كتاني

براي گرم كردن نان پارچه هاي نخ يا كتان خالص مناسب هستند. اگر پارچه الياف مصنوعي داشته باشد ممكن است ذوب شود.

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۱۲:۳۱ توسط:احسان زماني موضوع: