مطلب آزاد مطلب آزاد .

مطلب آزاد

گرين وال چه نقشي در زندگي هي شهري مي تواند داشته باشد؟

گرين وال چه نقشي در زندگي هي شهري مي تواند داشته باشد؟

 

 ديوار سبز چيست؟ گرين وال يا همان ديوار سبز ديواري است كه بخشي از آن يا تمام آن داراي پوشش گياه است و تركيبي از قطعات و پوشش هاي گياهي از پيش كاشته شده است. به صورت عمودي بر روي ديوار و نماي ساختمان نصب ميشود.

ديوارهاي زنده همچنان در فضاي داخل ساختمان نيز نصب ميشود. ديوارهاي سبز بسته به كارخانه توليد كننده آن، جنس صفحات و نوع بيروني يا داخلي آن جزئيات متفاوتي دارند. در روش ديوار سبز در تمام ارتفاع و در تمام سطح ديوار گياه كاشته ميشود.

در حال حاضر واژه ساختمان سبز مورد توجه معماران و شهرسازان قرار گرفته است. همانطور كه ميدانيم گياهان نقش مهمي در پاكسازي هوا در شهرها ايفا ميكنند و بر روحيه افراد تاثير ميگذارند، بنابراين ديوار سبز در اصفهان و ديگر شهرهاي ايران جايگاه ويژه اي به خود اختصاص داده است.

تعريف ساختمان سبز چيست؟

در آمريكا، اداره محيط زيست ساختمان سبز را اينگونه تعريف ميكند: فرايندي در جهت افزايش كيفيت ساختمان كه در آن، ساختمانها و مكان قرارگيري آنها از آب، انرژي و مصالح استفاده ميكنند و تاثيرات منفي ساختمان را روي سلامت انسان و محيط، از طريق مكان يابي بهتر، طراحي، ساخت، اجرا و نگهداري چرخه زندگي كامل يك ساختمان كاهش ميدهند. بنابراين ساختمان سبز نه تنها به محيط آسيب نميرساند، بلكه به اكوسيستم كمك شاياني ميكند.

سيستم آبياري ديوار سبز از يك قاب، سلول ها و كانال هاي آبياري تشكيل شده است. خاك نيز بعنوان يك ماده هادي در گلدانها عمل ميكند.

ديوارهاي سبز در دو نوع مصنوعي و طبيعي وجود دارند.

انواع ديوار سبز

  • ·        ديوار سبز مدولار 

در ساخت اين ديوار سبز از داربست استفاده ميشود. اين داربست ها فلزي هستند و بسيار سبك ، و از جنس استيل گالوانيزه هستند. اين داربستها روي بنا قرار ميگيرند و يا سازه اي مستقل دارند. اين پنل ها را براحتي ميتوان فرم داد و به اشكال دلخواه درآورد.

  • ·        ديوار سبز كابلي

سيستم كابلي معمولا براي نگهداري گياهان رونده اي كه پر از شاخ و برگ هستند و رشد سريعي دارند استفاده ميشود. سيستم كابلي از يك سري توپي فولاد ضد زنگ تشكيل شده است كه ميتوان كابلها را از ميان آن عبور داد و به اين شكل تكيه گاه گياه را تشكيل داد.

  • ·        ديوار سبز شبكه اي

اين ديوار سبز بسيار سبك بوده و شبكه اي فولادي براي گياهان رونده ايجاد ميكند. و به ديوار ساختمان متصل ميشود. ديوار سبز شبكه اي بيشتر براي نگهداري گياهاني كه رشد آهسته دارند و به نگهداري بيشتري نياز دارند، به كار ميرود.

  • ·        ديوار سبز نمد پليمري

اين سيستم داراي يك پارچه نمدي پليمري با قابليت آبرساني مناسب ميباشد كه به شكل تاخورده بر روي قاب قرار ميگيرد. نحوه قرار گيري به گونه اي است كه چندين گلدان براي كاشت عمودي به صورت رديفي با به صورت جيب رو به بالا ايجاد ميشود. روش نمد پليمري از ديگر روش ها جديدتر است و مزاياي زيادي دارد. سبكي اين نوع ديوار سبز، تعويض و تغيير آسان گياه، تهويه مناسب ريشه ها، سيستم آبرساني قويتري دارد و گياهان متفاوتي را ميتوان در اين نوع ديوار سبز استفاده كرد. جنس ديوار سبز نمد پليمري ضد حريق ميباشد و ميتواند گرما و حرارت بالايي را تحمل كند. سيستم آبرساني آن به صورت قطره اي و اتوماتيك امكان پذير ميباشد.

مزاياي ديوار سبز

  • تصفيه هوا
  • ايجاد آرامش
  • كاهش دماي محيط
  • عايق صوتي ساختمان
  • محافظت از ساختمان در برابر عوامل مختلف مانند بارندگي، باد، نور خورشيد و ...

 

 

 

 

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۱:۴۳ توسط:احسان زماني موضوع:

آلاچيق هاي مدل سنتي

آلاچيق  هاي مدل سنتي 

همانطور كه از نام آن مشخص است جنس مواد مورد استفاده در آن ها چوبي است. و معمولا كنار دريا  جنگل ها ديده ميشوند. آلاچيق چوبي فضايي دلنشين براي ايجاد زيبايي و تنوع در فضاي باغ، پارك، حياط خانه ها ميباشد. و تركيب بي نظيري از گياه و چوب است. منظور از ساخت آلاچيق چوبي ايجاد سرپناهي براي نشستن در هواي آزاد و حفظ افراد در مقابل نور آفتاب، بارش باران، و ايجاد فضاي استراحت و تفريح است. آلاچيق سازه اي سرپوشيده گاهي بدون ديوار در محيطي باز و سرسبز است. استفاده از آلاچيق در كشورهاي غربي از قرن 19 در باغهاي افراد ثروتمند مشاهده ميشد و در ايران باستان، ايل هاي شاهسون و تركمن از اولين كساني بودند كه از آلاچيق استفاده ميكردند.

در ميان انواع متفاوت آلاچيق، آلاچيق هاي چوبي از محبوبترين نوع ان بشمار ميرود چرا كه ميتوان با استفاده از سازه هاي چوبي و همچنين تلفيق چوب و گياهان جلوه بهتري از طبيعت بوجود آورد و از طرفي آلاچيق ترمووود يك آلاچيق چهار فصل است و مشكلاتي مانند گرماي بيش از حد تابستان براي آلاچيق هاي فلزي را ندارد.

آلاچيق چوبي در اصفهان و شهرهايي كه كه از طبيعت زيبايي بهره ميبرند، بسيار پركاربرد است.

آلاچيق هاي چوبي پيش ساخته شده نيز طرفداران بسياري دارد و بسيار محبوب هستند. قيمت اين نوع سازه به علل بسياري بستگي دارد كه از جمله آنها ميتوان به متراژ آلاچيق و كيفيت محصولات به كار رفته در ساخت آن اشاره كرد.

طراحي آلاچيق چوبي

در طراحي آلاچيق بايد در نظر گرفت كه طرفدار چه سبكي هستيد؟ مدرن يا سنتي.

طراحان ، آلاچيق هايي كه با چوبهاي پرتراش و تزيني هستند را آلاچيق سنتي و آلاچيق هاي ساده تر را مدرن مي نامند. سقف آلاچيق ها ميتواند شيبدار يك طرفه يا دو طرفه، گنبدي، فرفوژه، پارچه اي ثابت يا متحرك و يا شيشه و طلقي باشد. نياز به ميز و صندلي و فضاي داخلي آلاچيق را نيز بايد در نظر گرفت.

نوع و ميزان چوب مورد نياز

ميزان چوب مورد نياز در زمان طراح آلاچيق بدست مي آيد. اما ساخت آلاچيق هاي چوبي بايد با شرايط اقليمي و آب و هوايي منطقه سازگار باشد. هرچوبي ويژگي منحصر به فرد خود را دارد و در هر اقليمي نميتوان از يك چوب يكسان استفاده كرد.

مرحله برشكاري و پياده سازي آلاچيق

بعد از انجام مرحله طراحي ميتوانيم ابعاد و اندازه هاي مدنظر را ليست كنيم. و بعد از برشكاري ، نصب و مونتاژ آنها را شروع كنيم. زيرسازي اوليه، توجه به جنس چوب، استفاده از ابزارهاي مخصوص كار و بسياري موارد ديگر بايد در مراحل نصب مورد توجه قرار گيرد.

پرداخت و رنگ كاري آلاچيق چوبي

اغلب براي ساخت آلاچيق چوبي از ترمووود استفاده ميكنند كه خشك شده باشد و رطوبت آن به ميزان متعادلي رسيده باشد. رنگ آميزي چوب با استفاده از رنگهاي مخصوص ، مقاومت چوب را در برابر اشعه خورشيد افزايش ميدهد. براي جلوگيري از جذب رطوبت و مقابله با قارچ ، حشرات و كپك ها نيز، چوب ترمووود را اشباع ميكنند.

مرحله رنگ كاري چوب، قبل از مرحله برش كاري و يا در زمان مرحله پرداخت نيز قابل انجام است اما بهتر است براي رنگ اميزي اخرين مرحله انجام شود.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۷:۱۸ توسط:احسان زماني موضوع:

طراحي روف گاردنها به چه صورتي است؟

طراحي روف گاردنها به چه صورتي است؟

روف گاردن يا بام باغ و يا همان باغ در بام ، تكنولوژي مدرني برپايه سقف سبز بر روي پشت بام خانه است. در دنياي مدرن امروزي فضاي سبز كمي در منازل به چشم ميخورد و اغلب بخاطر آپارتمان نشيني از داشتن اين فضا محروميم.

در دنياي مدرن امروز بسياري از ساختمان هاي بزرگ به دنبال ايجاد يك باغ كوچك بر روي بامشان هستند. چرا كه بدليل شهرنشيني و ساختمان هاي بلند، فضاهاي قابل دسترس براي محوطه سازي و فضاي سبز روز به روز، كمتر ميشود و نياز به ساخت اين فضاها مانند روف گاردن بيشتر از هميشه احساس ميشود. امروزه روف گاردن در اصفهان و كلان شهرها بعلت جمعيت رو به رشد و ساخت آپارتمان هاي سربه فلك كشيده، طرفداران خاص خود را دارد.

در فصل زمستان وجود فضاي سبز و پوشش گياهي در پشت بام باعث صرفه جويي در مصرف انرژي از طريق جلوگيري از هدررفت گرما ميشود. و با جذب نور آفتاب توسط باغچه هاي تعبيه شده در پشت بام باعث بوجود آمدن محيطي آرام و دلنشين براي استراحت و پذيرايي و پرورش گياهان مورد علاقه ميشود.

چرا روف گاردن؟

  • گسترش فضاي سبز در محيط منزل
  • كاهش اثرات گرمايي
  • كاهش آلودگي هوا
  • كنترل دماي شهري
  • توليد غذا
  • زيباسازي منازل و فضاي شهري
  • افزايش عمر پشت بام
  • عايق صوتي
  • كاهش انتقال حرارت از طريق ذخيره انرژي ساختمان
  • افزايش ظرفيت گرمايي بام
  • حفظ رطوبت هوا
  • استفاده از فضاي پشت بام
  • ترويج سلامتي و بهزيستي
  • صرفه جويي اقتصادي

علاوه بر مزاياي گفته شده، ميتوان معايبي نيز براي روف گاردن نام برد. مثلا وزن وارده بر ساختمان كه اين وزن ميتواند شامل وزن گياهان، مبلمان، فلاورباكس، آلاچيق، خاك و ... باشد. و در طولاني مدت در فصلهاي بارندگي به سبب ذخيره آب در خاك و يا رشد گياهان اين وزن بيشتر نيز ميشود.

مورد ديگر هزينه سنگين تامين آب ساختمان براي روف گاردن است. و بياد داشته باشيد حتما اگر خروجي آبي روي سقف وجود نداشته باشد بايد  شير آب روي پشت بام نصب كنيد.

نگهداري از روف گاردن يا بام باغ

نگهداري از روف گاردن بسيار مهم است و گاهي افراد بدليل همين موضوع از ايجاد آن صرفنظر ميكنند. حتما قبل از طراحي و اجراي روف گاردن به برنامه نگهداري آن فكر كنيد. كليه ساختمان هاي با روف گاردن مستلزم بررسي حداقل دوبار در سال هستند. تعمير و نگهداري آن نيز به نوع روف گاردن بستگي دارد.

مهمترين فاكتورهايي كه بايد در طول نگهداري روف گاردن در نظر بگيريد

  1. سعي كنيد از كود زياد استفاده نكنيد. زيرا سطح بالاي كود ممكن است منجر به افزايش سطح مواد مغذي شود و بر كيفيت آب تاثير منفي بگذارد.
  2. از انسداد زهكشي و رشد گياهان نامطلوب جلوگيري كنيد.
  3. حتما از سيستم هاي محافظت در برابر سقوط استفاده كنيد، زيرا تعمير و نگهداري در لبه پشت بام انجام ميشود.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۳:۱۰ توسط:احسان زماني موضوع:

توليد و طراحي انواع باربيكيو ها

توليد و طراحي انواع باربيكيو ها


باربيكيو چيست؟ باربيكيو كه در زبان انگليسي به صورت BBQ- Barbecue- Bar-B-Q نوشته ميشود، نوعي روش پخت غذا و يك روش سالم كباب كردن مواد غذايي بر روي ميله هاي داغ شده در اثر حرارت گاز و يا زغال در فضاي باز است.

باربيكيو در مدلهاي مختلف گازي، برقي، زغالي در بازار موجود است. باربيكيو در اصفهان مثل تمامي نقاط ديگر در ايران طرفداران خود را دارد.

مزاياي استفاده از باربيكيو

  • در هنگام كباب كردن گوشت خشك نميشود و آبدار ميماند
  • طعم دودي و ذغالي پرطرفداري ايجاد ميكند البته در نوع زغالي آن
  • باربيكيوها قابليت سيستم قطع خودكار دارند
  • ايمني بالايي هنگام كار با باربيكيو وجود دارد
  • باربيكيو ها قابليت تنظيم حرارت دارند
  • پخت گوشت آرام و با حرارت غير مستقيم انجام ميگيرد

انواع باربيكيو

باربيكيو گازي: در اين نوع از باربيكيو همانطور كه از اسم آن مشخص است از گاز شهري استفاده ميشود. و عموما براي استفاده در خانه هاي شهري مناسب است. اين باربيكيو جنس هاي مختلفي مثل چدني، آجري و استيل دارد. و يكي از مزاياي آن اين است كه لازم نيست زمان زيادي براي نظافت و تميز كردن آن بگذاريد.

باربيكيو زغالي: در اين باربيكيو از زغال استفاده ميشود. و  عموما براي افرادي كه از بوي دودي و زغالي غذا لذت ميبرند گزينه مناسبي است. البته دود حاصل از آن مضراتي براي غذا دارد. همچنين تميزكاري و نظافت آن بيشتر زمان ميبرد چون در هنگام پخت، خاكستر زيادي توليد ميشود. يكي از مزيت هايي كه ميتوان براي اين نوع باربيكيو نام برد قيمت كمتر آن نسبت به مدلهاي ديگر است.

باربيكيو سنگي و گابيوني: اين نوع باربيكيو از سنگ ساخته شده است. در واقع گابيون نوعي سيم است كه به شكل سبدهاي بسته ساخته شده و داخل آن با سنگ هاي زيبا و مختلف پر شده است. شكل ظاهري اين باربيكيو بسيار خاص و زيباست.

باربيكيو آجري: اين باربيكيو به گونه اي ساخته شده است كه محفظه اي داخل ديوار آجري آن قرار دارد و تمام گرد و غبار و دود حاصل از پختن و سوختن زغال در همين محفظه گير ميافتد. بيشتر در حياط خلوت و بالكن مورد استفاده قرار ميگيرد.

باربيكيو برقي: در اين باربيكيو از گاز و زغال خبري نيست و حتما بايد جايي قرار گيرد كه به پريز برق دسترسي داشته باشيد. اكثرا در خانه ها از اين باربيكيو استفاده ميشود.

نكات مهم در استفاده از باربيكيو

  • بعد از اتمام كار حتما باربيكيو را تميز كنيد تا تكه هاي گوشت چسبيده به آن تميز شود. در غير اين صورت در استفاده بعد بوي بدي حاصل ميشود
  • قبل از استفاده باربيكيو براي حفظ سلامتي خود حتما محفظه فلزي آن را تميز كنيد.

تفاوت باربيكيو و گريل كردن چيست؟

  1. گريل به معناي پخت گوشت با حرارت بالا و مستقيم ولي باربيكيو پخت گوشت با حرارت كم و غير مستقيم صورت ميگيرد
  2. در نوع گريل گوشت بعد از پخت بدليل حرارت و سرعت بالا سفت و خشك ميشود اما در باربيكيو بعد از پخت گوشت همچنان نرم و آبدار است
  3. در روش گريل پخت سبزيجات همراه با گوشت طعم خاصي به آن ميدهد اما در روش باربيكيو بعلت مدت زمان طولاني براي پخت عملا خاصيت سبزيجات از بين ميرود.

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۱:۱۹ توسط:احسان زماني موضوع:

طراحي آبنما متناسب با فضا

طراحي آبنما متناسب با فضا  


آبنما چيست؟ سازه هايي كه در آن آب درون محفظه اي حوض مانند حركت نمايشي دارد و از چندين فواره تشكيل شده است. انسان ها هميشه از تماشاي آب لذت ميبرند و صداي تسكين دهنده و آرامش بخش آب هميشه روح انسان را نوازش ميكند.

آبنما در اصفهان قدمت تاريخي دارد. آبنما و استخر در ايران، يكي از ضروري ترين عناصر در ايجاد باغ بوده است. استخر باغهاي قديمي داراي عمق زياد و چندين فواره بوده است. يكي از معروفترين آنها استخر باغ بزرگ هزار جريب با پانصد فواره در زمان صفويه در اصفهان ميباشد. باغ فين كاشان نيز يكي از باغهاي معروف دوره صفويه، زنديه، قاجاريه و همچنين زمان ما ميباشد كه به علت وفور آب چشمه سليماني و حوض و استخر و فواره هاي فراوان و درختان كهنسان و عمارتهاي تاريخي، همواره جزو معروفترين و پر جاذبه ترين باغهاي كشور ما بوده است.

دلايل زيادي براي استفاده از آبنما وجود دارد، حس آرامش و زيبايي ، تازگي ، حس زندگي را در انسان زنده ميكند. و همينطور در تابستان باعث خنكي محيط ميشود و همچنين باعث بزرگتر نشان دادن فضا ميشود.

آبنماها بدليل تنوع در هرجايي قابل استفاده هستند، داخل منزلف حياط، باغ، اتاق خواب، روف گاردن (بام سبز)، پاسيو، ويلا، تراس و ....

ابتدا بايد تصميم بگيريم نسبت به فضا و محيط خود به چه آبنمايي نياز داريم. آبنماها براساس جنس و متريال متفاوت هستند.

  • آبنما بركه اي
  • آبنما ديواري
  • آبنما شيشه اي
  • آبنما موزيكال
  • آبنما پرده اي
  • آبنما سنگي و صخره اي
  • آبنما آبشاري
  • آبنما مدرن
  • آبنما نوشتاري
  • آبنما مه پاش

برخلاف تصور عمومي مبني بر اينكه در درون آبنما آب هدررفت زيادي دارد، بدليل اينكه آب در حال گردش ميباشد ، تنها هدر رفت آن تبخير حين گردش آب ميباشد.

اصول اساسي در طراحي و ساخت آبنماها

  1. در نظر داشتن اصول معماري، به منظور كاهش دماي محيط.
  2. هرگز زير درختان آبنما را نسازيم. بدليل اينكه افتادن فضولات پرندگان و شاخ و برگ درختان باعث آلودگي و همينطور گرفتگي فيلتر ها و گلوگاه پمپ ها ميشود.
  3. محل آبنما به گونه اي كه در مسير جريان باد واقع نشود، باشد. به سبب اينكه وزش باد در نحوه كار كردن آبنماها تاثير ميگذارد.
  4. استفاده از سيستم تخليه و سرازير آب، بدليل اينكه آب آبنما بايد هرچندوقت يكبار تعويض شود، وجود اين سيستم در آبنما بسيار ضروري است.
  5. تنظيم ارتفاع ستون آب نبايد از فاصله ميان ستون آب(آبي كه فواره ميشود) و كناره حوض يا استخر بيشتر باشد، زيرا در اين صورت آب از استخر سرريز ميشود.
  6. امينيت كليدها و كابلهاي برق، كليدهاي الكتريكي بايد تامين شود و به سيستم حفاظت و ايمني مجهز باشد.و همينطور كابل هاي برق حتما درون داكتهاي مخصوص قرار گيرد
  7. قدرت پمپ هاي انتخابي بايد متناسب با توان مصرفي مورد نياز كاربرد آبنما و موقعيت نصب آن باشد. كليدهاي الكتريكي نيز بايد متناسب با قدرت پمپ ها و مدارهاي روشنايي انتخاب شود
  8. پيش بيني هاي لازم براي حفاظت از آبنما در فصل سرما حتما انجام شود

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۵:۵۶ توسط:احسان زماني موضوع:

كاربرد فلاور باكس هاي متنوع

كاربرد فلاور باكس هاي متنوع


فلاور باكس در اصفهان كه يكي از زيباترين شهرهاي ايران به شمار ميرود در فضاي شهري زيبايي چشمگيري ايجاد كرده است. 

فلاور باكس چيست؟ فلاور باكس يا جعبه گل، محفظه هايي تو خالي با جنس هاي مختلف سفالي، چوبي، بتني، شيشه اي و ... هستند كه براي كاشت و نگهداري انواع گل و گياه، درختچه ها و گل هاي فصلي و سبزيجات و .... استفاده ميشود. و بيشتر در مكان هايي كه فاقد حياط هستند و فضاي كمي وجود دارد و همينطور در آپارتمان ها و خيابان‌ها در اندازه‌هاي مختلف ديده مي‌شود. به طور كلي، فلاورباكس‌ها به صورت زميني، آويزان و ديواري به كار برده مي‌شوند و جايگزين مناسبي براي باغچه ها هستند. 

انواع فلاور باكس براساس جنس 

فلاور باكس سفالي: هميشه گلدان هاي سفالي مورد استفاده بوده اند. در رنگها و طرحهاي مختلفي فلاور باكس هاي سفالي را مي بينيم . اما با همه مزايا و زيبايي خاصي كه دارند در مقابل ضربه مقاومت كمتري دارند و بهمين دليل هميشه در فضاي داخلي از آنها استفاده ميشود. 

فلاور باكس چوبي: در فلاور باكس هاي چوبي ، بدليل اينكه رطوبت موجود در خاك به چوب آسيب ميزند، چوب فقط بعنوان روكش استفاده ميشود. در فلاورباكس هاي ديواري و آويز بيشتر استفاده ميشود.

فلاور باكس بتني: انواع مختلف و سفارشي اين نوع فلاورباكس موجود ميباشد. البته وزن بالاي آن يكي از نقاط ضعف آن به شمار ميرود. 

فلاور باكس فلزي: براي ساخت آن از پروفيل ها، ورق آهن، استيل و آلومينيوم استفاده ميشود. اين نوع فلاور باكس با پوشش هاي رنگي مختلف در برابر رطوب و زنگ زدگي بسيار مقاوم است. 

فلاور باكس پلاستيكي: در رنگهاي مختلف و جذابي وجود دارند و بسيار سبك هستند و نسبت به بقيه فلاورباكس ها قيمت به صرفه اي دارند. بيشتر در كنار پنجره ها ديده ميشود.

فلاورباكس شيشه اي: اين نوع فلاور باكس جنبه زيبايي دارد و بدليل اينكه مقاومت كمتري دارد بصورت تركيبي با فلز و چوب بيشتر استفاده ميشود. و بيشتر در داخل ساختمان ها كاربرد دارد.

فلاور باكس سنگي:  براي ساخت آن از سنگ مرمر و تراورتن استفاده ميشود ولي بدليل نفوذ پذيري كمي كه دارند بايد منافذي در آنها ايجاد كرد. البته وزن بسيار بالاي آن يكي از نقاط ضعف آن است اما بسيار زيباست و با طبيعت همخواني دارد.

كاربردهاي فلاورباكس 

  • استفاده ار فلاورباكس هاي سبز شهري به منظور كاشت انواع گل و گياه و درختها بسيار رايج است و به صورت آويزان ، ديواري و زميني استفاده ميشود. از انواع پركاربرد فلاورباكس ها در فضاي شهري ميتوان انواع فلزي، بتني، سنگي و چوبي نام برد
  • در فضاي داخلي ساختمان هاي اداري و تجاري نيز مورد استفاده قرار ميگيرند. فلاورباكس هاي شيشه اي ، چوبي و سفالي در طراحي داخلي ساختمان كاربرد بسيار دارند. 
  • تراس ها و بالكن ها به دليل فضاي كمي كه دارند بستر بسيار مناسبي جهت استفاده از انواع مختلف فلاورباكس ها در اندازه هاي متفاوت هستند. و ميتوان از تراس بصورت آويز استفاده كرد.
  • روف گاردن ها هم بدليل محدوديتي كه دارند محل مناسبي براي فلاور باكس ها هستند. ميتوان از اندازه هاي مختلف آن استفاده كرد فقط بايد وزن كمي داشته باشند.
  • فضاي بيرون پنجره ها نيز كه كاملا بلااستفاده هستند، گزينه مناسبي براي فلاورباكس هاي آويزان هستند. بايد توجه داشت از فلاور باكس ها با وزن سبك استفاده شود.

سخن آخر 

در فضاي شهري و زندگي امروزي مبلمان شهري بيشتر از هميشه اهميت دارد. و فلاورباكس هاي بدليل ساختار ويژه اي كه دارند ميتوانند در اندازه ها و انواع مختلف مورد استفاده قرار گيرند.

فلاور باكس ها از آنجايي كه از پيش ساخته شده اند كاربرد آن بسيار راحت است و با كمي دقت هر فردي ميتواند به اجراي آن در روف گاردن، پشت بام و تراس خانه خود استفاده كند. استفاده از فلاورباكس ها مزيت هاي زيادي دارد، از جمله فضاي كم مورد استفاده شده و همينطور در فضاهاي سبز شهري با كاهش نياز به چمن كاري، ميزان مصرف آب را به طرز قابل توجهي كاهش خواهند داد. 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۳:۴۸ توسط:احسان زماني موضوع:

طراحي آلاچيق هاي زيبا

طراحي آلاچيق هاي زيبا

آلاچيق كه نام فارسي آن تارَم است، سازه اي است چوبي يا فلزي كه به عنوان سرپناه براي نشستن و لذت بردن در هواي آزاد و طبيعت از آن استفاده مي شود. و اغلب در گوشه باغها ، پاركها و حياط خانه ها قرار داده ميشود.

آلاچيق در اصفهان كه نسبت به شهرهاي ديگر ايران از فضاي تفريحي ، خانه هاي ويلايي و باغهاي بيشتري برخوردار است، كاربرد بيشتري دارد.

استفاده از آلاچيق در كشورهاي غربي از قرن ۱۹ در باغ‌هاي اشخاص ثروتمند مشاهده شده و اطراف آن را گلكاري ميكردند و در ايران باستان، ايل‌هاي شاهسون و تركمن از اولين كساني بودند كه از آلاچيق استفاده كردند ولي امروز مي توان آلاچيق هاي پيش ساخته را از فروشگاههاي مربوطه خريداري كرد و در حياط خانه قرار داد.

در ساخت آلاچيق از چه متريالهايي استفاده ميشود؟

در ساخت آلاچيق بيشتر از متريال چوب و فلز استفاده مي شود. بدليل اينكه آلاچيق بيشتر در فضاي باز استفاده مي شود بايد توجه شد كه در صورت استفاده از فلز از فولاد ضد زنگ گالوانيزه كه در برابر زنگ زدگي مقاوم است و يا از رنگهاي اپوكسي يا رنگهاي پوشش دريايي براي كاور كردن استفاده شود و در صورتي كه از چوب استفاده مي شود حتما چوب ترمو باشد.

مهمترين بخش، سقف آن است كه بسته به نوع طراحي از متريال‌هاي مختلف استفاده مي‌شود. بعنوان مثال از متريالهاي فلزي، سنگي، سفال، خاك رس، بتني، چوبي و آسفالتي ميتوان استفاده كرد. در صورتي كه سقف شيبدار است، بيشتر نيازمند آهن كشي است تا پوشش سقف شيبدار بر روي آن اجرا شود و در صورتي كه سقف شيبدار نباشد در بخش‌هاي سرپوشيده مي‌بايست از فلاشينگ و در بخش‌هاي نيمه باز مي‌توان از ترمووود استفاده كرد.

بخش بعدي ديواره آن است، گاهي هيچ ديواره‌اي در كار نيست و صرفاً بخش‌هايي از سازه در ديواره قرار دارند و گاهي نيز از ديوار سبز كه توسط گياه پوشيده شده استفاده مي‌شود، همچنين استفاده از چوب و شيشه نيز در ديواره آن كاربرد دارد.

انواع آلاچيق

آلاچيق هاي فلزي: اين نوع آلاچيق بيشتر در فضاي پاركها ديده ميشود. مزاياي آلاچيق هاي فلزي ميتوان وزن كمتر و انعطاف پذيري بيشتر آن ، در هر آب و هوايي قابل استفاده است و معمولا بازيافت پذير ميباشند. نمونه هاي مدرن زيادي از آلاچيق هاي فلزي وجود دارد. و سقف آنها ميتواند از فلز و يا سفال باشد.

آلاچيق هاي چوبي: همانطور كه از نام آن مشخص است در ساخت آن از مواد چوبي استفاده ميشود. آلاچيق هاي چوبي معمولا در جنگل و كنار دريا قرار ميگيرند و حس بهتري به ما ميدهند و همينطور زيبايي دو چنداني به محيط ميدهند. بدليل استفاده در فضاي باز بايد از چوب هاي مقاوم در ساخت آن استفاده شود و براي محافظت لايه پلاستيكي به صورت بي رنگ روي آنها قرار ميگيرد.

آلاچيق هاي تركيبي: بيشترين نوع آلاچيق هاي مورد استفاده از اين نوع بوده و در ساخت آن از تركيب آهن، چوب، آلومينيوم، شيشه، سراميك، سفال و ... استفاده ميشود. و بسته به نوع محيط ميزان مواد اوليه مورد استفاده در آنها متفاوت ميباشد. اين نوع آلاچيق ها در كنار ظاهر شيك و زيبا، از دوام و طول عمر بالايي نيز برخوردار هستند.  

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۱:۳۲ توسط:احسان زماني موضوع:

اكسيدور هاي نوع زنده خور براي بازيافت

 اكسيدور هاي نوع زنده خور براي بازيافت

يكي از محصولات پلاستيكي پر مصرف كه در حجم انبوه توليد مي شوند گوني ها هستند .گوني ها كيسه هاي پلاستيكي هستند كه براي نگهداري و جابه جايي كالاهاي مختلفي مورد استفاده قرار مي گيرند . در گذشته جنس گوني ها از پي وي سي ساخته مي شدند ولي امروزه از الياف بافته شده از جنس پلي پروپيلن ساخته مي شوند .  

استفاده از پلي پروپيلن باعث شده تا اين كيسه ها در برابر فساد ، كپك ، آفتاب و كشش مقاوم باشند . همچنين لايه هاي تار و پود استقامت كيسه هاي را به نسبت كيسه هاي يكپارچه بالاتر برده است . اين مزايا باعث شده تا از گوني ها در طيف گسترده اي از مشاغل و صنايع كاربرد داشته باشند . به همين دليل توليد و به دنبال آن ضايعات آن روز به روز افزايش پيدا كزده است.

بازيافت گوني ها يكي از مشاغل پرسود و پردرامد است . زيرا علاوه بر كاهش زباله هاي غير قابل تجزيه از سود اقتصادي خوبي هم برخوردار است . اكثر كيسه ها قابل بازيافت هستند و ميتوان از انها در ساخت كابل ها ، قطعات اتومبيل ، سطل ها و ظروف بسته بندي مواد شيميايي استفاده كرد .

مانند بازيافت ساير اقلام پلاستيكي فرايند بازيافت گوني ها نيز با جمع آوري آغاز مي شود .سپس جمع اوري بايد دسته بندي وتفكيك شوند . كيسه ها ممكن است همراه با الودگي و باقي مانده موادي كه نگهداري كرده اند باشند . بنابراين قبل از شروع مراحل بازيافت بايد پاكسازي و ضدعفوني شوند و از هرگونه اجزاي اضافه مثل زيپ ، دكمه و ... جدا شوند.

البته در اين ميان كيسه هايي هم وجود دارند كه به هردليلي مثل پارگي ، نازكي و يا ضايعات توليد شده اصلا استفاده نشوند . بهترين راه استفاده از اين كيسه ها بازيافت و استفاده مجدد از انها ست . كيسه هايي كه استفاده نشده اند توسط دستگاهي به نام دستگاه اكسيدور زنده خور  ذوب و بازيافت مي شوند . براي بازيافت اين كيسه ها مرحله شست شو به علت تميز بودن معمولا با دقت كمتري انجام مي شود . پس از آن مرحله پاكسازي  كيسه ها برش زده مي شوند .بوسيله هاي دستگاه اسياب مخصوص گوني به قطعات يا نوارهاي كوچكي تقسيم مي شوند . دراين مرحله نيز به يك جداسازي ديگر لازم است تا از نظر رنگ ، جنس ، نقطه ذوب و ... مرتب شوند.

در آخر نير وارد دستگاه ذوب مي شوند . همانطور كه گفته شد كيسه هاي نو و كيسه هايي كه قبلا استفاده نشده اند از طريق اكسيدور زنده خور گوني و كيسه هايي كه قبلا استفاده شده اند از طريق دستگاه اكسترودر بادماي 240 درجه به صورت يكنواخت ذوب شده و از صافي عبور كرده و به گلوله يا گرانول پلاستيك تبديل مي شوند .  

در نهايت از اين گرانول ها پلاستيك در مصارف گوناگوني كاربرد دارند : توليد سبد هاي ميوه ، روكش سيم ها ، قطعات پلاستيكي خودرو ها و وسايل نقليه و ... . البته محصولات بازتوليد شده نيز مي توانند دوباره بازيافت شوند و اين چرخه براي چندين بار تكرار شود زيرا پروپيلن ميتواند بارها مورد ببازيافت قرار بگيرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۹:۲۱ توسط:احسان زماني موضوع:

نقش هات واش در بازيافت

نقش هات واش در بازيافت

امروزه صنعت بازيافت پيشرفت چشمگيري داشته و  براي هر چه بهتر انجام شدن عمل بازيافت ، فرايند آن روز به روز مورد تحول قرار مي گيرد. اشكالات و ايرادات موجود در فرايند بازيافت به روش هاي سنتي با ورود دستگاه هاي مختلف و پيشرفته برطرف شده و عمل بازيافت بسيار سريع تر و دقيق تر انجام مي شود ، در نتيجه محصول نهايي از كيفيت بسيار بالاتري برخورد دار است.

در فرايند بازيافت پلاستيك يكي از مهمترين مراحل شستشو و ضدعفوني كردن  قطعات و ضايعات پلاستيكي است . در اين مرحله بايد قوطي ها ، ظروف ، كيسه ، نايلون و ديگر قطعات پلاستيكي كه معمولا همراه با آلودگي هستند از آب داغ عبور مي كنند تا از اين طريق شسته شوند . شستن و از بين بردن آلودگي ها و چربي ها توسط دستگاهي به نام دستگاه هات واش انجام مي گيرد . اين دستگاه علاوه بر شست و شو و از بين بردن آلودگي ها بايد تمام ناخالصي هايي كه ممكن است همراه با قطعات پت و ساير پلاستيك ها باشد را جدا كرده و آنها را آماده عمليات آسياب و ذوب كند. بطور كلي وظيفه تميز كردن و شفافيت ضايعات پت و پلاستيك بر عهده اين بخش از خط بازيافت مي باشد.

براي بهتر انجام شدن عمل جداسازي آلودگي ها و شست شو مجموعه اي از دستگاه ها و ابزارالات دخيل هستند كه به مجموع آنها خط هات واش مي گويند . از جمله دستگاه هاي خط هات واش مي توان به موارد زير اشاره كرد :

1. نوار نقاله براي جداسازي و انتقال ضايعات پت و پلاستيك به داخل آسياب

2. آسياب ، جهت خرد كردن پت به اندازه دلخواه

3. ماردون جهت انتقال به وان

4. دستگاه ليبل گير براي جداسازي ليبل ها و در ها

5. محفظه مارپيچ براي انتقال به شن گير

6. قسمت شن گيري

7. وان هات واش و مشعل

8. محفظه مارپيچ انتقال به وان دوم

9. وان آب داغ روم براي جداسازي باقي مانده آلودگي ها ، در ها و ليبل ها

10. دستگاه سانترفيوژ كه باعث آب گيري ، خشك كردن و شفافيت قطعات پت و پلاستيك مي شود

11. دور دوم خشك كن

12. انبار نگهداري و ذخيره سازي

همانطور كه در بالا اشاره شد يكي از دستگاه هايي كه در خط هات واش براي شست و شوي ضايعات پلاستيكي بسيار حائز اهميت است دستگاه شن گير است. دستگاه شن گير با ساييدن و ايجاد اصطكاك ميان قطعات باعث تميزي و شفافيت بيشتر آن مي شود . در ضمن برچسب ، ليبل و يا آلودگي هايي كه چسبيده و جدا نشده اند در اين مرحله به طور كامل جدا مي شوند . اين دستكاه از يك سفت خورشيدي استفاده مي كند كهداخل يك محفظه ي استوانه اي شكل به سرعت مي چرخد و پره هاي آن باعث ايجاد ساييده گي ميان قطعات و ديواره ي محفظه مي شود . اين كار باعث از بين رفتن آلودگي ها ، تميزي و شفافيت مي شود

تمام دستگاه هاي خط هات واش بايد از بهترين متريال ساخته شده باشند تا در برابر زنگ زدگي ، ضربه و فشار كاملا مقاوم بوده و كارايي خود را از دست ندهند . دستگاه هاي خط هات اكثرا از جنس  گالوانيزه ، آهن و استيل ساخته شده اند .


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۷:۳۱ توسط:احسان زماني موضوع:

جداسازي در و ليبل در مراحل بازيافت

جداسازي در و ليبل در مراحل بازيافت

يكي از مهمترين نكاتي كه بايد در بازيافت ضايعات پلاستيكي توجه كرد خاص بودن مواد اصلي است كه بايد بازيافت شوند. اين بدين معني است كه اگر ضايعات جمع آوري شده قوطي ها ، ظروف بسته بندي و قطعاتي ست كه داراي ليبل  ، برچسب ، درب و ... هستند بايد تمام اين ضايعات اضافه از آن ها جدا شده و قطعات مورد بازيافت بدون كوچكترين ناخالصي مورد بازيافت قرار بگيرند . برچسب ها اكثرا از جنس كاغذ هستند و اگر پلاستيكي باشند با جنس ظرف و قطعه اصلي كاملا متفاوت هستن . اين قضيه در رابطه با درب ها نيز صدق ميكند . به همين دليل براي بدست آوردن مواد بازيافتي خالص تمام ناخالصي ها را بايد جدا كرد. چرا كه مواد بازيافتي خالص از نظر ظاهري و كارايي بسيار با كيفيت تر بوده و از نظر اقتصادي هم قيمت بالاتري دارند . يكي از نكات جالب توجه در رابطه با شستشو پلاستيك نحوه شستشوي و روند جداسازي آلودگي هاست كه بر روي كيفيت محصول نهايي تاثير زيادي دارد.

وظيفه جدا كردن برچسب ها و درب ها بر عهده دستگاهي به نام دستگاه در و ليبل كن است . اين دستگاه معمولا براي جدا كردن ليبل هاي پلاستيكي و از جنس پي وي سي مورد استفاده قرار مي گيرد . روش كلي كار اين دستگاه به اين صورت است كه با جريان هوا تكه هاي سنگين به پايين مي افتد و تكه هاي سبك در جريان هوا معلق شده و به توسط فشار هوا به قسمت ديگري منتقل مي شود .  

دستگاه جداسازي در و ليبل در 2 نوع طراحي و توليد شده اند :

1. دستگاه جداسازي ليبل بطري زنده ( ليبل كن ) : اين دستگاه برچسب ها را به صورت زنده از قطعات جدا مي كند . محل قرارگيري آن قبل از آسياب است و بسته به ميزان فشردگي قطعات پلاستيكي تا 90 درصد برچسب و ليبل ها به  وسيله اين دستگاه جدا مي شوند . روش كار دستگاه ليبل كن به اين صورت است كه ابتدا به صورت مكانيكي ليبل ها از بطري و ظروف سالم جدا مي شود و سپس توسط فشار هوا بطور كامل جداسازي مي شود .

2. دستگاه ليبل گير زيگزاگي  : اين دستگاه عمل جداسازي را پس از دستگاه آسياب و خردشدن قطعات انجام مي دهد . روش كا راين دستگاه به اين صورت است كه مخلوطي از ذرات پت و ليبل هاي خردشده وارد يك محفظه مي شوند . سپس از انتهاي محفظه وارد استوانه افزايش فشار هوا مي شوند . بر اثر جريان هوا قطعات ليبل كه سبك تر هستند به سمت بالا حركت مي كنند و قطعات پت كه سنگين تر هستند به پايين مي افتند و برا عمليات ذوب  اماده مي شوند.

بنابراين ذستگاه ليبل كن جداسازي را بر روي قطعات پلاستيكي سالم مثل بطري انجام مي دهد و دستگاه ليبل گير زيگزاگي بر روي پرك ها . بهترين حالت اين است كه از دستگاه جداساز ليبل بطري زنده يا همان ليبل كن در ابتداي خط ، سپس دستگاه خرد كن يا آسياب سپس دستگاه ليبل گير زيگزاگي استفاده شود تا بهترين عملكرد را در خط بازيافت پلاستيك داشته باشيد . 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۵:۵۰ توسط:احسان زماني موضوع: